Kastytis Stalioraitis. Slaptai.lt nuotr.

Valdantieji nepasiduoda ir ketina naująjį taršių automobilių mokestį įvesti kartu su 2020 metų biudžetu. „Regitros“ duomenys rodo, kad pagal naujausią Seimo narės Agnės Širinskienės pasiūlymą, mokestį skaičiuoti tektų apie 475 tūkst. transporto priemonių.

Lapkričio pradžioje Seimo nariai Valius Ąžuolas ir A. Širinskienė užregistravo naują Motorinių transporto priemonių pirmos registracijos mokesčio įstatymo projektą, kuriame numatyta apmokestinti tik pirmą kartą registruojamus automobilius.

„Pagrindiniai projekto tikslai – formuoti visuomenės įpročius renkantis motorines transporto priemones, atkreipti dėmesį į jų sukeliamą poveikį aplinkai bei klimato kaitai ir skatinti rinktis mažiau taršų transportą, didinti išteklių ir energijos vartojimo efektyvumą, taip mažinant poveikį aplinkai, žmonių sveikatai, klimato kaitai“, – rašoma aiškinamajame rašte.

https://www.delfi.lt/verslas/transportas/naujas-mokestis-gresia-simtams-tukstanciu-labiausiai-pajus-dyzelininiu-automobiliu-savininkai.d?id=82983529&

Projektas iš karto susilaukė kritikos tiek dėl senų automobilių taršos neapmokestinimo, tiek dėl neapgalvotų pasekmių prekybai automobiliais ir verslui Lietuvoje.

„Nei gamybos metai, nei variklio galingumas, nei transmisijos tipas čia, anot vyriausybės profesionalų, nieko nereiškia. Įdomu, kaip tokį pavyzdį vertintų Europos automobilių gamintojų asociacija, Europos Komisija, mokslininkai arba save gerbiantys ir automobilių specifiką išmanantys ekspertai?“ – klausia Matas Buzelis, rinkos ekspertas ir transporto skelbimų portalo „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas.

https://www.delfi.lt/auto/autonaujienos/ekspertas-reze-apie-siuloma-automobiliu-mokesti-skirtas-senienu-isaldymui-ne-tarsai-mazinti.d?id=82963971#cxrecs_s

Tik niekas nepastebėjo, kad mokestis už naujos transporto priemonės įsigijimą pagal jos galimą taršą mažai ką turi bendro su tarša dar ir tokiu kampu.

Juk kiekvienam aišku, kad terši tiek, kiek nuvažiuoji kilometrų, su stovėjimo sankryžose ar kamščiuose neišjungiant variklio pliusine paklaida. Na, dar nuo vidutinio greičio priklauso tarša. Ir, kaip jau buvo minėta, priklauso nuo automobilio gamybos metų, variklio galingumo, transmisijos tipo.

Automobiliai. Vytauto Visocko (Slaptai.lt) nuotr.

Priėmus tokį Seimo narių sprendimą juo greičiausiai susirūpintų ne tik Europos automobilių gamintojų asociacija, Europos Komisija, bet ir mūsų Konstitucinis teismas dėl tokios sprendimo logikos.

Jei būtų fiksuojami nuvažiuoti kilometrai, automobilio tipas ir gamybos metai, pavyzdžiui, per techninę apžiūrą, po kurios jie automatiškai patektų į Mokesčių inspekciją, kuri pagal tuos duomenis taip pat automatiškai nustatytų mokestį už taršą, dar suprasčiau.

O priėmus Seimo narių pasiūlymą, turėtume tiesiog labai keistą vienkartinį naujo kilnojamojo turto mokestį.

Kova su miestų oro užterštumu įvairiose šalyse buvo atliekama ir seniau, bet tik žmonių sveikatos apsaugojimo nuo nuodingų dujų prasme. Ir tik dabar Pasaulis kartu su Lietuva suprato, kad visgi yra ta globalinė klimato kaitos problema, kad reikia su ja kovoti, skatinant gyventojus persėsti į mažiausiai aplinką teršiančias moderniausias transporto priemones, ypač į modernų viešąjį transportą ir t.t., stabdant globalinį atšilimą.

Bet tik ne tokiu Seimo narių siūlomu būdu.

P.S. Turiu seną, bet gerame stovyje, dyzelinį. Tad šis mano straipsnis būtų kaip ir prieš save.

2019.12.08; 05:40

Dėl prieš dvejus metus Seimo priimtų atliekų mokesčio įstatymo pataisų kitąmet išaugs mokestis už šiukšlių įvežimą į sąvartynus. Šis pabrangimas guls ant visų Kauno regiono gyventojų pečių. Visos savivaldybės priverstos sąvartyno mokesčio padidėjimą įtraukti į gyventojų šiukšlių išvežimo kainas.

„Prieš keletą metų valstybė planavo, kad 2018-aisiais Lietuvoje veiks 3 atliekų deginimo įmonės. Su tuo buvo susijęs sprendimas nuo 2018 metų stipriai pabranginti šiukšlių vežimą į sąvartynus. Deja, valstybė šį planą įgyvendino tik iš dalies. Šiukšlės kol kas deginamos tik Klaipėdoje. Bet sąvartyno mokesčio pabrangimas atšauktas nebuvo. Kartu su regiono savivaldybių vadovais ne kartą kreipėmės į Vyriausybę, kad šis sprendimas būtų atidėtas iki tol, kol prie Kauno turėsime atliekų deginimo įmonę. Deja, mūsų argumentai nebuvo išgirsti, ir dabar visos regiono savivaldybės yra priverstos į šiukšlių išvežimo kainą įtraukti didėsiantį taršos mokestį“, – aiškino Kauno miesto savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Petrauskas.

Beveik pusė šiukšlių, susidarančių Kaune ir Kauno regione, vežama į sąvartyną, primena ELTA. Valstybė 2015 metais nustatė didėsiantį taršos mokestį už šiukšlių vežimą į sąvartyną. Šiuo metu jis siekia 3 eurus už toną. Pagal numatytą planą, iki 2020 metų mokestis padidės iki 27 eurų už toną.

„Taršos mokestis per labai trumpą laiką padidės 9 kartus. Būtent šį mokestį savivaldybės yra priverstos įtraukti į šiukšlių išvežimo kainą, kurią moka gyventojai. Šiukšlių išvežimo kaina turėtų didėti maždaug penktadaliu“, – teigė G. Petrauskas.

Sprendimus į atliekų išvežimo kainą įtraukti sąvartyno mokestį jau priėmė dauguma Kauno regiono savivaldybių. Metas priimti šį neišvengiamą sprendimą atėjo ir į Kauną. Tai Kauno miesto taryba numato svarstyti ateinantį antradienį vyksiančiame posėdyje.

Pasak G. Petrausko, guodžia tik faktas, kad net ir po to Kaune šiukšlių išvežimas bus dvigubai pigesnis nei Vilniuje. Pavyzdžiui, 120 litrų konteinerio išvežimas du kartus per mėnesį, iki šiol kainavęs apie 6 eurus, po Naujųjų kainuos kiek daugiau nei 7 eurus. Vilniečiai, anot jo, už tą patį moka dvigubai daugiau.

Kauno miesto savivaldybės atstovo Tomo Jarusevičiaus teigimu, atliekų išvežimo kaina nuo sausio 1 dienos vienodai kils visose Kauno regiono savivaldybėse. Kauno, Jonavos, Kaišiadorių, Kėdainių, Raseinių ir Kauno rajonų gyventojų atliekomis rūpinasi Kauno regiono atliekų tvarkymo centras, įsteigtas 2005 metais. Įstaigos dalininkai – šešios Kauno regiono savivaldybės ir Kauno miesto savivaldybės įsteigta bendrovė „Kauno švara“.

Informacijos šaltinis – ELTA

2017.11.12; 00:01