„Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.

„Lietuvos geležinkelių“ valdybos pirmininkas Kęstutis Šliužas sako, kad labiausiai tikėtina data, kada Baltarusijos kalio trąšų gamintojos „Belaruskalij“ trąšos nebekeliaus per Lietuvą, yra kitų metų balandžio 1 d.
 
„Čia galbūt, sakyčiau, vienas klausimas būtų, kada tokie kroviniai į Lietuvą nepateks, tai galiu pasakyti, kad labiau tikėtina, pagal dabar galiojančias sankcijas ir įstatymus, balandžio 1 d. – labiausiai tikėtinas scenarijus“, – antradienio vakarą surengtoje spaudos konferencijoje sakė K. Šliužas.
 
Pasak jo, jei iki to laiko būtų priimtos Europos Sąjungos (ES) sankcijos arba būtų priimtas Susisiekimo ministerijos inicijuotas įstatymas stabdyti „Belaruskalij“ trąšų tranzitą per Lietuvą, galutinė trąšų gabenimo Lietuvos teritorija nutraukimo data galėtų būti paankstinta.
Jei iki to laiko atsiras naujos sankcijos, ar jos būtų ES, ar Lietuvoje būtų priimtas įstatymo projektas, kurį inicijavo Susisiekimo ministerija pirmadienį. Jei jis įsigaliotų gerokai anksčiau, tai ta data būtų anksčiau. Viskas priklauso nuo teisinės situacijos“, – sakė jis.
 
K. Šliužas taip pat pažymėjo, kad tranzitą galima nutraukti anksčiau, jei pavyktų rasti teisinių priežasčių, kodėl „Lietuvos geležinkeliai“ ar „Belaruskalij“ nebegali vykdyti iki 2023 metų galiojančios sutarties įsipareigojimų.
 
„Turbūt trečias variantas – jeigu mes pamatytume tam tikras aplinkybes, dėl kurių viena ar kita sutarties šalis negali vykdyti savo įsipareigojimų, tokių kaip mokėjimai, galimai tai irgi būtų vienas žingsnių, kurie galėtų sukurti tam teisinį pagrindą“, – nurodė valdybos pirmininkas.
 
Šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų, tačiau „Lietuvos geležinkeliai“ iš baltarusių įmonės dar prieš sankcijoms įsigaliojant gavo netipinį avansinį mokėjimą už tranzito per Lietuvą į Klaipėdos uostą paslaugas.
 
Baltarusijos bendrovė „Lietuvos geležinkeliams“ pervedė avansinį mokėjimą už trąšų tranzitą už lapkritį, gruodį ir pusę sausio mėnesio.
„Lietuvos geležinkelių“ direktorius Mantas Bartuška tikino, kad avansą „Belaruskalij“ pervedė jo nesuderinusi su „Lietuvos geležinkeliais“ ir mokėjimą nesėkmingai buvo bandoma grąžinti. M. Bartuška atkreipė dėmesį, kad nesilaikant sutarties, kuri galioja iki 2023 m., sąlygų, Susisiekimo ministerijai pavaldžią įmonę užgriūtų ieškiniai ir šimtus milijonų siekiančios baudos.
 
Skaičiuojama, kad iki šiol „Lietuvos geležinkelių“ antrinė įmonė „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.
 
Antradienį vakare geležinkelių valdyba pranešė, kad M. Bartuška po pereinamojo laikotarpio trauksis iš „Lietuvos geležinkelių“ direktoriaus pareigų.
 
Lukas Juozapaitis (ELTA)
 
2021.12.15; 00:01