Ar lietuviai jau gali pavydėti kazachams?


Print

Kol lietuviai vis dar svajoja savo įvaizdžiu po savo kojomis parblokšti senutę Europą, Kazachstanas tapo jau žinomas pasauliui.

Ir žinomas ne dėl savo naftos ar kokių nors kitų nuostabių dalykų, o dėl filmo „Boratas“. Šis filmas per debiutinį savaitgalį JAV kino teatruose uždirbo 26,4 mln. JAV dolerių ir pagal šį rodiklį smarkiai aplenkė kitus konkurentus. Tokios sėkmės neprognozavo net didžiausi optimistai.

Jei filmo kūrėjai gali džiaugtis sėkme, tai ar lietuviai turėtų pavydėti kazachams? Juk šio filmo pagrindinis herojus yra kvailokas žurnalistas Boratas Sagdijevas, kuris save tituluoja ketvirtu pagal populiarumą žmogumi Kazachstane. Jis nuolat filme kartoja, kad disko šokiai, šaudymas iš lanko, prievartavimas ir stalo tenisas – populiariausias laisvalaikio praleidimo būdas Kazachstane.

Kaip teigia pats aktorius Sachas Baronas Cohenas, jis juokiasi ne iš Kazachstano, bet iš menko žmonių išsilavinomo, kuris leidžia patikėti visomis tomis nesąmonėmis.

Tačiau Kazachstano valdžios atstovai taip nemano. Šios šalies vyriausybė perka reklaminius plotus Vakarų laikraščiuose, kuriuose paneigiami Borato išsigalvojimai.

Tad klausimas ne iš paprastųjų, Juk prisiminkime, kaip mes piktinomės tik vieną kartą prasprūdusiais Melo Gibsono žodžiais apie “aštriadančius lietuvius”. Tad labai lengva įsivaizduoti masinę pasipiktinimo isteriją, jei tokiame filme veiktų kvailas žurnalistas iš Lietuvos.

Tad visai nenuostabu, kad Kazachstano valdžia yra susirūpinusi. Juk daugelis tokios atsilikusios ir keistos šalies vaizdinys išliks ilgą laiką.

Aišku, galime sakyti, kad dabar Kazachstanas žymiai geriau žinomas nei anksčiau. Dalis žmonių, pažiūrėję filmą arba paskaitę straipsnius laikraščiuose panorės sužinoti teisybę apie šią šalį. Apsukrūs verslininkai gali turistams pasiūlyti kelionę po šią šalį, pavadintą, tarkime, „Borato keliais“. Jos metu būtų paneigiami visi šio komiko platinami stereotipai.

Tačiau šis filmas atskleidžia vieną labai svarbią šių dienų pamoką. Popkultūra tampa galingiausias ginklas, formuojant įvaizdį.

Per popkultūrą galima lengviausiai suformuoti norimą šalies ar regiono įvaizdį, apipinti norimomis reikšmėmis. Tradicinės priemonės yra žymiai menkesnės, lyginant su popkultūros galia.

Tad labai gali būti, kad artimiausioje ateityje Holivude atsiras prodiuserių, kurie užsiims šalių lobizmu, t.y. kūrimu tokių filmų, kuriuose teigiamai parodoma viena ar kita šalis.

Tad gal ir mūsų vyriausybei vertėtų pagalvoti, kas svarbiau – kurti milijonus kainuojančias strategijas, paskui jas įgyvendinti, ar duoti pinigų holivudiniam filmui, kuris būtų populiarus. Juk gali taip nutikti, kad už mus sukurs kiti. Tik tokiu atveju niekas negarantuoja, jog Lietuvos vaizdinys bus mums palankus.

(Komentaras perskaitytas per Lietuvos radiją 2006 metais).

Nuotraukoje:  filmo „Boratas“ pagrindinio vaidmens atlikėjas  aktorius Sachas Baronas Cohenas.

2009.10.23


Prisijunkite prie diskusijos