Vladimiro Putino premija – klusniems žurnalistams


Print

Laikraštis Vedomosti pranešė, kad prezidentas Vladimiras Putinas balandžio mėnesį pasirašė įsaką dėl Rusijos žurnalistų apdovanojimą už „objektyvumą“ nušviečiant įvykius Kryme.

„Tai apdovanojimas žurnalistikos srityje, „kur apie save nutylima“, – ironizuoja Foreign Policy apžvalgininkas Elijas Grolis. Dalykas tas, kad  apdovanotųjų žurnalistų pavardės nebuvo paskelbtos. Maža to, Kremlius net atsisakė paskelbti įsaką dėl jų apdovanojimo. „Aš galiu patvirtinti, kad toks įsakas buvo pasirašytas, bet mes jų paprastai nespausdiname. Jeigu jau tą informaciją sužinojo visuomenė, mes neplanuojame atskleisti jokių papildomų detalių“, – pareiškė laikraščiui The Moskow Times Putino spaudos sekretorius Dmitrijus Peskovas.

Vedomosti žiniomis, buvo apdovanoti daugiau kaip 300 žurnalistų, tarp kurių VGTRK (Visos Rusijos valstybinė televizijos ir radijo kompanija), kanalo RT ir kitų žiniasklaidos priemonių bendradarbiai. 

„Slaptų premijų panaudojimas apdovanojimams už “objektyvumą“ nušviečiant įvykius Kryme – aiškus eufemizmas vykdant vyriausybės liniją – vienas iš daugybės Maskvos instrumentų iš jos spaudimo masinei žiniasklaidai arsenalo. Taip kaitaliodamas paeiliui meduolį ir botagą, Kremlius valdo žiniasklaidą“, – sakoma straipsnyje.

„Tačiau yra iš šviesi pusė, – nurodo Grolis. – Slaptus apdovanojimus demaskavo Rusijos laikraštis“.

Balandžio 22 dienos įsaku, kuris taip ir nebuvo išspausdintas, Vladimiras Putinas įteikė ordinus „Už nuopelnus Tėvynei“ 300-ams žurnalistų, iš jų keliems vyriausiesiems redaktoriams, generaliniams direktoriams ir televizijos vedėjams, praneša The Guardian korespondentas Alekas Lunas. Taip Kremlius išreiškė pritarimą Rusijos žiniasklaidai, kurios Ukrainos krizės nušvietimas smarkiai skyrėsi nuo Vakarų masinės žiniasklaidos versijų.

Kartu su kitais prezidentas apdovanojo didžiausių šalies valstybinių televizijos kanalų – „Piervyj kanal“, „Rosija-1“ ir NTV – vadovus. Taip pat buvo pažymėti anglų kalba transliuojamo kanalo RT vyriausiosios redaktorės Margaritos Simonjan ir per „Rosija-1“ transliuojamo tok-šou vedėjo Vladimiro Solovjovo nuopelnai.

„Būdinga, kad niekas iš nepriklausomo televizijos kanalo „Doždj“ (lietus) ir radijo stoties „Echo Moskvy“ žurnalistų, kurie kritiškiau vertina Kremliaus politiką, apdovanojimų negavo“, – sakoma straipsnyje.

Ta proga populiarus tinklaraštininkas Olegas Kozyrevas įrašė sarkastišką esė „300 narsuolių“, kuriame išliaupsino apdovanotųjų nuopelnus šmeižiant Aleksejų Navalną ir Sergejų Udalcovą. „Ir štai, kai banderininkų gaujos užgrobė Ukrainą, jūs, kaip 300 spartiečių, išsiveržėte į priešakinę liniją ir, neįleisdami kitokio požiūrio į eterį, maišydami faktus kaip jums patinka, vis dėlto nugalėjote visus tuos banderininkus ir atėmėte iš jų Krymą“, – cituoja Kozyrevą Lunas.

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas apdovanojo 300 Rusijos žurnalistų už „aukštą profesionalumą“ ir „objektyvumą“ nušviečiant įvykius Kryme. “Štai ką Putinas turi omenyje vartojant žodį „profesionalumas“, – rašo The Daily Beast žurnalistas Džeimsas Kiorčikas. – Tarp apdovanotųjų buvo kandi 34-ių metų Margarita Simonjan, Kremliaus finansuojamos televizijos kompanijos RT redaktorė. Praeitą mėnesį ji nuodugniai išreiškė teritorinį Putino apetitą, kai per prorusiškųjų separatistų smurto piką Ukrainos rytuose parašė piktdžiugišką atsiliepimą (twitą) „Ukraina, RIP“.

„O kaip Putinas supranta „objektyvumą“? – tęsia autorius. Kremliaus žurnalistikos premiją taip pat gavo Aleksandras Žarovas, vadovavęs orveliško pavadinimo organizacijai – Federacinei masinių komunikacijų sferos priežiūros tarnybai. Tiesioginė šios žinybos pareiga – kontroliuoti internetą, grasinant baudomis ir rimtesnėmis priemonėmis tiems, kas pateikia vyriausybę kritikuojančio turinio medžiagą“.

„Mes Amerikoje pripratome, kad reporteriai kelia abejones dėl valdžios veiksmų. Tačiau Putino apdovanoti Rusijos žurnalistai, iš kurių visi, atrodo, gauna algas iš vyriausybės, arba dirba glaudžiai susijusiems su Kremliumi žiniasklaidos oligarchams, užsiima ne tuo. Šie žurnalistai tiesiogine šio žodžio prasme išsilaiko, kartodami viską, ką sako vyriausybė“, – praneša Kiorčikas.

„Kaip ir kiti populiarūs rusiški laiko leidimo būdai – tokie kaip viena po kitos cigarečių rūkymas ar degtinės gurkšnojimas, – (tikroji) žurnalistika Rusijoje gali būti pavojinga sveikatai. Žurnalistų gynimo komiteto duomenimis, nuo 2000 metų, nuo to laiko, kai Putinas atėjo į valdžią, daugiau kaip dvi dešimtys žurnalistų buvo nužudyti vykdant savo pareigas“, – sakoma straipsnyje.

Kai dėl vadinamųjų Rusijos „žurnalistų“, kurie linkę padlaižiauti negailestingai valdžiai, o ne uždavinėti jiems klausimus, tai jiems atsiskleidžia beribės galimybės, tvirtina autorius. „Putinas įdėjo daug lėšų į propagandinį karą prieš tą, ką jis vadina „anglosaksų masine žiniasklaida“, kasmet įliedamas šimtus milijonų dolerių į kasą RT, kuris transliuoja begalybę laidų ciklų apie sąmokslo teorijas, Kremliaus apologetus ir isterišką antivakarietišką propagandą“.

Suprantama, Rusija – ne vienintelė šalis, kur žurnalistai meilikauja funkcionieriams, pripažįsta Kiorčikas. Tačiau Amerikoje, jo požiūriu, nepriklausomų žurnalistų pakanka. „Ir, nepaisant to, kas parodyta seriale „Kortų namelis“, reporteriai, demaskuojantys politinių lyderių klaidas arba kaip nors kitaip statantys juos į nepatogią padėtį, gauna prestižines premijas, jų neaptinka negyvų ant metro bėgių“, – baigia žurnalistas.

Informacijos šaltinis – inopressa.ru.

2014.05.13; 07:38


Prisijunkite prie diskusijos