Augant internetui daugėja pastangų jį kontroliuoti


Print

Per dešimtmetį JAV internetas tapo pirmaujančiu informacijos šaltiniu – lygiai pusė šalies piliečių tvirtina, kad pagrindines naujienas gauna ne iš televizijos, spaudos ar radijo, o būtent iš interneto.

Internetas ypač populiarus tarp jaunų žmonių: 71 proc. 18 – 29 metų žmonių internetu naudojasi kasdien ir jame sužino šviežiausią informaciją apie svarbiausius įvykius. Tokios tendencijos pastebimos ne tik JAV, bet ir Didžiojoje Britanijoje: 55 proc. suaugusiųjų teigia, kad internetas jiems – pagrindinis informacijos šaltinis, nes jame galima skaityti laikraščius ir žurnalus, stebėti BBC transliacijas, sekti naujienų portalų žinias.

Šiaurės Amerikoje internetu naudojasi beveik 80 proc. visos populiacijos, Europoje – 63 proc., Australijoje – 67 proc. Tyrimai rodo, kad interneto populiarumo kreivė kasmet stiebiasi aukštyn, todėl ir toliau internetas, kaip informacijos šaltinis, didins savo įtaką ir vers kitas žiniasklaidos sritis prisitaikyti arba integruotis.

Gegužės mėnesio žurnalo „Vastybė“ numeryje rašome apie daugybę verslo sričių, kurios sparčiai auga išnaudodamos internetinės erdvės teikiamas galimybes. Ir tai ne tik ypač sparčiai augantys socialiniai tinklai, bet ir žaidimai, internetinės parduotuvės, azartiniai lošimai, kuriems artimiausiu metu numatomas esminis lūžis, nes juos ketinama legalizuoti JAV.

Taip pat pastaruoju metu vis palankesnės prognozės siejamos su bendrovėmis, gebančiomis parduoti turinį. Ši tendencija suteikia milžiniškų galimybių kūribingiems žmonėms, o įprotis pirkti turinį gali padėti ir „tradicinei“ žiniasklaidai išplėtoti papildomas pajamas generuojančią sritį. Šiame kontekste vertingos „Verslo žinių“ pastangos parduoti turinį – šiuo metu jos įgauna realesnį pavidalą.

Vis dėlto, jei kalbėtume apie interneto reikšmę Lietuvai, turėtume pabrėžti jo, kaip objektyvios informacijos šaltinio, išskirtinę įtaką. Tačiau būtų klaidinga teigti, kad internetas nepatiria neigiamos įtakos. Augant interneto reikšmei visuomenėje, daugėja bandymų daryti jam įtaką. Todėl būtina sugebėti pastebėt bent jau pagrindinius tokios įtakos būdus, o jų yra ne vienas.

Pats paprasčiausias ir elementariausias, nors gana veiksmingas būdas susijęs su tam tikros nuomonės primetimu intereto naudotojams komentarais prie straipsnių. Akivaizdu, kad sprendžiant esminius klausimus ar vertinant svarbiausius ekonominius ir geopolitinius reiškinius aktyviai veikiama siekiant, kad prie šia tema spausdinamų straipsnių dominuotų tie komentarai, kurie taip, kaip reikia, formuotų skaitytojų nuomonę.

Tuose portaluose, kuriuose komentarus galima reitinguoti, stengiamasi, kad tokie komentarai pirmautų. Taip bandoma komentarus skaitančius žmones įtikinti, kad visuomenės dauguma palaiko tam tikrą poziciją. Nuoseklus darbas šioje srityje iš tiesų gali įtikinti dalį žmonių pakeisti savo nuomonę arba bent paveikti žmogų psichologiškai, kad jis savo nuomonę reikštų nuosaikiau, nes bijotų išsiskirti iš kitų.

Dar vienas būdas, kuriuo siekiama atskiesti demokratiškai ir objektyviai veikiančią internetinės žiniasklaidos rinką, yra seniai žinomas kitose žiniasklaidos srityse – kai už verslo grupių pinigus įkuriamos žiniasklaidos priemonės, kad iškreiptų konkurencinę aplinką. Taip siekiama ekonomiškai susilpninti skaidriai veikiančias objektyvią informaciją skleidžiančias žiniasklaidos priemones.

Esama ir trečio būdo, kaip bandoma daryti įtaką interneto informacijos laukui. Tiesa, jis gerokai rafinuotesnis – interneto turinį pagal trokštamą scenarijų galima formuoti didinant įtaką informacijos šaltiniams. Pavyzdžiui, investuojant į ekspertus ir siekiant, kad dominuotų tie ekspertai, kurių analizes tam tikrose srityse būtų galima prognozuoti. Taip iš vidaus užvaldomas tam tikras internetinis informacijos šaltinis, kuriame šie ekspertai pradeda dominuoti. Kartu eliminuojama neigiamos informacijos tam tikrų grupių interesų atžvilgiu skleidimo galimybė.

Apibendrinant būtina pabrėžti, kad šiandien internetinė erdvė išlieka pagrindiniu objektyvios informacijos šaltiniu, o kūrybinio potencialo realizavimo galimybės auga.

Informacijos šaltinisžurnalas „Valstybė“ (2014-ųjų gegužės mėnuo).

Slaptai.lt nuotr.

2014.06.02; 04:34


Prisijunkite prie diskusijos