Nuo kada turistaujame?


Print

Turizmas – tai aktyvus poilsis keliaujant, bendraujant su žmonėmis ir gamta. Tai geras būdas plėsti akiratį ir stiprinti sveikatą. /Tai prancūzų k. žodis tourismetour – kelionė/.

Kelionės, kurių tikslas susipažinti su gamta ir kitų tautų gyvenimu, papročiais buvo organizuojamos jau antikiniame pasaulyje. Mokslininkai nustatė, kad vasaros atostogų tradicija prasidėjo Senovės Romoje ir ilgą laiką šia privilegija naudojosi aukštuomenė. VI a. pr.m.e. graikai ir romėnai keliaudavo į Egiptą, Sirakūzus susipažinti su senovės istorija, kultūra, architektūra.

Ypač žmonės keliaudavo lankydami šventas vietas, tikėdami nuodėmių atleidimu arba pagyti, kai nepadėdavo burtininkų kerai ar žolelės. Prieš išvykdami jie būtinai domėjosi gydomaisiais šaltiniais, sveikatingumo paslaugomis, mineraliniais šaltiniais.

Dabar dažnai turistai savo kuprinėse turi sulankstomą peilį ir šakutę. Tuo niekas nesistebi. Tačiau Kazachstane toks radinys labai sudomino archeologus. Mat bronzinis sulankstomas peilis ir šakutė buvo surasti archeologinių kasinėjimų metu. Manoma, kad jų savininkas – keliautojas, gyvenęs prieš tūkstantį metų.

Garsūs senovės mąstytojai: graikų filosofas ir gamtos tyrinėtojas Aristotelis /apie 384- apie 322 per.m.e./, graikų filosofai Demokratas /apie 460-apie 371 per.m.e./, Platonas /apie 427-apie 347 per.m.e/, Sokratas /469-399 per.m.e./ patys daug keliaudavo ir kitiems patardavo mokytis pažinti gamtą tiesiogiai bendraujant su ja.

Pirmieji vadovai turistams pasirodė Prancūzijoje VIII a., kai Karolis Didysis užmezgė draugiškus santykius su Bagdado kalifu Harunu al Rašidu ir prancūzų dvariškiai ėmė keliauti po Palestiną ir kitas Artimųjų Rytų šalis. Trumpuose vadovuose buvo nurodomi kelionių maršrutai ir atstumai tarp miestų. Vėliau buvo pridedama informacija apie nakvynės vietas, mokestį už paslaugas, klimatą ir įvairių kraštų savotiškumus.

Tarptautinio turizmo pradininkais laikomi Genujos, Pizos, Ausburgo ir Niurbergo pirkliai.

Tikslinga auklėjimo ir švietimo forma turizmas tapo tik XV-XVI a., vadinamojo Renesanso epochoje. Šios epochos žymiausieji žmonės, anglų teisininkas ir valstybės veikėjas Tomas Moras, prancūzų poetas ir filosofas Fransua Rablė, olandų teologas Erazmas Roterdamietis ir kiti ragino keliauti.

XVII a. Švietimo epochos didieji protai – ypač prancūzų-šveicarų filosofas Žanas Žakas Ruso turizmą laikė ne tik organizmo grūdinimo, bet ir patriotinio auklėjimo priemone. Jis teigė, kad turistiniai žygiai yra ne tik fizinio ir patriotinio auklėjimo, bet ir harmoningai išsivysčiusios asmenybės ugdymo priemonė.

XVII a. pabaigoje ir XVIII a. pradžioje Europoje pėsčiųjų žygiai buvo organizuojami į istorines ir šventąsias vietas.  Šios kelionės buvo vadinamos ekskursijomis. XVIII a. Europoje ėmė kurtis savotiški turizmo centrai – šių dienų turizmo organizacijų prototipai.

Štai kelios turizmo biografijos akcentų.

1827 m. vokietis K.Bedekeris pradeda spausdinti kišeninius kelionių vadovus, dabar vadinamus bedekeriais.

1841 liepos 5 d. anglas Tomas Kukas įsteigia pirmąją iki šių laikų išlikusią kelionių agentūrą ir organizuoja pirmąją ekskursiją geležinkeliu iš Leičesterio į Liverpulį.

1855 m. šis anglas, laikytinas pirmuoju gidu, pasiūlo keliautojams galimybę iš anksto nusipirkti vaučerį apgyvendinimui ir maitinimui.

1861 m. gegužės 17 d.  pirmoji pasaulyje Tomo Kuko kelionių agentūra išleido į kelionę pirmą turistinę grupę. Ji keliavo iš Londono į Paryžių.

1862 m. Tomas Kukas organizuoja pirmą „pasiūlymų paketą“ vienu bilietu nusiperkant kelionę, maitinimą ir apgyvendinimą.

1866 m. agentūra surengė pirmąją turistinę kelionę iš Europos į Ameriką, o 1869 m. – į Egiptą.

1885 m. anglas Gordonas Stablesas pademonstruoja pirmą poilsio namelį ant ratų, sukonstruotą tik atostogoms.

1895 m. pradedamos gaminti kokybiškos palapinės.

1897 m. rusų kunigaikštis Oldenburgas parsiveža iš Prancūzijos pirmą poilsinį namelį ant ratų, pritaikytą vilkti; dviratis namelis tempiamas gariniu vilkiku.

1898 m firma „Tomas Kukas ir sūnus“ organizuoja pirmąją kelionę karieta, keliautojams prireikė šešių dienų apvažiuoti Prancūziją.

1902 m. anglas Henris Lunas organizuoja pirmąsias žiemos sporto atostogas su motoriniu nameliu ant ratų.

1919 m. Tomas Kukas tampa pirmuoju kelionių agentu, siūlančiu turistines keliones lėktuvu.

Lietuvoje masinis turizmo sąjūdis prasidėjo XX a. trečiame dešimtmetyje. 1929 m. gegužės  3 d. Kauno rotušės salėje įvyko steigiamasis Lietuvos turistų organizacijos suvažiavimas. Jame išrinko pirmąją Turizmo sąjungos valdybą ir jos pirmininką visuomenės veikėją, teisininką Joną.Vileišį /1872-1942/..

1935 m. pradėti steigti jaunimo globos komitetai, kurie rūpinosi keliaujančių jaunimu, teikdavo jiems metodinę ir praktinę pagalbą, patardavo, kurias vietas vertėtų aplankyti. 1938 m. prie Kūno kultūros rūmų buvo įkurta Keliavimo sąjunga, kuri organizuodavo moksleivių keliones po Lietuvą ir užsienį.

1959 m. pradedamos gaminti palapinės su išorinėmis konstrukcijomis, kurios palapinei suteikia erdvumo.

Įvairenybės

Vienas turizmo Lietuvoje pradininkų, seniausias Pabaltijo turistas Liudas Alseika sporto rūmuose Klaipėdoje šnekučiavosi su jaunimu. L.Alseikai pasakius, kad turizmas labai patrauklus, vienas nuneigė, kad tai toli gražu ne futbolas, kurio žiūrėti eina minios O kas žiūrės į turistus?

L.Alseika pažvelgė pro langą ir sako:

– O, eina protingas žmogus.

Niekas ir nekrustelėjo. Po minutės:

– Oho, durnius beeinąs…

Visi šoko prie langų, bet nieko nepamatė. Kai L.Alseika ėmė kvatoti, jo pašnekovai suprato, kad tuo pokštu jis apsigynė ir įrodė savo žodžių teisingumą.

XXX

2001 m. balandžio mėn. amerikiečių verslininkas Denis Tito už 20 mln. dolerių tapo pirmuoju turistu į kosmosą. Per 8 dienas Žemę apskriejo 128 kartus.

XXX

JAV kompanija „Space Adventures“, kuri jau skraidino du turistus į kosmosą, pranešė suradusį per 1000 galimų turistų už 100 mln. dol. skrydžiui  aplink Mėnulį.

XXX

2010 m. amerikiečių lėktuvų gamykla „Xcor Aeorospace“ ruošiasi paleisti dvivietį lėktuvą „Lynx“ į atmosferos pakraštį. „Lynx“ bus nedidelio privataus lėktuvo dydžio, tačiau turės reaktyvinį variklį ir galės pasiekti dvigubai didesnį nei garso greitį.

Planuojama, kad šis lėktuvas galės būti naudojamas turistinėms kelionėms į atmosferos pakraštį. Maždaug per keturias minutes lėktuvas pakils į 61 kilometro aukštį, iš kurio jau matyti Žemės išlinkimas ir žvaigždės. Pilotas ir keleivis kelias minutes bus nesvarumo būsenos, o tada lėktuvas ims sklęsdamas leistis. Iš viso kelionė užtruks maždaug 25 minutes.

XXX

Niujorke amerikiečiui Hariui Feldmanui iš Kalifornijos įteikta „Keliautojo – didžiausio nelaimėlio pasaulyje“ premija. Jis pripažintas nesėkmingiausiu turistu pasaulyje.

H.Feldmanas papasakojo konkurso komisijai savo nesėkmingos kelionės į Vietnamą istoriją. Į šią šalį vyras išsiruošė 2009 m. spalį. Šios kelionės pradžioje H.Feldmanas nutarė apžiūrėti įžymias vietas, tarp kurių buvo ir aukštas skardis, esantis į šiaurę nuo Hanojaus. Įkopęs į kalno viršūnę keliautojas nutarė nusišlapinti. Ir būtent tą akimirką žemė po jo kojomis įgriuvo ir jis krito žemyn iš devynių metrų aukščio. Per nelaimingą atsitikimą H.Feldmanas susižalojo koją, jis buvo nugabentas į vietos ligoninę ir operuotas.

Dėl šio kuriozinio incidento Vietname H.Feldmanui teko iškęsti septynias operacijas. Tačiau keliautojas nelaimėlis įstengė atvykti į premijos įteikimo ceremoniją, kurios metu jam buvo įteiktas dovanų čekis už 10 tūkst. JAV dolerių

Nugalėtojas buvo atrinktas iš 800 atsiųstų paraiškų konkurso organizatoriaus tinklapyje balsavimo būdu

2012.04.29


Prisijunkite prie diskusijos