Lietuvoje liepos 8-12 dienomis lankosi Rusijos ir Baltarusijos ginkluotės kontrolės inspektoriai. Jie pagal tarptautinę Atviros oro erdvės sutartį (angl. „Open Skies Treaty“) Rusijos Federacijos karinių oro pajėgų orlaiviu AN-30B, aprūpintu specialia skaitmenine fotografavimo įranga, atliks žvalgomąjį skrydį virš Lietuvos.
 
Skrydžio metu kartu su Rusijos ir Baltarusijos stebėtojais lėktuve būsiantys Lietuvos karinių oro pajėgų atstovai, pasak Krašto apsaugos ministerijos pranešimo, užtikrins, kad svečiai laikytųsi patvirtinto skrydžio maršruto ir naudotų sertifikuotą stebėjimo įrangą pagal Atvirosios oro erdvės sutarties reikalavimus.
 
Pagal Atviros oro erdvės sutartį, atliekant stebėjimo iš oro skrydžius siekiama įsitikinti, kaip šalyje laikomasi galiojančių ginkluotės kontrolės susitarimų. Stebėjimo skrydis gali būti atliekamas virš visos šalies teritorijos, išskyrus vietas, galinčias kelti grėsmę skrydžio saugumui.
 
Atviros oro erdvės sutartis – svarbus tarptautinis ginkluotės kontrolės instrumentas, kuriuo siekiama stiprinti tarpusavio pasitikėjimą, skaidrumą ir atvirumą karinėje srityje tarp valstybių – sutarties dalyvių. Pagal šią sutartį kiekviena valstybė turi teisę vykdyti ir įsipareigojimus priimti kitų valstybių tam tikslui skirtų specialiai parengtų ir sertifikuotų orlaivių inspekcinius skrydžius virš valstybių teritorijų.
 
ESBO Atvirosios oro erdvės sutartis buvo pasirašyta 1992 m. kovo 24 d. Helsinkyje Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos konferencijoje. Lietuvos Respublikos Seimas šią sutartį ratifikavo 2004 m. gruodžio 9 d., o pirmasis žvalgomasis skrydis virš Lietuvos teritorijos buvo atliktas 2005 m. spalį. Šiuo metu prie sutarties yra prisijungusios 34 ESBO šalys.
 
Pasak Krašto apsaugos ministerijos, šiemet tai pirmasis stebėjimo skrydis virš Lietuvos pagal Atvirosios oro erdvės sutartį. Paskutinį kartą stebėjimo skrydį virš Lietuvos Rusijos ir Baltarusijos ginkluotės kontrolės inspektoriai atliko 2017 m. rugpjūčio mėnesį. Stebėjimo skrydį virš Lietuvos šiemet planuoja atlikti ir Ukrainos ginkluotės kontrolės inspektoriai.
 
Informacijos šaltinis – ELTA
 
2019.07.09; 09:40

Praėjusią savaitę, rugpjūčio 28-rugsėjo 3 dienomis, NATO oro policijos funkcijas Baltijos šalyse vykdantys naikintuvai septynis kartus kilo atpažinti ir lydėti tarptautinėje oro erdvėje virš Baltijos jūros skridusių Rusijos Federacijos karinių orlaivių.

Rugpjūčio 28-ąją NATO naikintuvai perėmė ir lydėjo orlaivį „IL-20“, skridusį iš Rusijos žemyninės dalies į Kaliningrado sritį. Orlaivis skrido su iš anksto pateiktu skrydžio planu, be įjungto atsakiklio, ryšį su regioniniu skrydžių valdymo centru palaikė.

Rugpjūčio 29-ąją NATO naikintuvai lydėjo orlaivį „Tu-134“, skridusį iš Rusijos žemyninės dalies į Kaliningrado sritį su skrydžio planu, su įjungtu atsakikliu, ryšį su regioniniu skrydžių valdymo centru palaikė.

Tą pačią diena taip pat buvo perimti du orlaiviai „Su-24“, vykdę skrydžius iš Kaliningrado srities virš Baltijos jūros ir atgal. Orlaiviai skrido be įjungtų atsakiklių, be skrydžių planų, ryšio su regioniniais skrydžių valdymo centrais nepalaikė.

Rugpjūčio 30-ąją NATO naikintuvai lydėjo orlaivį „A-50“, skridusį iš Rusijos žemyninės dalies į Kaliningrado sritį. Jis skrido pagal iš anksto pateiktą skrydžio planą, be įjungto atsakiklio, ryšį su regioniniu skrydžių valdymo centru palaikė.

Rugpjūčio 31-ąją NATO naikintuvai du kartus kilo lydėti Rusijos Federacijos orlaivių. Pirmu pakilimu buvo perimti trys „An-26“ orlaiviai. Du „An-26“ skrido iš Rusijos žemyninės dalies į Kaliningrado sritį. Jie turėjo skrydžių planus, skrido be įjungtų atsakiklių, ryšį su regioniniu skrydžių valdymo centru palaikė. Dar vienas „An-26“ su skrydžio planu skrido iš Kaliningrado srities į Rusijos žemyninę dalį. Jo atsakiklis buvo įjungtas, ryšį su regioniniu skrydžių valdymo centru orlaivis palaikė.

Rugsėjo 1 dieną NATO naikintuvai perėmė ir lydėjo orlaivį „An-26“, skridusį iš Kaliningrado srities į Rusijos žemyninę dalį su skrydžio planu, be įjungto atsakiklio, ryšį su regioniniu skrydžių valdymo centru palaikė.

Rugsėjo 3-iąją NATO naikintuvai lydėjo orlaivį „IL-76“, su skrydžio planu skridusį iš Kaliningrado srities į Rusijos žemyninę dalį. Jo atsakiklis nebuvo įjungtas, ryšį su regioniniu skrydžių valdymo centru palaikė.

Informacijos šaltinis – ELTA

2017.09.05; 00:01