finansai
Benas Brunalas. Prezidentės atsakymai dėl krizės
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) pirmininkas Stasys Jakeliūnas iš prezidentės Dalios Grybauskaitės gavo atsakymus į klausimus, užduotus komitetui analizuojant 2009 metų ekonominės krizės priežastis, praneša LRT TV naujienų tarnyba.
S. Jakeliūnas teigė, kad atsakymai, pateikti raštu lakoniški, bet naudingi rašant išvadas.
„Prezidentės atsakymai, manau, yra gana svarbūs. Jie galbūt viską keičia ne tiek turinio, kiek vertinimų ir atsakomybės įtakų prasme. Nes susidaro įspūdis, kad prezidentės vertinimai, nuomonė ir galbūt siūlymai buvo reikšmingi tuometinei Vyriausybei, premjerui, finansų ministrei, priimant sprendimus dėl skolinimosi ir krizės valdymo“, – LRT televizijai sakė S. Jakeliūnas.
S. Jakeliūno teigimu, atsakymuose išdėstyta gana griežta pozicija dėl skolinimosi iš Tarptautinio valiutos fondo.
ELTA primena, kad ekonominę krizę tiriantis BFK išsiuntė 8 klausimus prezidentei.
S. Jakeliūno teigimu, prezidentės atsakymai taps svarbiais papildomais vertinimais šalia jau turimos informacijos, kuriuos tyrimą atlikdamas BFK surinko iš įvairių šaltinių ir komitete organizuotų liudytojų apklausų.
„Mes turime pakankamai informacijos ir liudijimų iš įvairių šaltinių. Tai čia būtų papildomi vertinimai, argumentai, kaip prezidentė situaciją matė tuomet (prieš 10 metų vykusią krizę. – ELTA) ir kaip vertina dabar priimtus sprendimus“, – kalbėjo S. Jakeliūnas.
BFK atliekamą tyrimą, kuriuo siekiama ištirti, kokią įtaką Lietuvos viešųjų finansų būklei 2009-2010 metais ir vėliau turėjo 2005-2008 metais vykdyta prociklinė biudžeto politika. Parlamentinio tyrimo metu aiškintasi, ar krizės metu Vyriausybė turėjo galimybių skolintis iš tarptautinių institucijų pigiau, negu tai darė 2009-2012 metais. BFK taip pat tirta, kokią įtaką 2009-2010 metų krizei Lietuvoje turėjo Lietuvoje veikiančių stambiųjų komercinių bankų skolinimo politika ir sprendimai.
BFK atliekamą tyrimą ketinama baigti iki 2019 metų balandžio vidurio.
Pateikiami prezidentės atsakymai į Seimo Biudžeto ir finansų komiteto klausimus.
Klausimas: Kaip vertinate Lietuvos banko valdybos veiklą prižiūrint komercinius bankus 2005-2008 metais, turint omenyje 2010 m. vasario 2 d. Švedijos Karalystės Riksdago Finansų komitete įvykusių klausymų metu išdėstytus faktus ir nuomones, 2010 m. gegužės 17 d. Seimo Biudžeto ir finansų komiteto posėdyje patvirtintas prieš tai vykusių klausymų išvadas bei tai, kad kai kurios naujosios Europos Sąjungos valstybės narės jau 2005-2006 metais taikė makroprudencinės bankų priežiūros priemones?
Atsakymas: 2005-2009 m. dirbau Europos Komisijoje Europos Sąjungos komisare, atsakinga už finansinį programavimą ir biudžetą.
Savo nuomonę apie Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiksmus prieš krizę išsakydavau viešai, ji buvo plačiai paskleista viešojoje erdvėje.
Klausimas: Ar 2009-2010 metais bendravote su tuo metu Lietuvoje veikusių Skandinavijos valstybių motininių bankų vadovais ir, jeigu taip, kokie klausimai buvo aptariami?
Atsakymas: 2009 m. per pirmąjį oficialų vizitą į Švediją įvyko ir susitikimai su „Swedbank“ ir SEB banko vadovais. Jų metu aptarta situacija bankų sektoriuje, pabrėžiant, kad Lietuvos ekonomikos augimui labai svarbu stabiliai ir atsakingai veikiantis bankų sektorius, užtikrinantis pakankamus kreditinius išteklius šalies ūkio plėtrai. Vėlesniuose susitikimuose Lietuvoje su minėtų bankų vadovais aptartos galimybės sumažinti palūkanų normas studentams teikiamoms paskoloms studijoms finansuoti ir bendradarbiauti su „Junior Achievement Lietuva“ programa, skatinančia jaunimo verslumą Lietuvoje.
Klausimas: Kaip, praėjus dešimčiai metų nuo krizės Lietuvoje pradžios, vertinate Skandinavijos valstybių komercinių bankų kreditavimo veiksmų ir sprendimų įtaką Lietuvos ekonomikai jos sparčios plėtros (2005-2007 m.) ir didelio nuosmukio (2009-2010 m.) metais?
Atsakymas: Skandinavijos bankų atėjimas į Lietuvą teigiamai prisidėjo prie spartesnio šalies gerovės kūrimo. Galiu konstatuoti, kad pasaulinės krizės metu Lietuvoje veikę Skandinavijos šalių bankai jau buvo išgyvenę bankų krizę devyniasdešimtųjų pradžioje ir turėjo patirties, kaip atlaikyti tokį didžiulį pasaulinės krizės spaudimą. Per krizę taikoma konservatyvi politika ir pastangos ieškoti geriausių sprendimų likviduojant krizės pasekmes apsaugojo Lietuvos ekonomiką ir mūsų žmonių santaupas nuo dar didesnio smukimo į ekonominę duobę.
Klausimas: Ar 2009 metais Jums buvo žinoma informacija apie galimą banko „Snoras“ nemokumą, kurią tų pačių metų rugpjūčio mėn. du tuomečiai Lietuvos banko valdybos nariai pateikė Lietuvos Respublikos Vyriausybės vadovui ir finansų ministrui? Jeigu taip, kaip šią informaciją vertinote ir ar raginote tuometį Lietuvos banko valdybos pirmininką imtis veiksmų, galėjusių užkirsti kelią kelių šimtų milijonų eurų papildomiems nuostoliams, kuriuos patyrė šalies viešasis sektorius ir privatūs kreditoriai, kai šio banko veikla galiausiai buvo sustabdyta 2011 m. lapkričio mėn.?
Atsakymas: Konkrečiai rašte minimos Lietuvos banko valdybos narių pateiktos informacijos apie galimą banko „Snoras“ nemokumą nebuvau gavusi. Lietuvos bankas informuodavo apie situaciją šalies bankų sektoriuje ir besikaupiančias problemas banke „Snoras“. Lietuvos bankas suprato savo atsakomybę imantis veiksmų kilusioms rizikoms valdyti.
Klausimas: Ar, Jūsų manymu, buvęs Lietuvos banko valdybos narys Audrius Misevičius, 2004-2013 metais valdyboje kuravęs komercinių bankų priežiūrą ir galimai nekompetentingai bei aplaidžiai atlikęs savo darbą, gali tinkamai eiti valstybės kontrolieriaus pavaduotojo pareigas?
Atsakymas: Jokios informacijos iš atsakingų institucijų apie tai, kad p. A. Misevičius „galimai nekompetentingai bei aplaidžiai“ atliko savo darbą, nebuvo gauta.
Klausimas: Kuo grindėte ir kaip dabar vertinate 2009 m. kovo 31 d. paviešintą Jūsų nuomonę (turėjusią įtakos Vyriausybės sprendimams dėl skolinimosi valstybės vardu, kaip 2018 m. lapkričio 21 d. Seimo Biudžeto ir finansų komitetui paliudijo A. Kubilius), kad „Tarptautinio valiutos fondo pagalbos prašančios šalys demonstruoja politinę impotenciją“, turint omenyje, jog Lietuva, tapusi Europos Sąjungos nare, galėjo naudotis valstybėms narėms skirtais paramos šaltiniais ir priemonėmis, kurie minimi Europos Parlamento 2009 m. balandžio 24 d. rezoliucijoje, taip pat žinant, kad krizės laikotarpiu tokia parama pasinaudojo ne tik Latvija, bet ir dar 7 Europos Sąjungos valstybės narės?
Atsakymas: 2008-2009 m. pasaulinės krizės akistatoje Lietuvos BVP krito iki 15 proc., Latvijos – daugiau nei 20 proc. Baltijos šalys tuo metu neturėjo monetarinių instrumentų, nes galiojo valiutų valdybos modelis, todėl su krize galėjo kovoti tik fiskalinėmis priemonėmis, t. y. mažindamos išlaidas. Lietuva buvo geresnėje situacijoje ir dar galėjo skolintis rinkose, priešingai nei Latvija, kuri kito pasirinkimo, kaip tik kreiptis į Tarptautinį valiutos fondą, neturėjo.
Antros šalies iš to paties regiono kreipimasis finansinės pagalbos į Tarptautinį valiutos fondą kėlė riziką, kad būtų pareikalauta atsisakyti valiutų valdybos modelio, o tai reikštų nacionalinės valiutos devalvavimą. Pagal to meto prognozes nacionalinė valiuta galėjo nuvertėti iki 50 procentų. Per pusę būtų sumenkusios tiek valstybės, tiek piliečių turimos lėšos, beveik dvigubai išaugusios skolos.
Be to, Tarptautinio valiutos fondo reikalavimai mažinti išlaidas buvo labai drastiški, vienas jų – apmokestinti socialines išmokas ir pensijas, kurios ir taip jau buvo sumažintos. Tai buvo paskutinis argumentas, kuris nulėmė mano požiūrį į skolinimąsi iš Tarptautinio valiutos fondo.
Klausimas: Kaip vertinate Vyriausybės sprendimus 2009-2010 metais brangiai skolintis iš Lietuvoje veikiančių komercinių bankų, turint omenyje, kad dėl to galimai pablogėjo verslo ir gyventojų kreditavimo galimybės, taip pat sprendimus 2009-2012 metais skolintis iš tarptautinių komercinių institucijų dešimties metų laikotarpiui, mokant 10 proc. siekusias palūkanas, atsižvelgiant į tai, kad, Europos centrinio banko duomenimis, vidutinės Latvijos valstybės skolos palūkanos 2009-2018 metais buvo apie 1,5 proc. žemesnės negu Lietuvos, ir, jeigu tokiomis palūkanomis būtų pasiskolinusi Lietuva, per šį dešimties metų laikotarpį šalies viešasis sektorius būtų galėjęs sutaupyti apie 1,9 mlrd. eurų?
Atsakymas: Lietuvos Respublikos Vyriausybė skolinosi tiek vidaus, tiek tarptautinėse rinkose, ten, kur krizės metu buvo palankiausios sąlygos. Lietuvoje nuosmukis buvo didelis, tačiau truko tik metus. Jau 2010 m. Lietuvos ekonomika pradėjo augti. Daugelis kitų šalių stojosi ant kojų gerokai ilgiau – 5-10 metų.
Dabar galime tik spėlioti, kiek mums būtų „kainavę“ tos „1,5 proc. mažesnės palūkanos“, jei tuo metu kilusios rizikos būtų realizavusios (nacionalinės valiutos devalvavimas, drastiškesnis atlyginimų ir pensijų mažinimas, mokesčių didinimas, pensijų apmokestinimas ir pan.).
Klausimas: Ar, Jūsų manymu, teisingai ir pagrįstai elgėsi Vyriausybė 2009-2012 metais neskirdama asignavimų, o skolindama „Sodrai“ valstybės biudžeto lėšas už palūkanas, siekusias 8 proc., turint omenyje, kad taip galimai buvo pažeistas Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymas, „Sodros“ skola 2017 metų pabaigoje pasiekė 3,7 mlrd. eurų, valstybės biudžetui ir komerciniams bankams iš viso buvo sumokėta apie 1 mlrd. eurų palūkanų, beveik nebuvo didinamos senatvės pensijos, nukentėjo „Sodros“ reputacija ir sumenko pasitikėjimas ja?
Atsakymas: Ekonomikos pakilimo laikotarpiu nebuvo sukaupta pakankamai rezervų, kurių turėjimas galėjo sušvelninti krizės pasekmes, todėl tiek valstybei, tiek „Sodrai“ reikėjo skolintis siekiant vykdyti prisiimtus įsipareigojimus (tarp jų mokėti atlyginimus ir pensijas). Tiek „Sodros“, tiek valstybės biudžetai yra tie patys viešieji finansai, todėl, nepriklausomai nuo to, kuriame biudžete būtų apskaitoma skola, kovoje su finansinės krizės padariniais būtų ir taip ribojamos galimybės išlaidauti.
Šiandien fiskalinę drausmę užtikrina Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinis įstatymas, o automatinis pensijų didinimas užprogramuotas jas indeksuojant įvertinus šalies ekonominę raidą ir finansines galimybes.
Tokios įstatymų bazės, kuri galėjo apsaugoti nuo neatsakingo išlaidavimo globalaus ekonomikos nuosmukio akivaizdoje, prieš 10 metų neturėjome.
Informacijos šaltinis – ELTA
2019.02.01; 05:30
Buhalterinės paslaugos Vilniuje: kaip rasti geriausią pasiūlymą?
BPaslaugų teikėjų pasirinkimu šiuo metu tikrai negalėtume skųstis, tad ir tuomet, jei jus domina buhalterinės paslaugos Vilniuje, pasirinkimo galimybės bus iš tiesų nemažos. Be abejo, visada svarbu tai, kad būtų teikiamos tikrai kokybiškos paslaugos, tad palanku įvertinti keletą svarbiausių kriterijų, ir tai padės jums atrasti pačius palankiausius pasirinkimus. Taigi, į ką vertėtų atsižvelgti?
Paslaugų teikimo spektras
Buhalterinės paslaugos apima tikrai nemažai sričių, tad palanku pasidomėti, kas konkrečiai yra siūloma. Informacija apie paslaugų teikimą įprastai yra pateikiama internetinėse bendrovių svetainėse, tad rasti tinkamiausius pasirinkimus neturėtų būti labai sudėtinga. Jei kiltų tam tikrų neaiškumų, tiesiog galėsite susisiekti nurodytais kontaktais, ir netrukus galėsite nuspręsti, ar verta pasinaudoti tam tikrų bendrovių teikiamomis paslaugomis.
Ar paslaugos gali būti teikiamos nuotoliniu būdu?
Vis daugiau buhalterinės apskaitos kompanijų gali pasiūlyti paslaugų teikimą nuotoliniu būdu, tad galite pasidomėti, ar tam tikra bendrovė siūlo būtent tokią pasirinkimo galimybę. Jei jums bus reikalingos vien tik nuotoliniu būdu teikiamos paslaugos, tokiu atveju nebūtina apsiriboti tam tikrame mieste įsikūrusiomis kompanijomis. Tam tikros buhalterinės paslaugos gali būti teikiamos ir visoje Lietuvoje, tad įvertinkite, ar jums bus reikalingos konsultacijos susitikimų metu, ar reikės perduoti tam tikrų dokumentų originalus, ir t.t.
Klientų atsiliepimai
Kai siekiama, kad buhalterinės paslaugos būtų tikrai kokybiškos, galima pasidomėti, kaip tam tikrų kompanijų darbą vertina klientai. Šiuo metu gana dažnai nusprendžiama palikti atsiliepimus apie suteiktų paslaugų kokybę, todėl rasti naudingos informacijos tikrai nebus labai keblu. Taip pat galite pasidomėti ir klientų rekomendacijomis, kurios jums padės dar paprasčiau rasti tikrai patikimą bendrovę.
Buhalterinių paslaugų kaina
Nors kokybė visada turėtų būti pačiu svarbiausiu kriterijumi, tačiau kaina – taip pat labai svarbu. Jei esate numatę, kokią pinigų sumą galite paskirti reikalingų darbų atlikimui, tokiu atveju galėsite pasidomėti, kokios įmonės yra pateikusios pačius palankiausius pasiūlymus. Preliminarios teikiamų paslaugų kainos dažniausiai yra nurodomos internetinėse paslaugų teikėjų svetainėse, tad galėsite palyginti, ką siūlo viena ar kita kompanija, ir tikrai priimsite palankiausią sprendimą.
Taip pat galite pasidomėti, kokia yra buhalterines paslaugas teikiančių specialistų darbo patirtis, nes tai taip pat gali turėti įtakos teikiamų paslaugų kokybei. Svarbiausia – neskubėti nuspręsti, kokios įmonės teikiamos buhalterinės paslaugos galėtų būti pačiu geriausiu pasirinkimu, ir pirmiausia atsižvelgti į keletą svarbiausių kriterijų, kurie gali padėti priimti patį palankiausią sprendimą.
Daugiau apie buhalterines paslaugas skaitykite čia : https://financia.lt/
2019.01.30; 16:37
Pasaulio bankas: milžiniška Kinijos „Diržo ir kelio“ iniciatyva vilioja, bet kelia grėsmių
Kinijos milžiniška „Diržo ir kelio“ iniciatyva gali sukelti skolų riziką, bet taip pat užpildo infrastruktūros trūkumą Azijoje ir gali paskatinti pasaulinę prekybą, teigia Pasaulio banko pareigūnai.
Tai – gana optimistiškas prieštaringos programos vertinimas, kuris pateikiamas nepaisant Pakistaną ištikusios skolų krizės. Pakistanas yra didžiulių Kinijos paskolų gavėjas.
Kinija šį ambicingą planą pradėjo 2013 metais, valdant prezidentui Xi Jinpingui. Juo siekta sujungti Aziją, Europą ir Afriką, pasitelkiant uostų, greitkelių ir geležinkelių tinklą.
Jis paskirstė dešimtis milijardų JAV dolerių paskoloms, dažnai labai įsiskolinusioms šalims, o tai padidino kritiką Pekinui ir jo projektams.
Vis dėlto šią savaitę susitikimo Balyje metu Pasaulio banko ir Tarptautinio valiutos fondo (TVF) pareigūnai pareiškė, kad iniciatyva užpildo svarbius trūkumus, nors ir kursto nerimą.
„Yra didžiulių galimybių: geresnė infrastruktūra reiškia didesnę prekybą, daugiau investicijų, spartesnį ekonomikos augimą, nutolusių regionų prieinamumą“, – sakė Pasaulio banko prekybos, regioninės integracijos ir investicinio klimato direktorė Caroline Freund.
„Bet esama ir iššūkių. Yra aplinkos ir socialinių grėsmių, klausimų, susijusių su viešaisiais pirkimais, skolų tvarumas tampa problema, nes šie projektai yra brangūs“, – pridūrė ji.
Pasaulio bankas apskaičiavo, kad „Diržo ir kelio“ fondų remiama infrastruktūra galėtų padidinti įsitraukusių šalių tarpusavio prekybą 3,6 proc., o pasaulinę prekybą – maždaug 2,4 proc.
Informacijos šaltinis ELTA
2018-10-14
„Der Spiegel“: „Brexit“ be sutarties turėtų ribotą poveikį Vokietijos darbo rinkai
Vokietijos kanclerės Angelos Merkel vyriausybė tikisi, kad vadinamojo „Brexit“ be sutarties poveikis Vokietijos darbo rinkai būtų „palyginti mažas“, šeštadienį pranešė žurnalas „Der Spiegel“, kurį cituoja „Reuters“.
2017 metų gruodžio mėnesį Vokietijoje buvo įdarbinta maždaug 41 tūkst. britų ir šis skaičius nėra reikšmingas didžiausios Europos ekonomikos darbo rinkai.
Berlynas atmeta Jungtinės Karalystės premjerės Theresos May idėją išlaikyti laisvą prekių judėjimą tarp Europos Sąjungos ir Didžiosios Britanijos po „Brexit“, bet nutraukti laisvą žmonių judėjimą.
Penktadienį Th. May sakė, kad „Brexit“ derybos su Europos Sąjunga atsidūrė aklavietėje, o blokui kyla iššūkis susitvarkyti su savo paties planais.
„Derybų proceso metu aš visada gerbiau Europos Sąjungą. Jungtinė Karalystė tikisi to paties. Nuo to priklauso geri santykiai pasibaigus deryboms“, – per televiziją kalbėjo premjerė.
Informacijos šaltinis ELTA
2018-09-23
Ingrida Šimonytė. Laiškas redaktoriui
Gerbiamas redaktoriau, per kiekvienų Seimo rinkimų kampaniją partijos išsijuosusios giriasi: „Mūsų programą rašė geriausi specialistai“, „mes turime kompetentingų kandidatų užimti visas pareigybes ir dar dvigubai tiek – ant atsarginių suolelio“.
Tik beveik visada šie genijai lieka anonimiški, o prispirta klausimų dažna partija atsako: sužinosite po rinkimų, dabar tie žmonės nenori (?) būti įvardyti.
Centrinės valdžios sektoriaus skola lapkričio pabaigoje sudarė 43,2proc. BVP
Finansų ministerijos duomenimis, centrinės valdžios sektoriaus skola lapkritį padidėjo 276,7 mln. eurų ir mėnesio pabaigoje buvo 15,963 mlrd. eurų arba 43,2 proc. prognozuojamo 2015 metų BVP (36,995 mlrd. eurų).
Centrinės valdžios sektoriaus užsienio skola per mėnesį padidėjo 109,7 mln. eurų ir lapkričio pabaigoje sudarė 79,0 proc. visos centrinės valdžios skolos: skola užsienio bankams ir kitoms finansų institucijoms buvo 11,212 mlrd. eurų, tarptautinėms organizacijoms – 1,394 mlrd. eurų.
Continue reading „Centrinės valdžios sektoriaus skola lapkričio pabaigoje sudarė 43,2proc. BVP”
„Seimas parlamentarų gobšumą pripažino konstitucine vertybe”
Seimas atmetė Andriaus Kubiliaus, Irenos Degutienės ir Jurgio Razmos pasiūlymą vieneriems metams pratęsti Seimo narių ir kitų politikų algų sumažinimą. Seimas sprendimą priėmė remdamasis Teisės ir teisėtvarkos komitete valdančiųjų balsais patvirtinta nuomone, kad Seimo narių algų įšaldymas prieštarautų Konstitucijai. Pagal šį sprendimą Seimo narių ir kitų politikų nuo sausio 1 d. padidės 30 proc.
„Jau 20 metų esu Seimo nariu, tačiau niekada nemaniau, kad sulauksiu tokio laiko, kai Seimas paprastą Seimo narių gobšumą pripažins konstitucine vertybe“, – teigia Seimo opozicijos lyderis Andrius Kubilius.
Continue reading „„Seimas parlamentarų gobšumą pripažino konstitucine vertybe””