Šeštadienį Vilniuje surengta džiaugsmo fiesta taikai pasaulyje pasiekti „Taikos formulė – Rathayatra“. Tai – popietę prasidėsianti Rotušės aikštėje spalvingai ryški ir džiaugsminga šventė su didžiuliu tempiamu vežimu, aplink šokančiais šokėjais ir senąja sanskrito kalba taikos mantras dainuojančiais dainininkais. Iškilminga eisena keliaus miesto gatvėmis ir kvies prisijungti miestiečius ir miesto svečius prie vienos seniausių tradicijų pasaulio taikai palaikyti.
Organizatoriai kviečia visus dalyvauti šiame festivalyje ir pažadinti savyje dievišką prigimtinę taikos būseną ir pasidalinti tuo su visu pasauliu.
Pasak istorijos ir legendų, Rathajatra – tai unikali proga pamatyti ypatingomis galiomis pasižyminčių dievybių Džaganathų akis ir šypseną, kuri dovanoja laimę, taiką ir meilę. Ši šventė yra galimybė prisiliesti prie to, kas jungia visas religijas, tikėjimus ir pasaulėžiūras – tai meilė.
Tad kviečiami prisijungti ne tik rytų išminties mylėtojai. Laukiami visi, kurie nori drauge pasidžiaugti, pasigrožėti, paragauti ir suprasti, kaip galima taikiai gyventi, sakoma šventės organizatorių pranešime.
Į Rotušės aikštę įriedėjęs įspūdingo dydžio ir grožio vežimas, simbolizuojantis visos visatos kūrėjo pasižvalgymą po miestą, pradės linksmą, spalvingą ir unikalią taikos šventę – Rathajatrą. Pradžioje bus atliekamas kerintis vedinis ritualas – arati, nuraminantis ir laime užpildantis kiekvieno stebėtojo širdį ir palankumo suteikiantis visai žmonijai. Toliau nuotaikinga procesija judės senamiesčio gatvėmis iki Katedros ir Kudirkos aikščių. Vežimas apsistos Kudirkos aikštėje, kurioje galima bus išvysti tradicinius rytietiškus, gilią prasmę turinčius Bharata Natyam šokius, pasiklausyti taiką skatinančių egzotiškų melodijų ir dainų. Programos metu bus galima nemokamai pasivaišinti gardžiais vegetariniais patiekalais.
Nesu nusiteikęs nei prieš jaunatviškus šėliojimus, nei prieš sportą, nei prieš krepšinį. Tačiau tai, ką rugpjūčio 14-osios vakarą išvydau Katedros aikštėje Vilniuje, – glumina. Apėmė labai panašus jausmas kaip ir tuomet, kai Lukiškių aikštėje kadaise pamačiau čiuožyklą, paskui – pliažą su smėliuku, gultais ir persirengimo kabina.
Neguldyčiau galvos ant ešafoto, jog esu teisus. Neatmetu galimybės, jog klystu. Gal esu per daug griežtas, per daug reiklus.
Ir vis dėlto rugpjūčio 14-ąją man buvo gėda ir pikta, kad jau nebesuvokiame, kur galima deginti pilvą, kur prasminga čiuožinėti, o kur – mėtyti kamuolį į krepšį. Vis tik Katedros aikštė – tai tautos ir valstybės šventovė, aspupta istorinę, architektūrinę, kultūrinę, religinę vertę turinčios Arkikatedros, ne mažiau vertingų Valdovų rūmų ir taip pat labai vertingos senosios Varpinės. Šalia – istorinę, architektūrinę, kultūrinę vertę turintis Gedimino kalnas su tokia pat neįkainuojama Gedimino pilimi, čia pat – paminklas Lietuvos Karaliui Gediminui.
O mes – prakaituojame žaizdami krepšinį, tarsi apvalaus kamuolio svaidyti negalėtume kiek atokiau. Pavyzdžiui, Gedimino prospekte. Galų gale – Rotušės aikštėje arba artimiausiame sostinės skvere.
Kai Katedros aikštėje rengiamas karinis paradas, kai Katedros aikštėje prisiekia jaunieji leitenantai, kai specialiosios pajėgos drauge su policija demonstruoja meistriškumą sulaikant, nuginkluojant, areštuojant pavojingus nusikaltėlius, – gražu, puiku. Kai Katedros aikštėje rengiamas valstybei svarbus mitingas arba valstybės šventei specialų akcentą suteikiantis koncertas, – neprieštarauju. Net tuomet, kai Katedros aikštėje pradedamos bėgimo ar važiavimo dviračiais varžyvos, – nematau nieko smerktino. Juk varžomasi ne pačioje Katedros aikštėje…
Nieko blogo nematau ir tuomet, kai Katedros aikštėje šurmuliuoja Kaziuko mugė, rengiama Duonos pagerbimo šventė ar būgnus muša į Lietuvą atvažiavę japonų būgnininkai. Tuomet – vėl gražu, vėl žaisminga, vėl prasminga.
Bet žaisti krepšinį prie pat paminklo Karaliui, prie pat katalikams svarbių maldos namų, – iki šiol iš nuostabos gūžčioju pečiais. Krepšinio varžybų aistros prie pat Karaliaus Gedimino (kartais atrodė, kad jaunieji krepšininkai tuoj nuvers paminklą, nes jis jiems trukdo, jiems – per ankšta), – tai labiau panašu į farsą, tragediją ar tragikomediją nei į sumaniai sugalvotą jaunatvišką atrakciją.
Žydai, pavyzdžiui, suvokia, kad krepšinio žaisti šalia sinagogos nedera. Tam yra įrengtos specialios vietos. Sakykim, sporto rūmai ar sporto salė. Ir musulmonai puikiai supranta, jog krepšinio varžybos prie pat mečetės ar senoviškos tvirtovės – šventvagiška. O ir daug Europos krikščionių neleistų prie savo svarbiausių maldos namų ar pilių dūkti vaikantis krepšinio kamuolį.
Tik vilniečiai, kai sostinei pradėjo vadovauti liberalas Remigijus Šimašius, prarado sveiką protą. Sostinės meras specialiai painioja istoriją su žaidimais, kultūrą – su pasilinksminimais, religiją – su bedvasiškumu. Matyt, kažkam prireikė lietuvius paversti mankurtais, nebesuprantančiais, kad į Operos ir baleto teatrą nedera ateiti įsišovus į sportbačius, jog muziejaus nedera lankyti dėvint trumpus šortus ar itin trumpą sijonėlį, o į kapines negražu susiruošti užsimetus ant pečių šviesų, linksmų spalvų švarką.
Vargas tautai, kuri nežino, kur žaidžiamas krepšinis.
Vilniuje sparčiai gausėja viešų miesto erdvių, kuriose neribojama belaidžio interneto prieiga. Nemokamo belaidžio interneto zonų sąrašą nuo šiol papildė ir populiarėjantis menų fabrikas LOFTAS. Nuo praeitų metų vasaros vilniečiai ir miesto svečiai naudojasi belaidžiu internetu Rotušės aikštėje, Vokiečių gatvėje, K. Sirvydžio ir S. Moniuškos skveruose, Mokytojų namų kiemelyje, Baltojo tilto poilsio zonose bei Europos aikštėje.
Interneto prieigą mėgstamiausiose vilniečių susibūrimo vietose užtikrina antroji pagal dydį interneto ir televizijos tiekėja Lietuvoje „Cgates“.