“News of the World” žurnalistai neteisėtai klausėsi telefoninių pokalbių


Print

Didžiosios Britanijos premjeras Deividas Kameronas pranešė, jog pradėtas tyrimas, ar tikrai Rupertui Merdokui priklausančio leidinio žurnalistai neteisėtai klausėsi telefoninių pokalbių.

Omenyje turimas leidinys “News of the World”, priskiriamas leidybos kompanijai “News International”. Šis skandalas skiriasi nuo ankstesniųjų tuo, kad žurnalistai dabar klausėsi ne tik televizijos, kino ar estrados žvaigždžių bei žymių politikų pokalbių. Paaiškėjo, jog žurnalistai šį sykį neteisėtai klausėsi ir asmeninių eilinių britų pokalbių telefonu. Policija analizuoja penkių žurnalistų veiksmus.

Į skandalą patekęs dienraštis “News of the World” turi, Lietuvos akimis žvelgiant, milžinišką tiražą – tris milijonus skaitytojų. Jis leidžiamas daugiau nei pusantro šimto metų. Bet dabar jo reputacija ženkliai suprastėjo, ir esama sprendimo jį visai uždaryti.

Kad šio leidinio žurnalistai papirkdavę policininkus, prašydami šiuos fiksuoti žinomų pramogų pasaulio atstovų pokalbius telefonu, paaiškėjo dar 2006-aisiais metais. Skandalas įsiplieskė, kai garsūs britų futbolininkai Rajanas Gigzas ir Uenas Runi šį leidinį padavė į teismą už tai, kad leidinio žurnalistai įsilaužė į jų mobiliuosius telefonus, be to, klausėsi jų balso pašto pranešimų.

Įdomi detalė ir ši: tarp pasiklausymo aukų – buvęs Didžiosios Britanijos premjeras Tonis Bleiras. Jo telefoninių pokalbių žurnalistai greičiausiai taip pat klausėsi. Bet tai – dar ne pabaiga. Leidinio atstovai sugebėjo neteisėtai pakliūti į teritoriją, kuri priklauso Karališkosios šeimos jurisdikcijai. Tąsyk leidinio redaktorius Klaivas Gudmenas ir su juo tampriai bendradarbiavęs privatus tyrėjas Glenas Malkeiras atsidūrė net kalėjime.

Bet kokia kaina ir bet kokiomis priemonėmis ieškodami sensacijų “News of the World” žurnalistai bandė pasiklausyti ir per 2005-ųjų metų teroro ataką nukentėjusiųjų telefoninių pokalbių. Tiksliau tariant, pasiklausymus atliko tuometiniai policininkai ir privatūs detektyvai, bendradarbiavę su “News of the World”.

Štai tik vienas pavyzdys. Gremo Foulkso sūnus Devidas žuvo per teroro aktą 2005-aisiais. Ieškodamas sūnaus G.Foulksas ne kartą skambino sūnui į jo mobilųjį telefoną. Bet sūnus jau buvo žuvęs, ir į skambučius neatsiliepė. Be to, G.Foulksas ir jo žmona ne sykį skambino giminėms, pažįstamiems, ir tų skambučių metu kalbėjo labai audringai, temperamentingai, nerinkdami žodžių. Jie negalėjo net pamanyti, jog tokią akimirką kažkas klausosi jų pokalbių mobiliaisiais telefonais. Klausosi ne policija, ne saugumo tarnybos, o būtent žurnalistai…

Šiandien žinoma ir tai, kad “News of the World” reporteriai turėjo galimybę neteisėtai klausytis 2002-aisiais įkaite pagrobtos mergaitės Milli Douler pokalbių (vėliau mergaitė buvo nužudyta). Taigi žurnalistai, rengdami publikaciją, panaudojo kai kuriuos teiginius, išgirstus neteisėto pasiklausymo metu.

Britų leidinys “The Observer” pranešė, kad 2011-ųjų balandžio mėnesį į skandalą pakliuvusio leidinio savininkas R.Merdokas skambino premjerui G.Braunui, palikusiam šį postą 2010-aisiais, ir prašė padėt užglaistyti “nemalonią istoriją”. Tuometinis premjeras atsisakė padėti. Tik nežinoma, kodėl atsisakė. Gal bijojo, kad žurnalistai slapta klausosi ir jo telefoninių pokalbių? Juk jis ir palikęs premjero postą dirbo valstybinėje tarnyboje.

Laikraštis “News of the World” jau sumokėjo milžinišką baudą ir atsiprašė savo aferos aukų. Nepaisant atsiprašymų leidinys prarado turėtą reputaciją, ir kai kurie reklamos davėjai nutraukė bet kokį bendradarbiavimą. Pavyzdžiui, automobilius gaminantis koncernas “Ford” daugiau jau nebeteiks reklamos minėtame leidinyje. Kitos stambios kompanijos ( Halifax, T-Mobile, Orange, Npower) pareiškė, jog peržiūrės sutartis su minėtu leidiniu ir tada spręs, ar nutraukti sutartis. Kompanija Tesco ir Virgin Media kol kas laukia tyrimo pabaigos, ir tik tada svarstys, kaip pasielgti.

Beje, leidybos namams “News of World”, kurie leidžia laikraščius “Times”, “Sunday Times”, “Sun” ir “News of World”, vadovauja Džeimsas Merdokas. Dž.Merdokas yra itin stambaus ir įtakingo spaudos magnato Ruperto Merdoko sūnus.

Nuotraukoje: įtakingasis žiniasklaidos magnatas Rupertas Merdokas.

2011.07.12 


Prisijunkite prie diskusijos