Julian Borger / The Guardian

„Gruodį senatorius Makeinas perdavė FTB direktoriui Džeimsui Komiui dokumentus, kur tvirtinama, kad Trumpo rinkimų štabas ir Maskva turėjo slaptų kontaktų, o Rusijos žvalgyba turėjo kompromituojančios asmeninio pobūdžio medžiagos apie išrinktąjį JAV prezidentą“, – praneša The Guardian žurnalistas Džulianas Bordžeris. 

„Medžiaga, su kuria susipažino The Guardian, – tai serija pranešimų apie Trumpo santykius su Maskva. Pranešimus surašė kažkoks buvęs vienos Vakarų kontržvalgybos bendradarbis, dabar dirbantis privačiu konsultantu.

Antradienį dokumentus išspausdino leidinys BuzzFeed, pranešdamas, kad jie „nepatikrinti ir potencialiai negali būti patikrinti“. The Guardian nepavyko patvirtinti dokumentų turinio tikrumą, o Trumpo komanda nuosekliai neigia bet kokius slaptus kontaktus su Rusijos vyriausybe“, – sakoma straipsnyje.

„Vienas JAV administracijos valdininkas, kuris davė interviu The Guardian, sakė, kad šaltinis, parašęs pranešimą, – visiškai patikimas žmogus, skrupulingas ir gerai informuotas, turintis platų pažįstamų Rusijoje tinklą. Kai kurie pranešimai (įvairių datų – nuo praėjusių metų birželio 20 iki spalio 20) irgi buvo pranašiški: juose prognozuoti įvykiai, nutikę po to, kai pranešimai buvo išsiųsti“, – rašoma leidinyje.

Antai, 2016 metų birželio mėn. pranešime tvirtinama, kad Kremlius mažiausiai penkerius metus padėjo Trumpui, stengdamasis skatinti „susiskaldymą ir prieštaravimus Vakarų aljanse“.

Jame taip pat tvirtinama, kad Trumpas atsisakė „įvairių, skirtų jam „pameilikauti“, sandėrių su jam siūlytu Rusijoje nekilnojamuoju turtu“, ypač projektuose, susijusiuose su futbolo PČ-2018 finalu, bet „jis ir jo artimiausia aplinka sutiko gauti iš Kremliaus reguliarų srautą žvalgybos duomenų, įskaitant duomenis apie demokratus ir kitus jo politinius priešininkus“, – sakoma straipsnyje.

Sensacingiausiu laikraštis laiko štai tokį tvirtinimą pranešime: „FSB pakankamai sukompromitavo Trumpą remdamasi jo veiksmais Maskvoje, kad galėtų jį šantažuoti“.

Laikraštis pažymi, kad pranešimuose yra keletas klaidų. „Apie Maskvos Barvichos priemiestį sakoma, kad jis „rezervuotas aukščiausiosios vadovybės ir jos artimiausios aplinkos rezidencijoms“, bet, nors tai ir labai brangus rajonas, nėra jokių apribojimų įsigyti ten nekilnojamojo turto. Dokumente taip pat su rašybos klaida parašytas vienos Rusijos bankų korporacijos pavadinimas“, – sakoma straipsnyje.

Leidinys praneša: „Iš pradžių pranešimai buvo užsakyti kaip tyrimas apie opoziciją prezidentinės kampanijos laikotarpiu, bet autoriui sukėlė tokį nerimą tai, ką jis atkapstė, todėl jis nusiuntė kopiją FTB. Neaišku, kam toje organizacijoje pateko tie pranešimai ir kokių veiksmų ėmėsi FTB“.

The Guardian“ gali patvirtinti, kad iki gruodžio dokumentai pasiekė FTB vadovybę. Senatorius Makeinas, gavęs informaciją apie tuos dokumentus savais kanalais – per tarpininką iš vienos Vakarų šalies sąjungininkės, pasiuntė į užsienį tarpininką susitikti su šaltiniu, o paskui nusprendė įteikti medžiagą (FTB direktoriui Džeimsui) Komiui gruodžio 9-ąją, susitikęs su juo akis į akį“, – rašo laikraštis, remdamasis apie susitikimą su informuotu nepriklausomu šaltiniu. Dokumentai taip pat yra Baltųjų rūmų valdininkų rankose.

„Kaip galima suprasti, Makeinas nekalbėjo apie dokumentų tikrumą, bet šaltinio nuomonė padarė jam įspūdį, ir senatorius nusprendė privaląs perduoti dokumentus FTB“, – sakoma straipsnyje.

„Vienas kolega pranešė, kad Makeinas nenorėjo į tai painiotis, nes jis nuogąstavo, kad jo raginimus atmes kaip asmeninės nuoskaudos dėl Trampo išraišką. Vietoj to jis pareikalavo sudaryti specialų Senato komitetą ir patikrinti rinkimų štabo bendradarbių ryšius su Maskva. Bet Respublikonų partijos vadovybė užblokavo jo siūlymą“, – sakoma straipsnyje.

Laikraštis mini Komiui perduotų pranešimų turinį. „Rusijos žvalgyba, kaip tvirtinama, surinko kompromituojančios medžiagos, kai Trumpas lankėsi Maskvoje 2013 metų lapkritį – rengė ten „Mis Visata“ konkursą“, – rašo autorius.

The Guardian“ sužinojo, kad vasarą FTB paprašė Fisa – teismą, kurio žinioje yra užsienio žvalgybos sekimas, – išduoti orderį stebėti keturis Trumpo komandos narius, įtartus dėl nereguliarių kontaktų su Rusijos oficialiais asmenimis. Teismas atmetė pageidavimą ir paprašė FTB kontržvalgybos tyrėjus susiaurinti apimtį. Esama pranešimų, kad spalį FTB pagaliau gavo orderį, bet ta žinia nepatvirtinta, taip pat neaišku, ar orderis lėmė visavertį tyrimą“, – sakoma straipsnyje.

Informacijos šaltinis: „The Guardian“ leidinys.

2017.01.13; 20:53

The Guardian korespondentai informuoja, kad leidinio vyriausiasis redaktorius Alanas Rasbridžeris (Alan Rusbridger) kalbėjo Britanijos parlamento Specialiajame vidaus reikalų komitete. The Guardian suderintai puolamas ir bauginamas, siekiant priversti jį liautis spausdinti straipsnius apie stulbinančius Britanijos ir Amerikos valdžios slaptų sekimo programų mastus, pareiškė A.Rasbridžeris, pažymėdamas, kad tie straipsniai kelia didžiulį visuomenės susidomėjimą.

Liudydamas parlamento komitete apie gautus iš Edvardo Snoudeno straipsnius, pagrįstus JAV NSA medžiaga, vyriausiasis redaktorius pabrėžė, kad laikraštis „nepasiduos grasinimams, bet beatodairiškai taip pat nesielgs“. 

Continue reading „Laikraščio The Guardian nepavyksta įbauginti ryšium su NSA informacijos nutekėjimu“

"The Guardian" redaktoriai pranešė, kaip ir kodėl laikraštis sunaikino kompiuterių kietuosius diskus, kuriuose buvo saugomos kai kurių slaptų medžiagų kopijos, Edvardo Snoudeno „nutekintos“ spaudai. Taip rašo "The Guardian" korespondentas Džulianas Bordžeris (Julian Borger).

„Sprendimas buvo priimtas po to, kai vyriausybė pagrasino iškelti teisminį ieškinį, kuris galėjo užblokuoti JAV ir Didžiosios Britanijos vyriausybinio sekimo mastų nušvietimą (mastų, kuriuos nušviečia dokumentai)“, – sakoma straipsnyje.

Continue reading „Kodėl „The Guardian“ sunaikino kietuosius diskus?“

Tarptautinė Žurnalistų Federacija (TŽF), atstovaujanti daugiau nei 600 tūkstančiams narių 125 šalyse, pasmerkė priešiškas politines reakcijas nukreiptas prieš svetainę Wikileaks ir apkaltino JAV išpuoliais prieš žodžio laisvę po to, kai nuo gruodžio pirmos dienos JAV ėmė spausti svetainės serverius ją uždaryti.

Svetainės serverio tiekėjas Amazon.com užblokavo prieigą prie „WikiLeaks“ po to, kai JAV pareigūnai pasmerkė „Wikileaks“ dėl politinių, verslo ir diplomatinių susirašinėjimų atskeidimo, pirmą kartą suteikusio viso pasaulio žmonėms galimybę susipažinti su detalia JAV šaltinių nutekinta informacija, didelė dalis kurios yra nepatogi aukščiausioms politinėms figūroms.

Continue reading „Tarptautinė Žurnalistų Federacija smerkia išpuolius prieš “WikiLeaks”“