„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) kartu su Lietuvos spaudos fotografų klubu, tęsdami palaikymą Ukrainai, Kenos geležinkelio stoties perone, kuriame sustoja tranzitiniai traukiniai, atidarė Rusijos karo prieš Ukrainą žiaurumus iliustruojančių nuotraukų parodą. Tai – antroji bendra iniciatyva, kuria siekiama atkreipti iš Maskvos ar kitų miestų į Kaliningrado sritį keliaujančių Rusijos piliečių dėmesį į Rusijos karą prieš Ukrainą, praneša „Lietuvos geležinkeliai“.
„Rusija Ukrainoje vykdo genocidą. Tai vyksta todėl, kad tu tuo netiki“, – toks užrašas ant karo vaizdus atspindinčių nuotraukų Kenos geležinkelio stotyje pasitinka tranzitu į Kaliningrado sritį ar iš jos vykstančius Rusijos gyventojus.
Kenos geležinkelio stotyje eksponuojama 14 nuotraukų iš Bučos, Mariupolio ir kitų karo nusiaubtų Ukrainos vietų. Fotografų Milos Teshaievos, Maximo Dondyuko, Evgeniyo Maloletkos ir Mikhailo Palinchako nuotraukos iškabintos tokiame aukštyje, kad jas pro langus galėtų pamatyti tranzitinių traukinių keleiviai. Traukinys šioje stotyje stovi maždaug valandą.
„Pasaulį apskrieję kolegų fotografų užfiksuoti karo vaizdai nuo kovo mėnesio Vilniaus geležinkelio stotyje matomi tranzitu į Kaliningrado sritį vykstantiems keleiviams iš Rusijos. Sutelkę jėgas toliau tęsiame simbolinę paramą broliams ir sesėms Ukrainoje – atidarome antrąją parodą, kad dar labiau paskleistume žinią apie Rusijos vykdomus karo nusikaltimus. Emocingais vaizdais siekiame paliesti traukiniais keliaujančius Rusijos piliečius ir paraginti juos nelikti abejingais“, – sako Lietuvos spaudos fotografų klubo prezidentas Jonas Staselis.
„Rusijos gyventojams netgi draudžiama karą Ukrainoje vadinti karu: už tai jiems gresia kalėjimas. Lietuvoje turime galimybę kad ir nedideliam skaičiui Rusijos gyventojų parodyti, kas iš tiesų vyksta Ukrainoje. Vilniuje perone anksčiau atidaryta paroda sulaukia skirtingų tranzitinių traukinių keleivių reakcijų: vieni trumpai užmeta akį į nuotraukas, kiti prie lango sustingsta ilgėliau, dar kiti jas fotografuoja. Pastebėdami emocijas matome prasmę ir toliau skatinti žmones nelikti abejingus ir patikėti Rusijos vykdomu genocidu Ukrainoje“, – sako LTG generalinis direktorius Egidijus Lazauskas.
Tranzitiniai traukiniai iš Maskvos į Kaliningrado sritį ir atgal kursuoja kiekvieną dieną. Taip pat kursuoja tranzitiniai traukiniai iš Adlerio bei Sankt Peterburgo į Kaliningrado sritį ir atgal. Per mėnesį, kaip nurodo „Lietuvos geležinkeliai“, Kaliningrado link ir atgal kartu sudėjus pravažiuoja vidutiniškai 100 tranzitinių traukinių.
Kovo pabaigoje Vilniaus geležinkelio stoties perone, kuriame sustoja tranzitiniai traukiniai, buvo atidaryta pirmoji paroda. Čia eksponuojamos 24 nuotraukos iš Kyjivo ir Mariupolio, kurias atsiuntė fotografai Maximas Dondyukas, Evgeniy Maloletka ir Mila Teshaieva.
Be to, tradiciškai, iš visų į metraštį bei parodą patekusių nuotraukų spaudos fotografai patys išrinko jiems labiausiai patikusį kadrą, kurio autoriui – Ričardui Grigui atiteko „Kolegų prizas”. Ši tradicija itin svarbi spaudos fotografų bendruomenei – tai galimybė kasmet pažymėti vieno iš kolegų talentą, gerą akį, greitą reakciją ir sąmojį.
Taip pat ilgamečiam „Lietuvos spaudos fotografijos” konkurso organizatoriui Jonui Staseliui įteiktas Lietuvos žurnalistų sąjungos medalis „Už nuopelnus žurnalistikai”, skirtas pažymėti jo asmeninį svarų indėlį ginant ir plėtojant spaudos ir žodžio laisvę.
Renginyje dalyvavo bei teikė apdovanojimus Vilniaus meras Remigijus Šimašius, Lietuvos kariuomenės vadas generolas leitenantas Valdemaras Rupšys, Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius, „Lietuvos spaudos fotografijos” konkurso rėmėjai UAB „Foto123” vadovas Andrius Repšys, AB „INTER RAO Lietuva” komunikacijos vadovas Juozas Ruzgys bei advokatas Gintautas Bartkus.
Konkursas „Lietuvos spaudos fotografija” ne tik skatina fotografus naujai pažvelgti į savo kūrybą, bet ir pats nuolat keičiasi. Šiemet VšĮ Lietuvos spaudos fotografų klubas, rengęs nacionalinį konkursą nuo 2002 metų, konkurso organizavimo įgaliojimus perduoda Lietuvos žurnalistų sąjungai ir jos „Spaudos fotografų” skyriui bei Nacionalinei žurnalistų kūrėjų asociacijai. Šių metų konkursas įvyko dar bendradarbiaujant visom trims organizacijoms.
Šiemet 123 fotografai iš visos Lietuvos konkursui pateikė per 3700 nuotraukų. Kaip ir kasmet, konkursui pateiktas fotografijas vertino kompetentinga tarptautinė komisija.
Paroda „Lietuvos spaudos fotografija 2020” Vilniaus rotušėje bus eksponuojama iki gegužės 30 dienos – vėliau paroda keliaus į kitus Lietuvos miestus.
Prisiminkime Rusijos – Gruzijos karą. Koks jis žvelgiant šių dienų akimis? Kokias išvadas galime padaryti? Be abejo, Gruzija turi savo silpnąją pusę. Savo Achilo kulną. Ji tą karą pralaimėjo. Tačiau ir Rusija to karo nelaimėjo. Jei Rusijos pagrindinis tikslas buvo nuversti Michailą Saakašvilį ir pakarti jį už vienos vietos, tai šito tikslo Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas tikrai nepasiekė. M.Saakašvilis nenuverstas ir nepakartas.
Beje, man visiškai neįdomu, ką apie šį susidūrimą rašo Rusijos spauda. Ypač – oficialioji. Patys įdomiausi keleri paskutinieji metai. Tiksliau tariant, pats įdomiausias dalykas – Europos reakcija. Ponios Heidi Taljavini reakcija turi ypatingą bruožą. Jos ataskaitoje parašyta: “iš vienos pusės atrodo vienaip, iš kitos pusės – atrodo dar kitaip”. Suprask, Rusija sako, kad karą pradėjo Gruzija, gruzinai tvirtina, jog pirmieji užpuolė rusai, o mes, europiečiai, nežinome, kas šiame ginče teisus, o kas meluoja.