Apie tarptautinį verslą, mūsų sveikatą ir absoliutų melą


Print

Šiandien gražiame Latvijos kurorte Jūrmaloje vyksta pirmasis Baltijos žurnalistikos akademijos seminaras, skirtas ekonomikos temomis besidomintiems Baltijos šalių žurnalistams.

Seminaro metu lektoriai daug dėmesio skiria ne teoriniams žurnalistikos pagrindams, bet praktiniams dalykams – nagrinėjami konkretūs pavyzdžiai ir žurnalistų darbas nušviečiant vieną ar kitą įvykį, bendrovės veiklą ir pan. Pirmasis “topas” buvo bendrovė Airbaltic. Apie tai daugiau detalių nerašysiu, nes… Gal dar vienas ar kitas seminaro dalyvis iš Lietuvos apie tai rašys detaliau savo straipsniuose.

Tačiau kalbant apie verslo ypatumus Baltijos šalyse, ne kartą teko girdėti ekspertų pastabas apie tai, kiek daug žurnalistai turi įdėti vargo, patikrinti šaltinių, kad pamatytų tikrąjį verslo veidą ir sugebėtų visuomenei pateikti tik esminę ir neiškraipytą (pagražintą ar pajuodintą) informaciją. Ta proga nutariau pasinaudoti proga ir panaršyti bent keliuose lengvai prieinamuose ne tik žurnalistams informacijos šaltiniuose, kurie padėtų atskleisti vienos ar kitos bendrovės veidą. Štai Konkurencijos taryba dar rugsėjo 9 dieną pranešė, jog ji klaidinančia reklama pripažino UAB „Bauer International“ nuo 2005 m. iki 2009 m. gruodžio 17 d. internetu skleistos reklamos teiginius apie nešiojamos infraraudonųjų spindulių saunos – saunariumo savybes.

Atkreipkite dėmesį, kad kalbama apie maždaug 5 metų laiką, per kurį bendrovė atvirai melavo savo klientams. Paskaičiuokime, kiek ji galėjo dėl tokios apgaulės uždirbti pajamų ir pelno? Juk, pasak pačios bendrovės, dabartiniu metu ji turi savo ofisus visuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje bei apie 200 darbuotojų visoje Lietuvoje. Beje, jei kam neteko susidurti su šia įmone ir jos produktais bei darbo stiliumi, galiu pateikti citatą apie tai, kaip savo darbo “metodus” pristato pati bendrovė:

“Firmos BAUER gaminiai parduodami išskirtinai tik tiesioginės prekybos būdu, rengiant gaminių pristatymus artimai bendraujant su klientais ir kiekvieną individualiai konsultuojant. Kadangi firmos konsultantai paskiria susitikimus su klientais jiems patogiu laiku, tai klientas turi galimybę neskubėdamas susipažinti su visais gaminiais ir išsirinkti reikalingą jam prekę aukštos kvalifikacijos apmokyto konsultanto profesonalios konsultacijos metu.”

Tai iš esmės reiškia, kad su klientais akis į akį susitinka bendrovės darbuotojai ir pasakoja apie savo gaminius, jų savybes ir taip įsiūlo prekę. Internete radau vieną blogą, kuriame labai gražiai aprašytas renginys, skirtas įsiūlyti Bauer firmos prekę:

“Žodžiu saunariumu likau sužavėtas. Kaina iš principo irgi įkandama: apie 4000 Lt. Nepatiko tik renginuko pabaigoje Bauer darbuotojų spaudimas tuoj pat šią minutę užsisakyti šią, o vėliau nors kokią kitą Bauer parduodamą prekę. Neskaniai atrodė. Viso pristatymo metu tvirtai ir užtikrintai atrodžiusios Bauer darbuotojos pabaigoje rodė “nulūžimo” ženklus. Matėsi, kad jos nekontroliuoja situacijos ir vienintelis jų tikslas, bent vienam iš dalyvavusių prakišti, įsiūlyti prekę ir nesvarbu kokią.”

O štai dabar pažiūrėkime, ką nustatė Konkurencijos tarnyba ir kokius reklamos teiginius pripažino klaidinančiais:

„ Reguliarios maudynės „prakaitą varančioje vonioje“ – pripažintas amžinos jaunystės šaltinis. Išprakaitavus pagerėja viso organizmo kraujo apykaita, pasišalina kenksmingų medžiagų liekanos. Atvėsinant kūną po saunariumo stiprėja organizmo imunitetas, taigi saunariumas yra puiki priemonė peršalimo ligų profilaktikai. Remiantis vokiečių biochemijos specialistų duomenimis, gerai pasikaitinus saunariume, organizmas išskiria tokią medžiagą kaip interferonas, kuris padeda nugalėti pražūtingą gripo virusų poveikį. Saunariumas – puiki sveikatingumo priemonė: Jis sugrąžina prarastą jaunystę. Pristabdo biologines senėjimo valandas. Sulėtina ląstelių senėjimą. Tai odą atjauninantis bei palaikantis figūrą įrenginys . Tą dieną kai kaitiniesi, tą dieną nesensti“.

Iš esmės beveik visi gražūs dalykai, kuriuos pasakojo bendrovės darbuotojai apie saunariumus, primena pasaką ir informaciją iš “lempos”.

Todėl už Reklamos įstatymo 5 straipsnio ir Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo reikalavimų pažeidimą UAB „Bauer International“ skirta 13000 litų bauda. Mano galva, tokia bauda yra ne tik simbolinė, bet ir pasityčiojanti iš visų vartotojų. Gerai bent tiek, kad bendrovė taip pat įpareigota nutraukti klaidinančios reklamos naudojimą, jei jis vis dar yra tęsiamas. Šiandien patikrinau – bent jau interneto svetainėje, skiltyje apie saunariumus nurodoma, jog “informacija ruošiama”. Tačiau ar bus galimybė vartotojams, suklaidintiems neteisingos reklamos, grąžinti prekes ir atgauti pinigus? Kaip tai vyks?

Beje, tyrimą Konkurencijos taryba atliko gavusi Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos prašymą, pateiktą atsižvelgus į vartotojų skundus. Tokių skundų ir man teko rasti nemažai net internete. Šiuo atveju Sveikatos apsaugos ministerija nurodė, jog Tarptautinės apsaugos nuo nejonizuojančios spinduliuotės komisijos pareiškime teigiama, kad iki šiol nėra atlikta moksliškai pagrįstų tyrimų, įrodančių infraraudonųjų spindulių kabinų teigiamą poveikį. Todėl, ministerijos nuomone, UAB „Bauer International“ reklamoje pateikti teiginiai apie nešiojamą infraraudonųjų spindulių sauną – saunariumą „sugrąžina prarastą jaunytę, pristabdo biologines senėjimo valandas, sulėtina ląstelių senėjimą, atjaunina odą ir palaiko figūrą“ nėra pagrįsti moksliniais įrodymais ir gali klaidinti vartotojus.

Viskas gal ir būtų gerai, nes pagaliau vartotojai gali ir nebūti klaidinami. Bet… Pasigedau kolegų žurnalistų, besidominčių ekonomikos temomis, rimtos reakcijos ir bent kiek platesnio rašymo, rodymo ar kalbėjimo apie šią situaciją ir šios bendrovės vykdytą klaidinančią reklaminę kampaniją. Kai kas nors trumpai apie tai rašė. Gal dar ne vėlu ir kitiems ta tema pasidomėti? Juolab, kad temą tęsti skatina ir dar vienas faktas – per 2010 metų pirmąjį pusmetį už klaidinančią reklamą Lietuvos bendrovėms buvo skirta beveik 300 tūkst. litų baudų – dvigubai daugiau nei per visus 2009 metus.

Nuotraukoje: Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius, šio straipsnio autorius.

www.dainius.org

2010.09.25


Prisijunkite prie diskusijos