Nepusiausvira mankšta: čiuožimo imitavimo kompleksas


Print

Tokio tipo mankštos modeliai su BOSU kamuoliais (vienas kamuolys kainuoja 499 litus) itin populiarūs Pasaulyje. Visiškai nesvarbu, ar tai ikimokyklinukai ar garbūs senjorai. Tai – tarsi savotiškas menas kurti kūno judėjimo galimybes.

Mūsuose alternatyva dėl finansinių galimybių puikiausiai gali tapti nekondiciniai kamuoliai. Jie identiškai atlieka tą pačią paskirtį mankštinantis, tik nekainuoja nieko, nes dažniausiai tiesiog išmetami todėl, kad nebeestetiški arba nebeatlieka tiesioginės paskirties, pavyzdžiui, nebetinka žaisti krepšinį ar ugdyti jėgą su kimštais kamuoliais.

Egzistuoja daugybė specifinių judesius imituojančių atskirų sporto šakų “filosofijų”. Tai gali būti bet kas: čiuožimas, slidinėjimas, irklavimas, regbis, krepšinis, futbolas, rytų kovos menų specifiniai judesiai iš Aikido, dziudo, karate, džiudžitsu, bokso ir t.t. Visai nesvarbu, ar tai komandinė sporto šaka, ar individuali.

Esmė – gebėjimas judėti, gebėjimas valdyti judesius, gebėjimas judesius modeliuoti, taip pat svarbu – įvairumas ir tobulinimas nuolat kintančioje ekologinėje – dinaminėje aplinkoje. Juos visada galima “įvilkti” į mankštos ir (arba) apšilimo modelį.

Kaip tai daroma?

Imami tokio pat dydžio vienodi arba skirtingi ir/arba skirtingų paskirčių kamuoliai. Mankštinamės dėdami rankas (jei tai atsispaudimai) ir kojas iš kairės į dešinę, iš dešinės į kairę. Galima mankštintis tik su vienu kamuoliu jį taip pat kaitaliojant iš kairės į dešinę, iš dešinės į kairę. Galima mankštintis ant skirtingų kamuolių tuo pat metu dar labiau pasunkinant ugdymosi ir/ar ugdymo procesą. Tai tinka ir kūno kultūros pamokose bei treniruotėse ugdant koordinaciją ir pusiausvyrą.

Vėl ir vėl, besikartodamas primenu, kad svarbu modeliuoti pratimus atsisakant standarto. Jo tiesiog nėra. Būtina tiesiog mankštintis, kad būtų kuo platesnis judesių įvairumo spektras, nes tai padeda nervų sistemai. Tiesiog  kurkite sau priimtiniausią mankštos stilių bei tempą.

Šį kartą mankšta su čiuožimo imitaciniais judesiais prieš tai pateikiant informaciją apie čiuožimo atsiradimo istoriją. Beje, visi puikiai žinome, kas yra čiuožimas, nes arba patys mokate čiuožti, arba esate matę, kaip tai daroma.

Trumpa čiuožimo atsiradimo istorija 

Čiuožimas atsirado šiaurės šalyse kaip susisiekimo priemonė. Vėliau greitasis čiuožimas atsirado Olandijoje, tačiau pirmosios lenktynės buvo surengtos Fense, Anglijoje, 1763 metais. 1892 buvo įkurta Tarptautinė Čiuožimo Federacija (ISU), o pirmame pasaulio čempionate, kuris įvyko 1889 m. Nyderlanduose, buvo rengiamos 500 metrų, 1500 metrų, 5000 metrų ir 10 000 metrų lenktynės.

Trumpojo tako greitojo čiuožimo lenktynės pradėtos rengti 1905 m. Kanadoje ir JAV, o pirmosios Šiaurės Amerikos trumpojo tako varžybos – 1909 metais. Trečiame ir ketvirtame XX amžiaus dešimtmetyje trumpojo tako mėgėjai būrėsi Madison Square Garden, Niujorke.

Čiuožimas skirstomas į kelis tipus pagal distancijos nuotolius ar starto pozicijas. Nuo 1924 m. yra olimpinė sporto šaka.Yra dvi greitojo čiuožimo rungtys: Ilgojo tako ir trumpojo tako; varžosi arba atskiri sportininkai, arba komandos.

Čiuožimas Olimpine sporto šaka tapo tik nuo 1924 m. Tai buvo vyrų trumpojo tako rungtis, o moterų čiuožimo olimpinė sporto šaka, trumpojo tako rungtis pripažinta tik nuo 1960 m.

Kokia iš tokios mankštos nauda?

Aktualu žinoti ir mažus – didelius pokyčius tokio mankštinimosi metu. Tai pusiausvyros aparato (vestibularijos) ugdymas, atstatymas, tobulinimas. Tai buitinių – sportinių traumų prevencijos mechanizmas. Tai priklauso nuo tikslo: ar Jūs sportininkai, ar reabilitacijoje esantys po tam tikrų traumų, ar netgi insultų, ar tiesiog siekiantys palaikyti fizinę sveikatą.

Tačiau visos mankštos modernizavimas priklauso tarsi nuo paprasto, bet itin puikiai veikiančio nepusiausviro pagrindo, kuomet būtent ant tokio atliekate mankštą. (Šiame straipsnyje pateikiamas konkretus autorinis pratimo pavyzdys, “ištrauktas” iš atskiro sporto šakos bazinio  (pagrindinio) judesio – čiuožimo ir adaptuotas nepusiausvirai mankštai).

Čiuožimo imitavimas ant nepusiausviro pagrindo

Kas tas nepusiausviras pagrindas? Tai paprasčiausias pusiau ar labiau nei pusiau subliuškęs, kad ir krepšinio kamuolys, kuris nebelaiko oro. Statant ant jo kojas ir atliekant čiuožimo judesius gaunasi puikus nepusiausviros mankštos modelis. Dažnai toks krepšinio kamuolys iki šiol buvo tiesiog išmetamas. Dabar jis dar ilgai gali tarnauti atradęs nišą naujai paskirčiai…

Pratimo aprašymas

Imituokite čiuožimo judesius ant nepusiausviro pagrindo (BOSU arba nekondicinio kamuolio). Tai tik vienas būdas iš daug galimybių modeliuoti judesius pagal individualius gebėjimus. Dešinė koja statoma ant kamuolio. Kairę koją mokite atgal. Tuo pat metu lenkdamiesi pirmyn mokite dešinę ranką atgal. Grįžkite į pradinę padėtį ir taip pat viską atlikite su kita koja bei ranka.

Kartojimų skaičius ir atlikimas: pradedantiesiems 4 serijos, kartojimų skaičius kiekvienoje serijoje 10-12. Pusiausvyrą (pauzę) stenkitės išlaikyti fiksuotoje padėtyje bent 1 sekundę (vėliau 2-3 sek.) Jei nepavyksta, tiesiog atlikite judesius be jokių pauzių.

Pabaigai: Omne principium grave est – kiekviena pradžia yra sunki.

Būkite sveiki.

Straipsnio autorius Andrius Kaveckas yra Biomedicinos mokslų magistras, visuomenės sveikatos ugdytojas. 

2012.02.13


Prisijunkite prie diskusijos