Šeštadienį Vilniuje, Katedros aikštėje, atidaroma virtuali paroda, skirta Lietuvos traukinių šimtmečiui. Ji supažindins su šalies geležinkelių istorija ir šiandiena.
Lygiai prieš šimtą metų, 1919-ųjų liepos 6-ąją, plačiuoju geležinkeliu iš Kaišiadorių į Radviliškį buvo paleistas pirmasis Nepriklausomos Lietuvos traukinys. Minint šią sukaktį, „Lietuvos geležinkeliai“ kartu su Kauno technologijos universiteto (KTU) mokslininkais sukūrė šimtmečio pokyčius atspindinčią papildytos realybės virtualią traukinių parodą, kurios atidarymas simboliškai skelbiamas būtent liepos 6-ąją.
Geografinė padėtis nulėmė, kad Lietuva yra tranzito kraštas, nors ir nedidelė, bet reikšminga atkarpa Rytų – Vakarų linijoje. Todėl traukiniai per mūsų šalį važiuoja jau 150 metų. Geležinkelio istorija atspindi XIX ir XX amžių istorinius, ekonominius ir politinius įvykius Lietuvoje, santykius tarp Rytų ir Vakarų valstybių.
Karai bei revoliucijos, derinę Lietuvos raidą prie stiprių valstybių poreikių, „keitė“ net Lietuvos geležinkelių vėžės plotį pagal Rusijos ar Vakarų Europos reikalavimus.
1851 m. carinės Rusijos vyriausybė priėmė nutarimą dėl Sankt-Peterburgo-Varšuvos geležinkelio tiesimo. Lietuvos teritorijoje šio geležinkelio Daugpilis-Vilnius-Gardinas statybos darbai (su atšaka Lentvaris-Kaunas-Kybartai (Virbalis) pradėti 1859 metų pavasarį. Tai buvo geležinkelio pradžia Lietuvoje. Prie Vilniaus 18 varstų kelio atkarpoje buvo atlikti pirmieji bandomieji darbai. Pirmasis traukinys iš Daugpilio pusės į Vilnių atvyko 1860 metų rugsėjo 4-ąją.
Tiesiant pirmąjį geležinkelį Lietuvoje, buvo pastatyta daug inžinerinių statinių. Stambiausi ir svarbiausi iš jų buvo Kauno ir Panerių tuneliai (pastatyti 1861 metų rudenį), tiltai per Nerį, Vilnelę, Merkį bei Nemuno upę Kaune.
Liepos 6-ąją pristatyta Vilniuje, Katedros aikštėje, vėliau virtualioji geležinkelių paroda leisis į kelionę po kitus Lietuvos miestus.
Informacijos šaltinis – ELTA
2019.07.06; 06:00