Azerbaidžano sostinė Baku. Paminklas 1990-ųjų Sausio 20-osios aukoms atminti. Slaptai.lt nuotr.

Praėjo trisdešimt vieneri metai nuo 1990 m. sausio įvykių, kurie į Azerbaidžano istoriją įėjo kaip „Juodasis sausis“. Tą dieną Centrinė sovietų valdžia žiauriai nusikalto Azerbaidžano žmonėms. SSRS vadovybės įsakymu į Azerbaidžano sostinę Baku buvo įvesta sovietinė kariuomenė, kad represijomis palaikytų respublikoje komunistinį režimą. Per vieną naktį nužudyta ir sužeista šimtai civilių.

1989-ųjų rudenį nacionalinis nepriklausomybės judėjimas pasiekė neįtikėtiną pagreitį – šimtai tūkstančių žmonių kovojo už laisvės, nepriklausomybės ir suvereniteto idealus, kad išsaugotų tautos teritorinį vientisumą. Tūkstančiai žmonių, protestavusių prieš SSRS politiką, surengė demonstracijas centrinėje aikštėje (dabar Azadliq Meydani arba Laisvės aikštė) ir Baku gatvėse. Tuo metu Azerbaidžanas taip pat patyrė agresiją iš kaimyninės Armėnijos. Armėnijos teritorines pretenzijas į Kalnų Karabachą palaikė valdantysis Kremliaus režimas.

Baku metropoliteno stotis, pavadinta Sausio 20-osios vardu. Čia 1990-ųjų sausio 20-ąją žuvo daug civilių Azerbaidžano piliečių. Slaptai.lt nuotr.

Sausio 20 d. vėlai naktį 26 tūkst. sovietų specialiųjų pajėgų, nepaskelbus nepaprastosios padėties, įsiveržė į Baku. Invazija buvo pradėta vidurnaktį. Sovietų kariai negailėjo net vaikų, moterų ir pagyvenusių žmonių. Dėl baudžiamųjų sovietų armijos išpuolių nužudyti 147 civiliai ir sužeista apie 800 žmonių. Apie tūkstantis žmonių buvo areštuoti ir patyrė įvairiausio pobūdžio spaudimą. Tarp aukų buvo 7 metų berniukas, 16 metų mergaitė, 80 metų vyras, jaunas gydytojas, nušautas greitosios pagalbos automobilyje, padėdamas kitai aukai, ir daugybė kitų Baku tautybių civilių.

Žvelgiant į sovietų kariuomenės įvykdytų žudynių foną, buvo aiškiai suprantama, kad ši karinė operacija buvo smulkmeniškai suplanuotas ir apskaičiuotas veiksmas. Ši agresija prieš azerbaidžaniečius buvo įgyvendinta žingsnis po žingsnio. Prieš kariams atvykstant į Baku, Azerbaidžano Aukščiausioji Taryba ir kiti politiniai organai buvo paralyžiuoti; ginklai buvo surinkti iš karinių darbuotojų, pridengiant būtinu gyventojų nusiginklavimu. Sovietų valdžia, norėdama neleisti gyventojams gauti informacijos, sausio 19 d. Azerbaidžane susprogdino televizorių maitinimo bloką ir Azerbaidžano televizija nustojo transliuoti.

Užsieniečiams nebuvo leista įvažiuoti į miestą. Vakarų žurnalistams įvairiausiais būdais buvo trukdoma pranešti apie žiaurumus ir aukas. Sovietų Sąjungos gynybos ir vidaus reikalų ministrai bei karo pareigūnai į Baku buvo atvykę iš anksto, prieš keletą dienų, kad suplanuotų šį apskaičiuotą teroristinį cinišką išpuolį.

Šiomis Baku gatvėmis 1990-ųjų sausio 20-ąją žlegėjo mirtį nešantys sovietiniai tankai. Slaptai.lt nuotr.

Juodasis sausis buvo lūžio taškas Azerbaidžano istorijoje. Šios žudynės nesutrukdė Azerbaidžano žmonėms tęsti kovą iki nacionalinės šalies nepriklausomybės pasiekimo. Nepaisant patiriamos karinės, politinės ir moralinės agresijos, Azerbaidžano nacionaliniam judėjimui pavyko pasipriešinti sovietų iššūkiui, ir sovietų kariuomenė galiausiai turėjo būti išvesta iš Baku.

Vėliau 1991 m. spalio 18 d. Azerbaidžanas paskelbė savo nepriklausomybę. 1999 m. gruodžio 16 d. specialiu Azerbaidžano Prezidento dekretu visoms represijų aukoms suteiktas „Sausio 20-osios kankinių“ vardas.

Baku centre palaidotos „Juodojo sausio” aukos. Slaptai.lt nuotr.

1990 m. sausio 20 d. azerbaidžaniečiai demonstravo sugebėjimą išlaikyti istorinio didvyriškumo tradicijas ir priešintis žiauriausiems išpuoliams dėl tėvynės laisvės ir nepriklausomybės, netgi tapdami kankiniais. Azerbaidžano žmonės žuvo 1990 m. sausio 20 d., narsiai gindami savo tėvynės laisvę ir nepriklausomybę.

Nepaisant to, kad nuo tų kruvinų dienų praėjo daug metų, azerbaidžaniečiai prisimena tą baisią naktį ir reiškia gilią panieką tiems, kurie įvykdė tą tragediją. Azerbaidžanas kiekvienais metais mini sausio 20-osios tragedijos dieną, kuri įamžinta gyvybiškai svarbioje Azerbaidžano tautų atmintyje kaip Nacionalinė liūdesio diena.

Kankiniai, mirę sausio 20 d., yra vieni pirmųjų, kurie paaukojo savo gyvybę už laisvę, kuria šiais laikais džiaugiasi Azerbaidžanas, ir tie herojai niekada nebus pamiršti. 

Slaptai.lt informacija

2021.01.20

ASausio 13-oji, Vasario 16-oji ir Kovo 11-oji – mūsų valstybės, kovų už laisvę šventės. Ką reiškia kalbėti apie savo praeitį ir skaudžius sovietų okupacijos laikus? Ko galime iš jos pasimokyti?

Apie tai kalbamės su Vilniaus universiteto profesore dr. Danute Gailiene.

Praėjusį rudenį Lietuvoje apsilankęs popiežius Pranciškus ne sykįkartojo: „Atminkite savo kankinius, atminkite savo šaknis.“ Vizito metu jis ir pats aplankė svarbias Lietuvos žmonių kankinystės vietas: meldėsi prie paminklo Vilniaus geto aukoms ir KGB kalėjime. Kaip manote, ką mums duoda kalbėjimas apie savo praeitį, gilinimasis į ją?

Teisingą savo tapatumo jausmą. Ir atskiras žmogus, ir visuomenė nuolat siekia susivokti: „Kas aš esu?“ Mums reikia žinoti, iš kur esame kilę, mes privalome turėti vadinamąją biografinę atmintį. Kai mūsų atmintis dešimtmečius buvo trinama ir falsifikuojama, psichologiškai giliai nukentėjome. Iš kartos į kartą perimta daug psichologinių gynybos mechanizmų, emocinių žaizdų, dvigubų standartų – santykiuose, moralėje, politikoje. Didelį savidestrukcijos mastą jaučiame iki šiol.

Todėl teisybę apie praeitį turime labai uoliai gaivinti ir apmąstyti.

Ar tremtį, kankinimus patyrę, bet savo idealų neišdavę kankiniai gali mums būti pavyzdžiu šiandien? Juk kalbėti apie kančią greičiau vengiama. Ko galime pasimokyti iš kankinių, gyvendami visai kitu metu ir kitomis aplinkybėmis?

Žinoma, gali! Mes ne šiaip sau turime kalbėti apie kančią. Jūsų klausime svarbiausi yra žodžiai „…savo idealų neišdavę“. Jų pavyzdžiai primena mums, kad tikras žmogus, brandus žmogus privalo turėti įsitikinimus, idealus, esminius orientyrus gyvenime. Kol likimas nenubloškia mūsų į tokias egzistencines situacijas, kokios kliuvo jiems, galime saugiai apie savo giliausius dalykus mąstyti ir rūpintis, paprastesnėse gyvenimo situacijose pasitikrindami, ar tikrai jų laikomės. Kankiniai mums yra nuolat tai primenantis pavyzdys.

Susitinkame Vilniaus knygų mugės išvakarėse. Mugės tema kviečia pažvelgti, kas nuveikta per 20 metų. Gal vis dėlto yra kuo pasidžiaugti? (Panašu, kad visuomenėje kilęs susidomėjimas pokario pasipriešinimo judėjimu, apie jį kalbame drąsiau ir atviriau. Kalbėti apie tremtinius išdrįsome dar Nepriklausomybės pradžioje. Tiesa, požiūriai į sovietmečio poveikį dar labai prieštaringi.) Kokius matote pozityvius pokyčius?

Tikrai – labai yra kuo pasidžiaugti. Man svarbiausia atrodo tai, kad mūsų santykis su savo istorine praeitimi darosi vis brandesnis ir platesnis. Pirmieji tos praeities apmąstymo žingsniai buvo stiprūs, labai jaudulingi. Pirmiausia siekėme įvardyti kančias, atkurti teisingumą, suteikti balsą nukentėjusiems, represuotiems žmonėms ir jų šeimų nariams. Vėliau prasidėjo akademinės refleksijos ir moksliniai tyrimai įvairiose mokslo srityse – istorijos, psichologijos, antropologijos, sociologų ir filosofų darbuose.

Pamažu į tą tėkmę įsiliejo ir vadinamosios kultūrinės reprezentacijos – kultūrinių traumų refleksija meno kūriniuose: kine, teatre, literatūroje. Išsiplėtė diskutuojamų temų ratas, išdrįstame kalbėti ne tik apie savo kančias, bet ir apie savo kaltes. Tai nėra lengva, matome kylančių įtampų ir neteisybių, bet bendroji tendencija rodo mus bręstant kaip visuomenę.

Norėtumėte išgirsti plačiau apie savo šalies ir tautos šaknų atminimo prasmę?

Kviečiame dalyvauti Vilniaus knygų mugėje vyksiančioje diskusijoje „Ką reiškia atminti savo kankinius? Popiežiaus vizito aidai“.

Jame dalyvaus profesorė dr. Danutė Gailienė, istorikas doc. dr. Arūnas Streikus, vertėja Ilona Valujevičienė, literatūrologas prof. Paulius V. Subačius.

Renginys vyks vasario 24 d. 11 val. Vilniaus knygų mugėje, Lietuvos parodų ir kongresų centre LITEXPO (konferencijų salė 5.5)

„Magnificat leidinių“ informacija

2019.02.17; 06:21