Suklastoti Hitlerio dienoraščiai pateko į archyvą praėjus 30 metų po išspausdinimo


Print

„1983 metų balandį išskirtinė medžiaga Vokietijos savaitraštyje "Stern" apie anksčiau nežinotų Hitlerio dienoraščių įsigijimą sukėlė pasaulinę sensaciją. Leidėjai pažadėjo vėliau perduoti Vakarų Vokietijos Federaciniam archyvui saugoti daugiau kaip 60 ranka rašytų tomų.

Tačiau didelis lobis žurnalui prišaukė gėdą: netrukus išaiškėjo, kad tariami dienoraščiai yra klastotė“, – praneša "The New York Times".

„Dabar, po 30 metų, istorija netikėtai sulaukė epilogo: suklastotas istorinis dokumentas buvo priimtas į archyvą kaip realus. Vokietijos Federacinio archyvo atstovai pareiškė, kad "Stern" priklausanti klastočių kolekcija bus paimta į archyvą kaip žiniasklaidos istorijos, o ne fašizmo istorijos dalis“, – rašo straipsnio autoriai Krisas Kottrellas ir Nikolas Kulišas.

Autoriai primena, kad 1983 metais "Stern" skyrė žurnalistui Gerdui Haidemannui milijonus dolerių gausiai Hitlerio užrašų ir kitokių dokumentų kolekcija įsigyti. Dienoraščius taip pat įsigijo Britanijos laikraštis "Sunday Times".

„Ekspertai nedelsdami apie radinį atsiliepė skeptiškai, tačiau anglų istorikas Hju Trevor-Rouperis, taip pat žinomas kaip lordas Deikeris, pripažino, kad tai originalas“, – tęsia autoriai.

Tačiau Vokietijos Federacinio archyvo ir Vokietijos kriminalinės paieškos ekspertai atskleidė, kad rankraščiai suklastoti: „Tariamieji dienoraščiai buvo parašyti Štutgarto prekeivio Trečiojo reicho epochos daiktais Konrado Kujau. Ir Kujau, ir Haidemannas buvo pripažinti kaltais dėl apgaudinėjimo“, – sakoma straipsnyje.

Pasak archyvo atstovės Teklės Kleindinst, „tie dokumentai labai reikšmingi praeities istorijai ir spaudos istorijai. Mes išsaugome amžiams visa tai, ką žmonės skaito laikraščiuose ir kas jau kitą dieną tampa pernykščiu sniegu“.

Šaltinis: "The New York Times"

2013.05.02


Prisijunkite prie diskusijos