Į viešumą pradėjo lįsti vis daugiau žinių apie paslėptą reklamą televizijose. Sausio 20 dieną Lietuvos Radijo ir televzijos komisija (LRTK) nubaudė BTV vadovą, sausio 21 dieną tai pačiai BTV laidą gaminanti kompanija išsiuntinėje dideliam būriui organizacijų ir asmenų pasiūlymą už pinigus transliuoti paslėptą reklamą, o jau sausio 27 dieną baudžiama už paslėptą reklamą ir LNK vadovė.
Gal jau ne taip giliai tą reklamą paslepia televizijos laidų kūrėjai? O gal visi tapo budresni? Panašu, kad tos paslėptos reklamos yra žymiai daugiau, bet ir žmonės tampa budresni.
Bet kuriuo atveju gėda turėtų būti LNK televizijai, kuri vykdo socialinius projektus, organizuoja alternatyvius teismus “Paskutinėje instancijoje” ir tuo pačiu mausto bei mulkina savo žiūrovus laidoje “Sveikatos ABC”. Už paslėptos reklamos transliaciją LRTK skyrė nors simbolinę 1000 litų baudą televizijos direktorei. Bet simbolis tuo ir geras, kad jis yra simbolis. Matyt, reikėtų šios laidos kūrėjams ir televizijos turinio prižiūrėtojams pasiūlyti kursus “Visuomenės informavimo teisės ABC”? Tiesiog simboliškai sudalyvauti, kad noras praeitų tokią paslėptą reklamą transliuoti.
Dar didesnė gėda turėtų būti tiems, kas užsako tokią paslėptą reklamą. Šiuo atveju tai buvo “Eurovaistinė”, kuri laidos anonse pristatoma kaip laidos “pristatytoja”. LRTK monitoringo skyrius pastebėjo, kad minėtoje laidoje apie vaistinę “Eurovaistinė” buvo nurodomas paslaugos teikėjas, jo pavadinimas, veikla, prekės ženklas, akcentuojamos ir pabrėžiamos išskirtinės produktų savybės, nurodomos konkrečiai prekei taikomos nuolaidos, konkrečių prekių kainos, skatinama įsigyti šiuos produktus. Ši informacija nebuvo atskirta nuo kito laidos turinio bei nebuvo pažymėta žodžiu “Reklama”.
Tuo buvo pažeistas Visuomenės informavimo įstatymo 39 straipsnio 11 dalies 1 punktas, nes žiūrovas galėjo susidaryti įspūdį, kad pateikiama informacija yra sudėtinė laidos dalis, o ne reklama. Toks informacijos pateikimas atitinka Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 37 dalyje pateikiamą paslėptos reklamos sąvoką, o pagal šio įstatymo 39 straipsnio 5 dalį paslėpta reklama yra draudžiama.
Beje, ar kas nors žino, kaip kuriama ta laida “Sveikatos ABC”? Ar kam teko daugiau pasidomėti Sveikatos ABC imperija. Tą labai lengvai galima padaryti apsilankius SveikatosABC.lt. Ten galime rasti labai įdomų pačios laidos apibūdinimą ir savireklamą:
“Kad laida reikalinga, ir žmonėms tikrai be galo aktualios daugelis sveikatos problemų, rodo ne tik augantys laidos reitingai, bet ir po kiekvienos laidos užgriūnantis skambučių skaičius – žiūrovai teiraujasi informacijos, prašo patarimų, klausia įvairių su savo sveikatos problemomis susijusių klausimų. Nė vienas jų užduotas klausimas nelieka neatsakytas – laidoje arba leidiniuose „Sveikatos ABC“ patyrę medikai – savo sričių specialistai – pateikia išsamius atsakymus į žiūrovų klausimus. Dėl laidoje pateikiamų įvairiausių naujienų iš visų medicinos sričių bei naudingos ir tikslios informacijos apie naujų bereceptinių preparatų faramakologines savybes bei jų vartojimo ypatumus, laida „Sveikatos ABC“ naudinga ne tik paprastam žiūrovui, bet ir medicinos specialistams: gydytojams bei vaistininkams. “
Ir jei jau laidos autorė ir vedėja, gydytoja Rima Balanaškienė, kuriai talkina žurnalistė Vaida Leškevičiūtė jaučia atsakomybę už savo darbą, galėtų artimiausioje laidoje garbingai atsiprašyti savo žiūrovų. Už tai, kad rodė jiems paslėptą reklamą. Būtų garbinga ir sveika. Visiems.
Gintaro Visocko nuotraukoje: Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius.
2010.01.31