Spalio 5 dieną „XXI amžiuje“ (nr. 37) ir vėliau visuomenės aktualijų portale Slaptai.lt buvo išspausdintas tekstas „Kokie Seimo nariai sudarė palankiausias sąlygas plisti alkoholizmui“. Jame paminėti įvairių partijų Seimo nariai, nekreipę dėmesio į nevyriausybinių organizacijų, nacionalinių ir tarptautinių ekspertų bei visuomenės nuomonę ir aktyviai gynę alkoholinių gėrimų reklamą.
Šį tekstą pastebėjo ir Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijos nariai, kuriems buvo priekaištauta. Gavome TS – LKD frakcijos atstovės spaudai pranešimą su atsakomąja nuomone, kurį ji prašo artimiausiame laikraščio numeryje išspausdinti. Tą ir darome.
Atsakomoji nuomonė apie alkoholio reklamą
TS-LKD frakcijos pastangomis šioje Seimo kadencijoje pasiekta reikšmingų sprendimų alkoholio kontrolės ir jo pardavimo suvaržymo srityje, todėl priekaištai netaktiški ir nepagrįsti
Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas A. Veryga praėjusiame laikraščio numeryje kritikos ugnį nukreipia į ir taip jau labai apribotos alkoholio reklamos pratęsimo sprendimą ir dėl to visą kaltę verčia keletui Seimo narių, nutylėdamas, jog už tai balsavo 59 parlamentarai. Iš jų – 13 Lietuvos socialdemokratų frakcijos, 10 – Liberalų ir centro sąjungos, po 9 – Liberalų sąjūdžio ir Tvarkos ir teisingumo frakcijų, 6 – Darbo partijos ir tik 5 – Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos nariai.
Būtų sveikintinas visuomenės požiūris gilintis į Seimo darbą bei priimamus įstatymus ir dar nuodugniau – į atskirų Seimo narių balsavimus. Tačiau dėl teisybės minėtu atveju reikėtų skelbti ne vieno kito, o visų – 59 – Seimo narių pavardes.
TS-LKD nuosekliai remia blaivybę
Alkoholio reklamos draudimo klausimas yra svarbus, bet nesutinkame su dramatiškais vertinimais, kokius pateikia kai kurie visiško uždraudimo šalininkai. Norėtume, kad būtų girdimas ir Prezidentės, kuri greitai pasirašė įstatymą, ramus pasiūlymas labiau orientuotis į Europos patirtį. Nė vienoje ES valstybėje alkoholio reklama nėra visiškai uždrausta. Dabar galiojantys mūsų apribojimai toje srityje yra vieni iš griežčiausių ES. Pavyzdžiui, alkoholio reklamos televizijoje transliavimas tik nuo 23 val. yra artimas uždraudimui, nes labai mažai žmonių tokiu metu žiūri televiziją.
Susimąstyti verčia ir konkretūs pavyzdžiai, kai narkotikų reklama uždrausta, tačiau jų vartojimas plinta. Kita vertus, sovietmečiu alkoholio niekas nereklamavo, bet jo vartojimas tapo vos ne masiniu reiškiniu.
Nesąžininga nematyti įvairų šios srities sugriežtinimų, kurie įgyvendinti šios kadencijos Seime, iš esmės TS-LKD frakcijos pastangomis. Pavyzdžiui, naktinės alkoholio prekybos uždraudimas. Prisiminkime, kad socialdemokratų valdymo laikais tai buvo leista. Uždraudėme prekybą alkoholiniais gėrimais sporto renginiuose. Mūsų frakcijos pastangomis priimtų draudimų sąrašą galima būtų dar ilgai tęsti.
Reklamos draudimas turi būti apgalvotas
Padaryta gana daug, o kalbant apie reklamų likučius, tą klausimą reikia svarstyti labai apgalvotai. Ką reikštų uždrausti reklamą internete ir televizijoje? Mes neuždrausime alkoholio reklamuoti interneto svetainėse, kurios registruotos ne Lietuvoje. Vadinasi, iš lietuviškų interneto svetainių reklama persikels į kitas, nelietuviškas. Kai kurie kritikai siūlo blokuoti tokias interneto svetaines. Išeitų, kad mes turime elgtis kaip A. Lukašenkos režimas, kuris blokuoja neparankių interneto svetainių veikimą.
Šį klausimą reikėtų spręsti visos ES mastu, kad būtų įteisinta vieninga alkoholio reklamos draudimo tvarka. Tuomet neatsitiktų taip, kad visiškai uždraudus vis dar galimą naktinę alkoholio reklamos transliaciją tuos užsakymus lengvai perimtų, tarkim, „Pirmasis Baltijos kanalas“ ar kiti Lietuvoje transliuojami užsienio valstybių televizijos kanalai. Žiniasklaida tampa vis labiau globali, todėl nacionaliniai sprendimai tokiais atvejais vis mažiau efektyvūs.
Remdami sportą, atitraukiame nuo svaigalų
Jei būtų uždrausta išorinė reklama sporto salėse, tai sporto klubai netektų dalies rėmėjų. Todėl tektų sukurti mechanizmą, kad sporto klubams būtų atkurtos adekvačios pajamos. Priešingu atveju galime pasidaryti meškos paslaugą, jei dėl finansavimo pablogėjimo sporto srityje sumažės galimybių į sporto veiklą įtraukti kuo daugiau jaunimo. Sumažėjus jaunų žmonių užimtumui, ar neatversime platesnių erdvių žalingiems polinkiams formuotis?
Todėl ir siūlome alkoholio kontrolės stiprinimo klausimus spręsti ramiai, atsakingai. Reikia kompleksinės programos, kuri skatintų mažinti alkoholio vartojimo ir kitų priklausomybių apimtis.
Jūratė Mockuvienė, TS-LKD frakcijos atstovė spaudai
Redakcijos “XXI amžius” prierašas. Galime džiaugtis, kad TS-LKD frakcijos nariai prieš Seimo rinkimus pagaliau pastebėjo bei susirūpino, ką tomis dienomis rašo ir „XXI amžius“, nors turbūt nepastebėjo, ką jis tuo ir kitais klausimais rašė visus ketverius šios kadencijos metus.
Bet negalime džiaugtis „mažiausiu“ reklamos kiekiu palyginus su kitomis ES šalimis, nes Lietuvoje bene didžiausias alkoholizmas, neviltis, žūtys ir savižudybės nuo alkoholio. Manome, kad 40 milijonų litų, išleidžiamų alkoholio reklamai, yra skirta vien tam, kad būtų kuo didesnis jo vartojimas ir pelnas.
Neatsitiktinai į turtingiausių Lietuvoje „verslininkų“ sąrašą patenka žmonių žudymo preparatus gaminantys veikėjai. O žmonės šiuo metu, kaip skelbiama, išleidžia 5 milijardus litų vien degradaciją stimuliuojantiems preparatams (alkoholiui ir rūkalams).
Tiesa, kuo jie daugiau išleidžia, tuo daugiau valstybei ateina lėšų per akcizą, tačiau jai iš tų pačių pinigų reikia pasirūpinti ir įvairių ligų, kilusių dėl šių žalingų įpročių, gydymu, mokėti pašalpas degradavusių šeimų vaikams ir t.t. Bet apie tai jau daug kartų rašyta.
2012.10.17