Vakarų leidybos magnatas Robertas Maksvelas buvo sovietų šnipas?


Print

Sprendžiant iš neseniai išslaptintų dokumentų, FTB nerimavo, kad spalvingas žiniasklaidos magnatas Robertas Maksvelas – sovietų šnipas, mėginęs panaudoti savo leidyklas žvalgybiniams duomenims siųsti, praneša "The Daily Mail".

„R.Maksvelo bandymai spausdinti mokslinius straipsnius iš geriausių JAV universitetų rusų kalba ne kartą kėlė įtarimus vedantiesiems mokslininkams“, – rašo žurnalistas Robas Kuperis.

Nuo šeštojo dešimtmečio pabaigos iki septintojo dešimtmečio pabaigos, kai R.Maksvelas plėtojo savo biznio imperiją "Pergamon Press" Jungtinėse Amerikos Valstijose, jis buvo slapta tikrinamas. FTB padarė išvadą, kad R.Maksvelas nesusijęs su šnipinėjimu ir 1957 metais bylą nutraukė. Bet mokslininkai ir toliau kalbėjo, kad magnatas užsiima šnipinėjimu.

Ir štai dabar internete paskelbti dokumentai iš FTB archyvo, kuriuose atsispindi tyrimo detalės. Tiesa, pasak laikraščio, prieš publikavimą dokumentai buvo „smarkiai paredaguoti“.

 Anksčiau kai kurie tyrėjai tvirtino, kad R.Maksvelas šnipinėjo Izraelio Mossadui. Didžiojoje Britanijoje dar prieš 10 metų buvo išslaptinti dokumentai apie R.Maksvelo ryšių su SSSR tyrimą, atliktą šeštajame dešimtmetyje. Beje, britai irgi užbaigė tyrimą, nesugebėję įrodyti šnipinėjimo fakto.

Leidinys spausdina keletą neseniai paviešintų FTB dokumentų. Tai 1955 metų laiškas FTB direktoriui Huveriui, kuriame pranešama, kad R.Maksvelo šnipinėjimo įrodymų neaptikta. Iš laiško matyti, kad R.Maksvelo atžvilgiu buvo atliktas ilgalaikis, platus tyrimas.

1958 metais senatorius Preskotas Bušas (vėliau dviejų prezidentų tėvas ir senelis) persiuntė FTB laišką iš Jeilio universiteto, kuriame reiškiamas susirūpinimas, kad jis „susijęs su plataus masto pastangomis perduoti mokslinę informaciją rusams“.

„Įtarimai kildavo, pavyzdžiui, dėl to, kad R.Maksvelui buvo leidžiama lankytis Sovietų Sąjungoje šešetą kartų per metus, nors daugumai žmonių tenai būdavo sunku pakliūti“, – sakoma straipsnyje.

Vėliau R.Maksvelas tapo Didžiosios Britanijos parlamento nariu.

Jo mirtį gaubia paslaptis: 1991 metais jis neva „iškrito per bortą“ iš savo jachtos po to, kai „išgrobstė savo leidybos rūmų pensijų fondą“, – rašoma tinklaraštyje.

Šaltinis: "Daily Mail", inopressa.ru

2013.04.15


Prisijunkite prie diskusijos