Aurelijus Veryga. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.

Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) frakcijos narys Aurelijus Veryga mano, kad interpeliaciją užsienio reikalų ministrui Gabrieliui Landsbergiui reikėtų vertinti ne tik Kaliningrado tranzito kontekste, nes tai, pasak jo, ne pirma ministro klaida. Visgi Seimo narys teigia, kad šansų, jog G. Landsbergis bus pakeistas, praktiškai nėra, nes, pasak parlamentaro, premjerė Ingrida Šimonytė yra užsispyrusi nekeisti nei vieno Ministrų Kabineto nario.
 
„Matyt, reikėtų pažiūrėti į kontekstą. Jeigu mes G. Landsbergio interpeliaciją vertinsime tik Kaliningrado tranzito kontekste, tai galbūt čia mūsų priešai rytuose gali kažkokias propagandines žinutes susukti ar panašiai. Bet aš noriu priminti, kad tai yra ne pirmas kartas. Ir istorijų, susijusių su užsienio politika, jau yra buvusių ne viena“, – „Žinių radijui“ teigė A. Veryga.
 
Seimo narys tikina, kad prie didžiųjų G. Landsbergio klaidų galima priskirti ir „Belaruskalij“ trąšų tranzito istoriją, ir sprendimus susijusius su Taivano atstovybės Lietuvoje įkūrimu.
 
„Tai aš tikrai nesakyčiau, kad pagrindinė priežastis, dėl ko reikia interpeliuoti šį ministrą, yra Kaliningrado tranzito klausimas, nes tai yra savotiška nesėkmių sistema, visa grandinė, ir panašu, kad ministras nesusitvarko“, – pabrėžė jis.
 
Tačiau A. Veryga pripažįsta, kad šansų atstatydinti G. Landsbergį praktiškai nėra.
 
„Kalbame apie partijos lyderį. Ir tikėtis, kad interpeliacija pavyks, dar turbūt mažiau šansų negu kai kalbame apie kažką, kas yra net ne partijos narys ir gal net dar blogiau dirba. Tai jeigu ten interpeliacijos nevyksta, čia ji turi labai menkus šansus arba beveik jokių. Bet atsakyti į klausimus ministras privalės atvykti“, – sakė parlamentaras.
 
Opozicijos atstovas kritikuoja ir premjerės sprendimą nekeisti Ministrų Kabineto sudėties. Pasak jo, tai pavojingas reiškinys, kuris duoda savotišką indulgenciją ministrams daryti ką nori.
 
Gabrielius Landsbergis. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.

„Nebus jokios politinės atsakomybės, nes panašu, kad premjerė, matyt, yra iškėlusi tam tikrą ultimatumą valdantiesiems (…), kad jeigu krenta bent vienas ministras, tai patys ir vadovaukite Vyriausybei. Tai toks labai trumparegiškas, mano manymu, supratimas“, – pabrėžė jis.
 
Prezidentūra kritiškai vertina priekaištus, kurie, dažniausiai taikant į dešiniųjų Vyriausybę, pasipylė Europos Komisijai (EK) pateikus išaiškinimą dėl sankcijų Kaliningrado tranzitui. Prezidento vyriausiasis patarėjas Kęstutis Budrys skeptiškai vertina ir opozicijoje brandinamą idėją rudenį kelti interpeliacijos užsienio reikalų ministrui G. Landsbergiui klausimą. Pasak jo, tai yra vienas iš liūdnesnių momentų vertinant, kaip Kaliningrado tranzito istoriją saviems tikslams išnaudojo politikai.
 
ELTA primena, kad birželio 17 d. įsigaliojus ES sankcijoms, Lietuva apribojo plieno bei juodųjų metalų tranzitą į Kaliningradą. Kaip tvirtino atsakingos institucijos, šis Lietuvos valdžios institucijų draudimas sankcionuotas prekes gabenti į Kaliningradą paremtas ES sankcijomis, numatytomis dar pavasarį. Tuo metu Rusija tranzito į Kaliningradą sustabdymą laikė neteisėtu ir beprecedenčiu.
 
Tačiau, nepaisant Rusijos grasinimų, nuo liepos 10 d. įsigaliojo ES sankcijų pakete numatytas draudimas neleisti iš Rusijos per ES teritoriją gabenti cementą, alkoholį ir įvairias prabangos prekes. Šiuo sprendimu, cementas ir alkoholis taip pat tranzitu per ES teritoriją negali pasiekti Kaliningrado srities. Kaip aiškino už sprendimą atsakingi valdančiųjų politikai, draudimas buvo grįstas ES sankcijomis, numatytomis dar pavasarį.
Lietuvos užsienio reikalų ministerija. Slaptai.lt foto
 
Vis tik liepos 13 d. EK paskelbė gaires, pagal kurias leido Rusijai geležinkeliais per ES teritoriją gabenti sankcionuotas prekes į Kaliningradą, tačiau tranzitas galimas tik tokiu atveju, jei šios prekės nėra naudojamos kariniams tikslams.
 
EK nurodė, kad Rusiją ir Kaliningradą skirianti Lietuva gali blokuoti tik dvejopo naudojimo prekių tranzitą, tačiau dabar Rusija per jos teritoriją gali gabenti kitas sankcionuotas prekes, įskaitant metalą. Nepaisant to, tranzitas automobilių keliais lieka draudžiamas.
 
Gailė Jaruševičiūtė-Mockuvienė (ELTA)
 
2022.07.30; 00:30

Klaipėdos jūrų uostas. Slaptai.lt nuotr.

Klaipėdos valstybinio jūsų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas sako, kad pradėti uosto plėtros darbai, sustabdžius Baltarusijos valstybinės įmonės „Belaruskalij“ trąšų tranzitą per Lietuvą, bus tęsiami, tačiau neatmeta, kad ateityje investicinių projektų įgyvendinimas gali strigti.
 
„Tokios tikimybės atmesti negalėtume. Pradėti projektai bus tęsiami, tačiau ateityje žymiai sumenkus Uosto direkcijos pajamoms, gali mažėti įmonės investicinės galimybės. Tačiau šito tikrai nesinorėtų ir to neturi būti. Visi geri ir blogi dalykai praeina, o investicijos yra ilgalaikės, skirtos ateičiai, daugeliui metų į priekį“, – Eltai atsiųstame komentare teigė A. Latakas.
 
Jis nurodė, kad visi uosto investiciniai projektai vykdomi Uosto direkcijos ir Europos Sąjungos lėšomis – už ES pinigus gilinama uosto akvatorija ir rekonstruojami molai.
 
Klaipėdos uosto direkcija lapkričio pabaigoje išplatintame pranešime skelbė vykdanti apie 40 įvairių infrastruktūros projektų, kurių svarbiausi – bangdaužių rekonstrukcija, uosto akvatorijos gilinimas ir krantinių rekonstrukcija bei statyba. Jame nurodoma, kad per 2021 m. į uosto infrastruktūrą jau investuota per 30 mln. eurų, o iki 2024 m. planuojama įgyvendinti projektų už maždaug 400 mln. eurų.
 
Iki 2023 m. numatytos baigti bangdaužių rekonstrukcijos vertė siekia beveik 50 mln., uosto kanalo gilinimui skirta 17,3 mln. eurų. Šį kanalą 2022 m. norima gilinti iki 15,5 m, o uosto išorinį kanalą – iki 16 m. Gilinimui Susisiekimo ministerija numato skirti papildomus 10 mln. eurų ES fondų investicijų.
Klaipėdos jūrų uoste. Slaptai.lt nuotr.
 
A. Latako teigimu, Klaipėdos uosto akvatorijos gilinimas būtinas, kad uostas galėtų aptarnauti didesnius laivus ir efektyvinti savo veiklą. Kaip skelbiama pranešime, laivybos kanalo gilinimo darbai yra būtini didinant Klaipėdos uosto pajėgumą ir gerinant laivybos saugumo sąlygas, skirtas didiesiems laivams.
 
„Pagilinus laivybos kanalą, į uostą atvykstantys laivai galės būti pilniau perkrauti, dėl to trumpės krovinių gabenimo laikas, mažės oro tarša“, – rašoma uosto pranešime.
 
A. Latakas anksčiau yra nurodęs, kad nutrūkus „Belaruskalij“ trąšų tranzitui uostas gali prarasti didelę dalį pajamų, kadangi baltarusiškos trąšos sudaro 30 proc. visos uosto krovos. Skaičiuojama, kad dėl to uostas neuždirbtų apie 18–20 mln. eurų.
 
Šiais metais Klaipėdos uosto krova jau siekia 41,7 tūkst. tonų. Palyginti krovos rezultatus šių metų sausio–lapkričio mėnesiais su tuo pačiu laikotarpiu pernai, beveik 10 procentų krovos augimas fiksuojamas generalinių krovinių segmente. Jam priskiriami kroviniai konteineriuose, mediena ir miškininkystės produktai, geležies ir plieno gaminiai bei metalo konstrukcijos, šaldyti, ro-ro ir kiti kroviniai. Šių metų sausio–lapkričio mėnesiais konteinerių (tonomis) krauta 7 procentais daugiau, ro-ro krovinių (tonomis) krova išaugo beveik 14 procentų, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai.
klaipeda_777
Klaipėdos jūrų uoste. Slaptai.lt foto
 
Birių krovinių segmente, kurį sudaro natūralios ir cheminės trąšos, cukraus žaliava, durpės ir kiti birūs kroviniai, sausio–lapkričio mėnesiais krova krito 5 proc.
 
ELTA primena, kad gruodžio 8 d., įsigaliojus Jungtinių Amerikos Valstijų sankcijoms Baltarusijos valstybinei kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, šios įmonės produkcijos tranzitas per Lietuvą nesustojo. Šiuo metu Vyriausybė ieško būdų, kaip teisiniu keliu sustabdyti baltarusiškų trąšų gabenimą Lietuvos teritorija į Klaipėdos uostą, iš kurio kasmet išplukdoma apie 10 mln. tonų šio krovinio.
 
Lukas Juozapaitis (ELTA)
 
2021.12.24; 06:40

Ingrida Šimonytė ir Gabrielius Landsbergis. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.

Trylika Seimo opozicinių frakcijų atstovų pasirašė kreipimąsi į ministrę pirmininkę Ingridą Šimonytę, žiniasklaidoje paaiškėjus, kad spalio viduryje užsienio reikalų viceministras Egidijus Meilūnas du kartus susitiko su trąšas gabenančios Baltarusijos bendrovės „Belaruskalij“ atstovais, atvykusiais į Lietuvą. Parlamentarai prašo premjerės atsakyti, ar ji žinojo apie šiuos susitikimus ir tai, kodėl Užsienio reikalų ministerija (URM) po šių susitikimų pakeitė poziciją dėl JAV taikomų sankcijų Baltarusijai.
 
„Vyriausybės skaidrumas JAV sankcijų Baltarusijos įmonei „Belaruskalij“ kelia rimtų abejonių, o portalų 15min.lt ir tv3.lt žurnalistų atskleistos slaptų derybų aplinkybės verčia nerimauti dėl Vyriausybės narių retorikos ir veiksmų suderinamumo bei galimų rizikų šalies nacionaliniam saugumui. Abejonių kelia ir Užsienio reikalų ministerijos atsisakymas viešai atskleisti daugiau informacijos apie viceministro Egidijaus Meilūno susitikimus su Baltarusijos įmonės „Belaruskalij“ atstovais, motyvuojant „diplomatine praktika“, – išsiųstame rašte pažymi Seimo nariai.
 
Darbo partijos, Demokratų „Vardan Lietuvos“, Lietuvos regionų, Lietuvos socialdemokratų partijos ir Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijų seniūnų ir jų kolegų teigimu, remiantis tokiu informacijos slėpimo motyvu, kyla pagrįstų klausimų, ar „Belaruskalij“ atstovai, kurie į Lietuvą atvyko susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio kvietimu, atstovavo tik savo įmonei, ar ir visam Baltarusijos režimui.
 
„Ypatingą nerimą kelia ir tai, kad po susitikimų Užsienio reikalų ministerijoje su „Belaruskalij“ atstovais migrantų srautas, buvęs Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje, ženkliai pakrypo Lenkijos kryptimi“, – teigia parlamentarai.
 
Seimo nariai, nematydami Vyriausybės noro dirbti skaidriai ir kelti sau aukščiausius reikalavimus, prašo premjerės atsakyti, ar ji buvo informuota apie užsienio reikalų viceministro susitikimus su „Belaruskalij“ atstovais šių metų spalio 19 d. ir 22 d., ar jai žinoma, kokie sprendimai priimti jų metu, ar užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis žinojo apie savo pavaduotojo vedamas derybas su „Belaruskalij“ atstovais, ir kaip vertina tai, kad apie susitikimą su įmonės „Belaruskalij“ atstovais nebuvo skelbiama viešoje užsienio reikalų viceministro darbotvarkėje.
 
Iš premjerės parlamentarai taip pat lauks atsakymų, ar kartu su minėtais Baltarusijos įmonės „Belaruskalij“ asmenimis į Vilnių atvyko ir Baltarusijos diktatoriaus Aliaksandro Lukašenkos neformalus atstovas, vedęs derybinius pokalbius su URM politikais, ar susitikimų metu buvo aptarti nelegalių migrantų keliami iššūkiai bei Baltarusijos režimo vaidmuo jų organizavime, ar premjerė žinojo, kas lėmė URM pozicijos pasikeitimą JAV taikomų sankcijų atžvilgiu ir kieno nurodymu buvo pakeistos rekomendacijos Lietuvos verslams šios ministerijos interneto svetainėje.
 
Bet to, rašte premjerei klausiama, ar su „Belaruskalij“ atstovais buvo susitikę jos politinio pasitikėjimo tarnautojai ir Vyriausybės kanceliarijos darbuotojai.
 
Vadovaujantis Seimo statutu, premjerės atsakymų tikimasi sulaukti artimiausiame Seimo posėdyje.
 
Jadvyga Bieliavska (ELTA)
 
2021.12.22; 11:00

Jūratė Laučiūtė, šio komentaro autorė

Kai koks nors nemalonumas ištinka žmones jų privačiame gyvenime, jie dažnai guodžiami fraze: „Laikas viską išgydys“.

Valstybės gyvenime, politikoje šita frazė neretai suveikia „ontrep“, kaip sako žemaičiai: laikui bėgant, iš įvairių nešvarių vandenų, purvynų, liūnų, ima lįsti ar yra ištraukiami visi „galai“, kuriuos susikompromitavę politikai mėgino nuskandinti.

Taip ir dabar Lietuvoje: kiek besuka uodegą vyriausybė, ypač  didžiausių skandalų autoryste besidalinantys TS-LKD partiečiai, kiek  bemeluotų jos ištikimieji propagandistai, į paviršių lenda vis daugiau faktų, liudijančių valdžios nenaudai.

Gruodžio 20 d. „Lietuvos ryte“ paskelbta informacija pasakoja apie tai, kad tas prasto skonio serialas „Sankcijos Baltarusijai“, kurį suka  vyriausybė, viso labo tėra tik priedanga grupei draugų, po kuria jie mėgina užbaigti dar likusio valstybės turto privatizaciją.

Po to, kai konservatoriai savo laiku nuostabiai „pelningai“ pardavė – už 1 Litą – „Mažeikių naftą“, Lietuvoje dar buvo likusios dvi stambesnės valstybės valdomos įmonės, kurios be daugybės sukurtų darbo vietų, nešė valstybei dar ir visai apčiuopiamą pelną. Tai, sprendžiant iš to, kas vyko pastaraisiais mėnesiais, valdančioji koalicija bus „sutarusi“: tradiciniai liberalai pelningai „tesaugo“ gamtą ir jos turtus, laisvieji liberalai teprastūminėja „žmonių” teises, tokias, kaip teisė  laisviau šniaukti narkotikus, teisė jaunimui anksčiau pradėti lakti alkoholį, teisė vienalyčiams kurti šeimas ir pan., o konservatoriai tuo tarpu teprivatizuoja viską, kas dar nesuprivatizuota, pradedant „Lietuvos geležinkeliais“ (toliau LG) ir Klaipėdos uostu, ir baigiant viena kita žinybine sanatorija, poilsio kompleksais. Pastarųjų, pasirodo, buvo prisikaupę Vidaus reikalų ministerijos sistemoje, tad tai pastebėjusi akyloji ministrė Bilotaitė, sutaupiusi laiko nuo migrantų problemų, energinga ranka „sutvarkė“ Palangos „Pušyno“ sanatorijos ateitį. Tiesa, girdėjau žmones stebintis, kodėl ji neatidavė į draugių/draugų rankas ir kitų VRM priklausančių tokio pat tipo policijai „nepriderančių“ įstaigų Trakuose ir kitur, bet gal dar tebevyksta pokiliminės derybos, kuris iš draugų labiausiai nusipelno tokių dovanų?

Konservatorių simboliai. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
Ingrida Šimonytė ir Gabrielius Landsbergis. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.

O „Lietuvos ryto“ informacija labai paprasta, nereikalaujanti kelių tomų interpretacijų ir konstitucinių „patikslinimų“: „Gruodžio 17-osios vakarą LTG gavo oficialų OFAC raštą, kuriuo atsakoma į lapkričio 12 d. pateiktą prašymą raštu išaiškinti ir patvirtinti iki tol per žodines konsultacijas suteiktą informaciją dėl gruodžio 8 d. įsigaliojusių JAV sankcijų taikymo. Iš OFAC gautu išaiškinimu LTG pasidalino su Vyriausybe, Susisiekimo ir Užsienio reikalų ministerijomis. Ilgalaikę sutartį su „Belaruskalij“ LTG pasirašė 2018 m., ji galioja iki 2023 m. pabaigos. Kadangi JAV sankcijos nėra taikomos LTG, jų paskelbimas nesuteikia bendrovei teisėto pagrindo stabdyti sutartinių įsipareigojimų vykdymą. LTG ir „Belaruskalij“ sutartyje numatyta, kad ji gali būti nutraukiama įspėjus apie tai prieš 12 mėnesių. To nepadarius ir LTG nutraukus sutartį anksčiau vienašališkai, kita pusė gali reikalauti atlyginti patirtas sąnaudas ir prarastas pajamas. Teismui patenkinus net ir dalį tokio ieškinio, tai galimai grėstų LTG bankrotu“.

Ir nejaugi dabar kas nors patikės, kad LG vadovybė tikrai nusikalto, sudariusi Lietuvai pelningą sutartį su Baltarusijos kalio trąšų gamykla, o paskui, kol TS-LKD deleguoti ministrai drebino orą, reikalaudami sankcijų Baltarusijai, ramiai darė savo darbą, laikydamiesi prisiimtų tarptautinio lygio įsipareigojimų. O ne laiku nutraukę sutartį, jei atidžiai paskaitėte cituojamą tekstą, jie nugramzdintų valstybinę įmonę į bankrotą.

Visa tai iš pat pradžių buvo gerai žinoma LG vadovams, ir jie tvarkingai apie tai informavo atitinkamų ministerijų vadovus, bet pastariesiems nereikėjo nei tiesos, nei šviesos savo grobuoniškiems planams įgyvendinti. Lukašenka tuo tarpu linksmai sau transportuoja kalio trąšas ir kitą savo šalies produkciją per Latvijos ir Estijos uostus, per Lenkiją – visų šalių naudai. Tik vienintelės mūsų visų (bet ne TS-LKD?) Tėvynės Lietuvos nenaudai.

Klaipėdos jūrų uoste. Slaptai.lt nuotr.

O kad LG bankrotas būtų realesnis ir greitesnis, buvo padaryta taip, kad Lietuvos transporto įmonių paslaugomis nebesinaudotų kitas stambus tarptautinis partneris –Kinija.

Ne tokie jau kvaili tie mūsų užsienio politikos strategai, Ž. Pavilionis (Seimo užsienio reikalų komiteto pirmininkas), G. Landsbergis (UR ministras) ir M. Adomėnas(UR viceministras), kad nežinotų, kokia jautri yra Kinija Taivano atžvilgiu. Bet svajonių pelnas, kurį grupė draugų planavo gauti iš LG ir uosto privatizacijos, greičiausiai, jų akyse nusvėrė tuos „nežymius“ nuostolius, kuriuos neišvengiamai patirtų (jau patiria) Lietuva, nutraukus prekybos ir kitus ryšius su Kinija.

Beje, būtina priminti, kaip konservatorių pasamdyti šnekėtojai per visus TV kanalus garsiai skaičiavo tuos neva kelis ar porą dešimtį milijonų, kuriuos uždirba Lietuva iš prekybos su Kinija, ir ramino tautą, kad prekyba su Taivanu atsvers ir su kaupu padengs tokius menkus nuostolius.

Vilniaus geležinkelių stotyje. Slaptai.lt nuotr.

Tik, deja, jų išminties nebeužteko numatyti, kad Kinija ne tik nutrauks tiesioginį prekių judėjimą tarp mūsų šalių, bet ir ims šantažuoti kitas ES valstybes, kurios, kaip, pavyzdžiui, Vokietija, yra jau investavusios ar ruošėsi investuoti savo lėšas į Lietuvos ūkį ir kurios dabar patiria spaudimą iš Kinijos, gal būt priversiantį uždaryti įmones Lietuvoje.

Žinoma, laisvoje, demokratinėje valstybėje žiniasklaida ir visuomenė, kalėdiniams skambaliukams tilindžiuojant, turi laisvę iki uždusimo svarstyti, kas yra tie mūsų užsienio reikalų ir susisiekimo ministrai: visiški neišmanėliai ar ciniški melagiai (jei pastebėjote, į šią kompaniją neįtraukiau Ž. Pavilionio, nes jis, pamėginęs bent kartą būti sąžiningas, savųjų yra pasmerktas ostrakizmui)? Tik jau prašom nepriminti neva jų puoselėjamų vertybių ir vertybinės politikos, nes jų veiksmų rezultatai ir pasekmės nė iš tolo nepanašios į tai, kuo turėtų džiuginti valstybės piliečius tikrai vertybinė valdžios politika.

Tikrąją dabartinės valdžios vertybių „vertę“ pademonstravo biudžeto svarstymas Seime ir balsavimas.

Rytiniame posėdyje, kuriame buvo svarstomi opozicijos teikiami papildymai, iš valdančiosios koalicijos dalyvavo tik Seimo pirmininkė ir konservatorius Edmundas Pupinis. Toks balsuojančių „sąstatas“ iš anksto nulėmė  galimus rezultatus. Būtent, kad nė vienas pasiūlymas nebus priimtas.

Tokios padėties nebeapsikentęs Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos atstovas Dainius Gaižauskas pareikalavo, kad Seimo pirmininkė stabdytų posėdį ir pakviestų į posėdžių salę valdančiosios koalicijos narius. Kai Seimo pirmininkė mėgino ignoruoti teisėtą reikalavimą, opozicijos  atstovai pakilo iš vietų ir ėmė eiti lauk iš salės. Tik po to  pirmininkė paskelbė dešimties minučių pertrauką.

Lietuvos parlamento narys Kęstutis Masiulis. Slaptai.lt nuotr.

Bet ir po pertraukos posėdžių salėje posėdžiaujančių  ne itin pagausėjo, nes, atėjus į salę kai kuriems konservatoriams ir liberalams, daug opozicijos atstovų į salę nebesugrįžo. Ir juos galima suprasti, ypač po ciniškų konservatoriaus Kęstučio Masiulio replikų. Masiulis aiškino, kad valdantieji vyriausybės biudžetui pritarė be jokių dvejonių komitetuose ir frakcijose, todėl parlamento posėdyje jiems dalyvauti nebėra reikalo (o kur pagarba kolegoms ir rinkėjams?), juolab, kad opozicija neturinti rimtų pasiūlymų. Neįkvėpė opozicijos sugrįžti po pertraukos į Seimo salę ir Masiulio tėkštas neva pasipiktinimas, kodėl, esą, dėl tokių niekų jis buvo atitrauktas nuo kavos puodelio, o juk galėjęs ramiai stebėti posėdį nuotoliniu būdu.

Na, matyt, opozicijos dauguma ir „sudalyvavo“ posėdyje nuotoliniu būdu. Bet būtent opozicijai atstovaujančio Antano Vinkaus balsas lėmė tai, kad Naujus Metus šalis sutiks su patvirtintu biudžetu. Bet ar toks žygdarbis pradžiugino valdančiuosius, kurie iš anksto buvo pasirengę tam, jog biudžetas nebus priimtas.

Kodėl aš taip sakau? O todėl, gerbiamieji, kad balsuojant už biudžetą salėje nebuvo net keturių konservatorių!!! Du iš jų, G. Landsbergis ir Ž. Pavilionis sukinėjosi po Vilnių, bet į tokį visai valstybei svarbų balsavimą nei nosies, nei balso neįkišo.

Prisiminkime, kaip stengėsi konservatoriai sutelkti visą valdančiąją koaliciją, kai norėjo atmesti Prezidento veto. Net iš užsienio komandiruočių buvo žmonės atšaukti, nekalbant apie tai, kad kuris nors klajotų po Vilnių ir neateitų balsuoti! O gal jūs tikite, kad atmesti Prezidento veto šaliai, visuomenei (o ne valdančiajai grupuotei) yra svarbiau, nei priimti biudžetą?

Beje, kai jau biudžetas buvo priimtas ir šalis toliau grimzdo į „vertybinės politikos“ pasekmių liūną, valdantieji vėl “susitelkė“ (rašau kabutes, nes tą žodį pirmoji pavartojo žiniasklaida, springdama iš susižavėjimo) ir atmetė opozicijos siūlymą kurti komisiją „trąšų skandalui“ tirti. Vadinasi, kai nori, ir susitelkia, ir balsuoja už tai, kas jiems GYVYBIŠKAI svarbu: ir už tai, kad būtų atmesti Prezidento veto, ir už tai, kad nebūtų sukurta komisija jų šunybėms tirti. Gal vėl pasiseks „susitelkti“ ir prastumti tautos daugumai ir specialistams-kalbininkams nepriimtiną asmenvardžių rašybos taisyklių pataisą?

O štai biudžetas – visai nesvarbu. Nes, žinia, seimūnams ir vyriausybės klerkams atlyginimų vis tiek užteks, o kiti vargetos – tesižino. Tegu gyvena taip, kaip balsavo…

Motociklininkai su trispalvėmis. Vytauto Visocko (Slaptai.lt) nuotr.
Nešama Lietuvos trispalvė. Slaptai.lt nuotr.

Bet štai, kaip pasakoje, ėmė ir atsirado „vaikelis“, kuris neleido sukčiams triumfuoti… Su kuo ir sveikinu bendrapiliečius, Šv. Kalėdų belaukiančius.

O kad šventinės dienos prabėgtų ne vien valgant ir geriant, siūlau prisiminti, su kokiomis idėjomis į naujos Lietuvos kūrimo darbą kvietė Sąjūdis, ir kurių tęsėja, įgyvendintoja skelbėsi TS-LKD partija.

„Pirma, mes turime išspręsti visus atominės energetikos ugdymo klausimus. Išspręsti juos reikia taip, kad galėtume nebijoti, kad vieną gražią dieną visa tauta turėsime kažkur evakuotis. Padėtis Ignalinos elektrinėje, paslaptys dėl naujų kažkur apie Lietuvą numatomų atominių jėgainių visuomenei kelia didelį nerimą.

Antra, žemės ūkio chemizavimas iš ekstensyvaus privalo tapti intensyviu, t. y. chemikalų reikia naudoti tik tiek ir tokių, kiek jų reikia šiuolaikinei žemdirbystei.

Trečia, mes turime išgelbėti savo vandenis, mūsų gyvybės šaltinį. [….]

Ketvirta, reikia padėti ekonominius, socialinius, kultūrinius ir psichologinius daugiavaikės šeimos pamatus.

Penkta, reikia iš tiesų reformuoti mūsų mokyklą. Lietuvių mokyklos pagaliau turi tapti lietuviškomis.

Šešta, mes turime sukurti ir įdiegti savo ekonominio savarankiškumo pagrindus. Turime tiksliai žinoti, kiek ir ko duodam ir ko gaunam.

Romualdas Ozolas. Vytauto Visocko (Slaptai.lt) nuotr.

Septinta, reikia […] surinkti ir po pasaulį išblaškytą, ir čia nugyventą palikimą, TOBULINTI KALBĄ, užsimoti ilgalaikėms kultūros kūrimo programoms.

Aštunta, privalome sutvarkyti savo politinę sistemą, […] išmokti balsuoti prieš pasitikėjimo neturinčius kandidatus į deputatus, išgyvendinti administracinį partinio darbo stilių ir t.t.

Ir –  devinta – mes turime susigrąžinti savo istoriją. Susigrąžinti ne tik kaip tyrimus ir publikacijas apie buvusius mūsų gyvenimo įvykius, bet ir kaip jausmą ir supratimą, kad čia buvome visada – ne tokie, kaip šiandien, bet tie patys: to paties gyvenimo ir dvasios. […]“ (Iš knygos „Romualdas Ozolas. Išsaugoti sielą“, Vilnius, 2019, psl. 134).

Jei nematote prarajos tarp to, kas buvo nutarta ir priimta pirmajame Sąjūdžio mitinge Vingio parke ir to, ką turime, į ką žiūrime šiandien, tai mes, tauta, tikrai nusipelnėme viso to jovalo, kuriame murdomės šiandien patys ir į kurį grimzta mūsų Tėvynė.

Lietuvos trispalvės. Vytauto Visocko (Slaptai.lt) nuotr.

Atėjus Kalėdoms, joms įkandin į krikščioniškąjį pasaulį atskuba ir Trys Karaliai. Bet dar Adventas, ir jį šiemet išlydėti atvyko Trys baikeriai. Sutikau juos vienoje jaukioje arbatinėje Kretingoje. Baikeriai buvo jau solidaus amžiaus, bet energingi ir linksmi, kaip ir dera tiems, kurie su savimi atneša Šviesą… Jų gražiausi metai prabėgo su kitais baikeriais, keliant Lietuvą į Sąjūdį. Ir anų dienų dvasią jie išsaugojo iki šiol. Prislėgta iš po „vertybinės politikos“ lendančio ciniško valdančiųjų melo, Lietuvos kaip vienintelės lietuvių Tėvynės niekinimo, aš pasiteiravau Trijų baikerių, ar dar yra vilties, kad išliksime kaip tauta, kaip lietuviai, su savo tradicinėmis vertybėmis, jie, apvažinėję beveik visą Europą ir savo akimis pamatę, kuo mes geresni, o kuo silpnesni už savo kaimynus, tvirtai atsakė: „Išliksim. Visada po nakties išaušta diena. Daukantui ir Valančiui buvo blogiau. Basanavičiui ir Kudirkai buvo blogiau. Bet juk išsikapstėm, išlikom”.

Ačiū jums, baikeriai, už pasidalintą Viltį ir Tikėjimą!

O kur Tėvynės Sąjunga pasivadinusios partijos Tėvynė, taip ir nesupratau. Bet gal jai tokios, mūsų visų Tėvynės Lietuvos ir nereikia?

2021.12.21; 12:31

Žiūronai modernūs. Slaptai.lt foto

Ketvirtadienį Seimo Lietuvos regionų frakcijos seniūno pavaduotojas Jonas Pinskus 50 opozicijai atstovaujančių parlamentarų vardu pateiks Seimui siūlymą sudaryti Seimo laikinąją tyrimo komisiją, kuriai būtų pavesta ištirti „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą aplinkybes.
 
Nutarimo projektą parengę Seimo nariai siūlo, kad joje dirbtų 13 Seimo narių, pagal Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymą turinčių teisę dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Slaptai“.
 
Ketvirtadienį Seimo plenarinių posėdžių darbotvarkėje įrašytas nutarimo projekto dėl tyrimo komisijos sudarymo pateikimas, svarstymas ir priėmimas.
 
Laikinosios tyrimo komisijos sudarymo iniciatoriai pabrėžia skaidrumo, politinės atsakomybės, viešumo poreikį. Nutarimo projekte kalbama ir apie „reputacines grėsmes valstybės prestižui bei jos vykdomos užsienio politikos patikimumui tarp tarptautinės bendruomenės, o ypač NATO sąjungininkų“.
 
Jame taip pat atkreipiamas dėmesys į valstybės patiriamą ar galimą patirti žalą bei poreikį įvertinti „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą aplinkybes, jį galimai nulėmusius aukštų pareigūnų veiksmus ir jų atsakomybės klausimą.
 
Komisijai siūloma tyrimą atlikti ir išvadą pateikti Seimui iki kitų metų kovo 31 d.
 
Jeigu Seimas pritartų, tyrimo komisija būtų įpareigota nustatyti, kokie atsakingi „Lietuvos geležinkelių“ asmenys pradėjo ir po to vykdė konsultacijas ir susitikimus su bankais, siekiant išsiaiškinti jų poziciją dėl JAV sankcijų bei įvertinti Lietuvos banko poziciją.
 
Komisija domėtųsi kiek su esama situacija buvo supažindinti Užsienio reikalų ministerijos (URM) ir Susisiekimo ministerijos (SM) aukščiausi vadovai – ministrai.
 
Tyrimo komisija turėtų  įvertinti „Lietuvos geležinkelių“ kreipimąsi su laišku į „Belaruskalij“ dėl perėjimo prie išankstinių apmokėjimų bei vėliau buvusių susitarimų, nustatyti juos inicijavusius ir už juos atsakingus asmenis, avansinių mokėjimų gavimo aplinkybes.
 
Žiūronai. Slaptai.lt nuotr.

Tyrimo komisijos sudarymo iniciatoriai siūlo nustatyti, ar užsienio reikalų ir (arba) susisiekimo ministrai arba premjerė buvo informuoti apie gautus avansinius mokėjimus ir, jei taip, tai kokiu mastu, kokie jų veiksmai buvo po informacijos gavimo.
 
Siūloma nustatyti aplinkybes, kurioms esant „Lietuvos geležinkeliai“ gavo oficialų komercinį pasiūlymą iš vienos mokėjimų platformos dėl „Belaruskalij“ mokėjimų aptarnavimo po gruodžio 8 d., bei įvertinti, kokia apimtimi apie šį pasiūlymą buvo žinoma užsienio reikalų ir susisiekimo ministrams, jų politinei komandai; kokius sprendimus ar vertinimus ministrai, jų politinė komanda pateikė „Lietuvos geležinkelių“ vadovybei.
 
Tyrimo komisijai siūloma nustatyti, ar Vyriausybėje, dalyvaujant premjerei I. Šimonytei ir (arba) Vyriausybės kancleriui, buvo aptartas „Belaruskalij“ trąšų tranzitas JAV sankcijų taikymo metu arba su tuo susiję avansiniai mokėjimai, ir, jei buvo, kokie sprendimai tranzito ir avansinių mokėjimų atžvilgiu buvo priimti.
 
Parlamentinį tyrimą Seime siūlo inicijuoti opozicinių Lietuvos regionų, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos, Socialdemokratų partijos, Darbo partijos frakcijų ir Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ atstovai.
 
Jadvyga Bieliavska (ELTA)
 
2021.12.16; 07:47

Atvirumas. Slaptai.lt nuotr.

Opozicija kritiškai įvertino premjerės Ingridos Šimonytės sprendimą, kad pareiškimus dėl atsistatydinimo pateikę užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis ir susisiekimo ministras Marius Skuodis lieka einamose pareigose. Opozicijos atstovų teigimu, šis sprendimas rodo, kad konservatoriai negeba pripažinti klystantys.
 
A. Norkienė: premjerės apsisprendimas tikrai nenustebino
 
Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) frakcijos Seime seniūnė Aušrinė Norkienė pripažino, kad jos toks I. Šimonytės sprendimas nenustebino. Pasak politikės, šis ministrės pirmininkės sprendimas rodo, kad konservatoriai nesugeba prisipažinti darantys klaidas.
 
„Apsisprendimas tikrai nenustebino. Mes tą spektaklį jau pradėjome žiūrėti prieš kelias dienas. Vis tik gaila, kad ta situacija ir tų pačių konservatorių nepripažinimas, kad jie daro klaidas, manau, kad brangiai kainuoja mums visiems ir valstybei, mūsų šalies reputacijai ir mokesčių mokėtojams“, – LRT televizijai teigė A. Norkienė.
 
„Tai, manau, yra dar viena konservatorių klaida, bet jų apsisprendimas, nes, kaip ir minėjau, trąšų vežimo klausimas liko neišspręstas, atsakomybę lyg bandoma prisiimti, bet paskui lyg nusprendžiama, kad geriau kris kitų galvos, bet ne šių ministrų“, – pridūrė ji.
 
G. Paluckas: premjerė priėmė menkai sąžiningą, tačiau efektyvų sprendimą
 
Savo ruožtu Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) frakcijos Seime seniūnas Gintautas Paluckas pabrėžė, kad premjerė, nuspręsdama neatstatydinti ministrų, priėmė menkai sąžiningą sprendimą, tačiau efektyvų sprendimą, nesukuriant tolesnės politinės krizės koalicijoje.
 
„Ministrė pirmininkė priėmė kolegoms konservatoriams efektyviausią sprendimą, tai yra, nereikia atleisti partijos pirmininką, nereikia atleisti kolegų koalicijos deleguoto ministro ir buvo surastas žemesnio rango asmuo, kuris prisiėmė atsakomybę. Bet politinę atsakomybę primesti samdytam įmonės vadovui yra neteisinga ir nesąžininga“, – LRT televizijai teigė G. Paluckas.
 
„Dar didesnė problema, kad mes taip ir neišsiaiškinome, kodėl ministrai melavo, kodėl ministrai keitė savo versijas apie tai, ką jie žinojo-nežinojo ir šis klausimas kabo, nepaisant to, jog ponas Bartuška bus atleistas artimiausiu metu“, – taip pat atkreipė dėmesį parlamentaras.
 
L. Savickas: mes ateiname į vertybinės politikos bankrotą
 
Seimo demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ atstovas Lukas Savickas taip pat pripažino, kad šį premjerės sprendimą jau buvo galima numanyti. Vis tik politikas mano, kad šis sprendimas – nepriimtinas.
 
„Manau, kad akivaizdu, kad jau dienos eigoje buvo aiškiai identifikuojama, kad rastas kraštinis asmuo, konkrečiai šiuo atveju „Lietuvos geležinkelių“ vadovas, kuris, mano įsitikinimu, absoliučiai neturi nieko bendro su šia krizine situacija, kuri ištiko šią Vyriausybę“,–  LRT televizijai sakė L. Savickas.
 
Liūdnas žvilgsnis. Slaptai.lt foto

„Čia surasti kraštinį šalies valstybinės įmonės vadovą vietoje to, kad ieškoti vis dėlto ar ir kurie asmenys Vyriausybės vardu nesilaikė nuosekliai formuojamos užsienio politikos, yra visiškai nepriimtinas elgesys. Ir dėl to, man atrodo, kad iš esmės mes ateiname į vertybinės politikos tam tikrą bankrotą“, – taip pat jis.
 
ELTA primena, kad Praėjus nepilnai savaitei po Vyriausybę sudrebinusio skandalo dėl „Belaruskalij“ trąšų tranzito, antradienio vakarą premjerė I.  Šimonytė apsisprendė – Ministrų Kabineto sudėtis nesikeis. Pasak jos, užsienio reikalų ministras G. Landsberis ir susisiekimo ministras M. Skuodis liks užimamuose postuose, o Vyriausybė toliau tęs darbus, nes, akcentavo premjerė, šiuo metu Seime nėra matoma jokia reali alternatyvi dauguma, kuri galėtų imtis lyderystės ir iniciatyvos.
 
Savo ruožtu antradienį posėdžiavusi „Lietuvos geležinkelių“ valdyba nutarė, kad įmonės direktorius Mantas Bartuška pasitrauks iš posto po pereinamojo laikotarpio, antradienį vakare pranešė valdybos pirmininkas Kęstutis Šliužas.
 
Vyriausybėje krizė kilo kai pastarąją savaitę įsigaliojus Jungtinių Amerikos Valstijų sankcijoms Baltarusijos valstybinei kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, šios įmonės produkcijos tranzitas per Lietuvą nesustojo.
 
Kaip atskleidė M. Bartuška, Baltarusijos bendrovė „Lietuvos geležinkeliams“ pervedė avansinį mokėjimą už trąšų tranzitą už lapkritį, gruodį ir pusę sausio mėnesio.
 
Informacijos šaltinis – ELTA
 
2021.12.15; 06:25

Ingrida Šimonytė. Vyriausybės nuotr.

Praėjus nepilnai savaitei po Vyriausybę sudrebinusio skandalo dėl „Belaruskalij“ trąšų tranzito, premjerė Ingrida Šimonytė apsisprendė – Ministrų Kabineto sudėtis nesikeis. Pasak jos, užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsberis ir susisiekimo ministras Marius Skuodis liks užimamuose postuose, o Vyriausybė toliau tęs darbus, nes, akcentavo premjerė, šiuo metu Seime nėra matoma jokia reali alternatyvi dauguma, kuri galėtų imtis lyderystės ir iniciatyvos.
 
„Du Vyriausybės nariai įteikė man atsistatydinimo prašymus, nutarę šį reputacinį nuostolį prisiimti sau. Vertinu ministrų pasirengimą prisiimti atsakomybę, bet negaliu su tuo sutikti. Ne tik dėl to, kad, kaip paaiškėjo, ministerijoms teko veikti nepilnos informacijos sąlygomis, bet ir dėl to, kad mažiausias rizikas valstybei keliantį kelią iki krovinių atsisakymo vis dar reikia nužymėti, o atsistatydinimai to nepadės padaryti. Todėl ministrų atsistatydinimo prašymų Lietuvos Respublikos Prezidentui neteiksiu ir šįvakar įtikinau ministrus prašymus atsiimti“, – antradienio vakarą išplatintame pranešime teigė I. Šimonytė.
 
Dar pirmadienį I. Šimonytė neatmetė galimybės, kad, reaguojant į krizę, kuri kilo dėl nesustojusio „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą, gali pasitraukti visa Vyriausybė.
 
Tuo tarpu oponentams reikalaujant politinės atsakomybės, užsienio reikalų ir susisiekimo ministrai dėl kilusio skandalo jau anksčiau premjerei įteikė atsistatydinimo pareiškimus.
 
Pranešusi sprendimą dėl Vyriausybės ir ministrų likimo, I. Šimonytė akcentavo, kad iki šių metų pabaigos bus priimti visi susidariusios situacijos sprendimai.
 
„Tikiuosi, kad vėliausiai iki sausio 31 dienos bus pateikti visi nacionaliniai susidariusios situacijos sprendiniai, užtikrinantys valstybės nacionalinio saugumo interesus bei minimizuojantys finansines rizikas. Kartu ES lygiu būtų teikiami siūlymai ir siekiama tolesnių sektorinių sankcijų Baltarusijos režimui išplėtimo bei maksimalaus sinchronizavimo su JAV sankcijomis“, – išplatintame pranešime teigė premjerė.
 
Pasak I. Šimonytės, ji neturinti pagrindo teigti, kad Lietuvos strateginiai partneriai nusivylė Lietuva dėl susitariusios situacijos.
 
„Viešumoje nuskambėjo daug kaltinimų strateginių partnerių nuvylimu. Neturiu pagrindo taip teigti ir nežinau, kokiu pagrindu tokie pareiškimai daromi. Man nėra žinoma apie kokius nors svarstymus šia tema ES, JAV ar kitų partnerių institucijose, o bendradarbiavimas yra tiek pat nuoširdus ir intensyvus, kaip buvo visus pastaruosius metus“, – rašė I. Šimonytė, pažymėdama, kad ir pati rimtai apsvarstė asmeninės atsakomybės klausimą.
 
Gabrielius Landsbergis. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.

„Labai rimtai ir nuoširdžiai apsvarsčiau ir savo asmeninės atsakomybės klausimą. Ją puikiai suprantu. Tačiau šiuo metu Seime nėra matoma jokia reali alternatyvi dauguma, kuri galėtų imtis lyderystės ir iniciatyvos bei pasiūlyti Lietuvai savo programą. Valdančiąją daugumą sudarančios frakcijos šiandien vieningai palaikė Vyriausybės siūlomą ateinančių metų biudžetą bei kitus susijusius sprendimus. Atsižvelgiant į paaštrėjusią geopolitinę situaciją, o taipogi tebesitęsiančius iššūkius dėl COVID ir migracijos, būtų neatsakinga rizikuoti neapibrėžtumu, kurį sukeltų netgi bandymas formuoti naują daugumą ar reikšmingai keisti Vyriausybės sudėtį. Todėl Vyriausybė, laikydama, kad turi koaliciją sudarančių partijų frakcijų pasitikėjimą, tęs savo darbą ta pačia sudėtimi, bendradarbiaudama su kitomis institucijomis, kaip numatyta Lietuvos Respublikos Konstitucijoje. Ir toliau dėsime visas pastangas, kad būtų įgyvendinta tai, ką įsipareigojome padaryti XVIII-osios Vyriausybės programoje“, – teigė I. Šimonytė.
 
Išplatintame pareiškime ji taip pat akcentavo, kad Vyriausybės pirmieji darbo metai buvo nelengvi. „Valdančioji dauguma nėra itin skaitlinga ir daugelio sprendimų priėmimas nuo pat Vyriausybės programos tvirtinimo neapsieina be iššūkių. Objektyvi realybė, kurioje tenka veikti – vis nesibaigianti COVID-19 pandemija ir A. Lukašenkos režimo organizuotas migracijos srautas siekiant spausti Europos Sąjungą – diktuoja savo iššūkius ir verčia didelę dalį laiko skirti jų sprendimui. Nepaisant to Vyriausybei iš esmės pavyko priimti ir pradėti įgyvendinti didžiąją dalį šiems metams suplanuotų programos priemonių. Tai laikau dideliu laimėjimu.
 
Pradėjusi darbą Vyriausybė kėlė sau reikalavimus vengti šešėlių, kuriuos politinei valdžiai gali mesti korupcija, nepotizmas, interesų painiojimas, o priimant sprendimus kliautis viešojo intereso pirmenybe ir liberalios demokratijos vertybėmis“, – rašė premjerė.
Premjerė pripažino, kad Vyriausybei ne viskas pavyko taip, kaip norėtųsi. Pasak jos, krizė, kurią sukėlė baltarusiškų trąšų istorija, vienas iš tokių pavyzdžių.
 
„Tokia situacija susiklostė ir neseniai, kai dėl skirtingų ES ir JAV sprendimų „Belkalij“ gaminamų trąšų atžvilgiu kilo klausimai dėl valstybės kontroliuojamos įmonės „Lietuvos geležinkeliai“ galimybės toliau teikti šiai įmonei transportavimo paslaugas. Pabrėžiu, kad Vyriausybė nuosekliai palaikė, o dažniausiai pati aktyviai siekė sankcijų sprendimų A. Lukašenkos režimo atžvilgiu ir niekada nesiekė atskirų produktų/subjektų išbraukimo iš sankcijinių sąrašų – net tais atvejais, kai tai būtų reiškę kokių nors komercinių santykių atsisakymą. Todėl insinuacijos, neva, Vyriausybė siekė išlaikyti į ES sankcijų sąrašus kol kas neįtrauktų produktų gabenimą bet kokia kaina, neturi pagrindo – nuo pat kadencijos pradžios gabenimo krypčių diversifikavimas ir rizikos, kylančios iš sandorių su subjektais, nepriklausančiais teisės viršenybės erdvei, minimizavimas buvo tarp svarbiausių užduočių valstybės kontroliuojamoms įmonėms“, – teigė I. Šimonytė.
 
„Paskelbus JAV sankcijas, kurių tiesioginis taikymas Lietuvos subjektams nenumatytas, tačiau netiesioginis poveikis galimas, svarbiausia užduotis buvo atrasti mažiausias rizikas keliantį būdą nutraukti kontroversiškais galimus laikyti komercinius AB „Lietuvos geležinkeliai“ santykius su trąšų gamintoju „Belkalij“. Valstybės institucijos teikė konsultacijas ir pagalbą AB „Lietuvos geležinkeliai“ pasirengiant šių sankcijų poveikiui, tačiau nei valstybės institucijoms, nei įmonei nepavyko suvaldyti lūkesčių dėl to, kokiu būdu ir per kiek laiko iš sandorių bus išeita. Tai reputacinis nuostolis, kurį pripažįstu ir dėl kurio apgailestauju“, – rašė premjerė.
 
Baltarusiškų trąšų skandalas pareikalavo „Lietuvos geležinkelių“ vadovo kėdės
 
Kiek anksčiau antradienio vakare „Lietuvos geležinkelių“ valdyba pranešė nutarusi, kad įmonės direktorius Mantas Bartuška pasitrauks iš posto po pereinamojo laikotarpio.
 
Anot valdybos pirmininko Kęstučio Šliužo, šis bendras valdybos ir M. Bartuškos sprendimas priimtas, „siekiant deeskaluoti situaciją ir minimizuoti reputacines rizikas, susijusias su įmone, visų suinteresuotų šalių labui ir verslo tęstinumui“.
 
Valdančiosios daugumos lyderiai nepritarė ministrų atstatydinimui
 
Premjerei I. Šimonytei LRT televizijai pareiškus, kad ieškant išeičių iš susidariusios krizės svarstomas ir Vyriausybės paleidimas, Seimo valdančiosios daugumos lyderiai teigė nematantys poreikio tokiam žingsniui. Jų teigimu, nėra pagrindo atsistatydinti ir krizės epicentre atsidūrusiems susisiekimo ir užsienio reikalų ministrams.
 
„Manau, kad šią problemą reikia spręsti tokiais sprendimais, kurie nesukelia didesnių problemų, o atsistatydinimai dabar niekaip jų neišspręstų“, – antradienį sakė Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen.
 
Laisvės partijos lyderės Aušrinės Armonaitės teigimu, politinę krizę, kilusią dėl nesustojusio „Belaruskalij“ trąšų tranzito, reikėtų spręsti ne žvalgantis kaltų, o ieškant realių sprendimų.
Susisiekimo ministras Marius Skuodis. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
 
„Dabar mes valstybėje kelinta diena kalbame apie asmenybes, bet iš tikrųjų reikia dirbti, kad tie sprendimai būtų įgyvendinti ir sankcijos būtų įgyvendintos“, – teigė A. Armonaitė.
 
Poziciją dar prieš priimant sprendimą išsakė prezidentas
 
Kritiką Vyriausybei dėl nesustojusio „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą penktadienį išsakė prezidentas Gitanas Nausėda. Jis teigė, kad apie pasiruošimą trauktis paskelbę ministrai kitose šalyse jau būtų pasitraukę, o ne lauktų premjerės įvertinimo.
 
Tačiau premjerei pirmadieni pareiškus, kad gali trauktis ir visa Vyriausybė, prezidentas antradienį pažymėjo, kad nereikia skubotų sprendimų.
 
„Svarbiausia, kad nebūtų daromi karštligiški ar skuboti sprendimai, kurie komplikuotų situaciją, kai mums to mažiausiai reikia, įvertinus visas tarptautines aplinkybes“, – portalui 15min sakė G. Nausėda.
 
ELTA primena, kad Vyriausybėje krizė kilo kai pastarąją savaitę įsigaliojus Jungtinių Amerikos Valstijų sankcijoms Baltarusijos valstybinei kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, šios įmonės produkcijos tranzitas per Lietuvą nesustojo.
 
Kaip atskleidė M. Bartuška, Baltarusijos bendrovė „Lietuvos geležinkeliams“ pervedė avansinį mokėjimą už trąšų tranzitą už lapkritį, gruodį ir pusę sausio mėnesio.
 
Informacijos šaltinis – ELTA
 
2021.12.15; 06:16

„Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška trauksis iš posto. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.

„Lietuvos geležinkelių“ valdyba nutarė, kad įmonės direktorius Mantas Bartuška pasitrauks iš posto po pereinamojo laikotarpio, antradienį vakare pranešė valdybos pirmininkas Kęstutis Šliužas.
 
Anot jo, šis bendras valdybos ir M. Bartuškos sprendimas priimtas, „siekiant deeskaluoti situaciją ir minimizuoti reputacines rizikas, susijusias su įmone, visų suinteresuotų šalių labui ir verslo tęstinumui“.
 
„Įmonės veiklos tęstinumui geriausias sprendimas dabar būtų sutarti kartu su vadovu dėl pereinamojo laikotarpio, kada vadovas galėtų pasitraukti iš užimamų pareigų, iki to laiko sukuriant aiškų ir skaidrų bei efektyvų veiksmų planą, kaip bus valdoma toliau ši situacija tiek teisinių santykiu su sutarties subjektais atžvilgiu, tiek pačios įmonės atžvilgiu“, – po valdybos posėdžio surengtoje spaudos konferencijoje pristatė K. Šliužas.
 
K. Šliužas pabrėžė, kad konkrečios datos, kada M. Bartuška paliks postą, valdyba dar nenustatė – visų pirma M. Bartuška ir likusi įmonės vadovybė turės sudaryti tolesnių veiksmų planą.
 
Prioritetas teiktas finansinių rizikų valdymui
 
K. Šliužas nurodė, kad iki šiol „Lietuvos geležinkeliai“ spręsdami „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą po gruodžio 8 d. klausimą visų pirma siekė kuo labiau sumažinti dėl sutarties nevykdymo kilsiančias finansines rizikas.
 
Traukiniai. Slaptai.lt foto

„Turint omenyje, kad tai didelės vertės, pakankamai sudėtinga sutartis, padarius neatsargius žingsnius ir būti apkaltintam nevykdant tos sutarties, gali turėti labai ženklias finansines pasekmes, todėl natūralu, kad įmonės vadovai kreipė labai didelį dėmesį, čia matėme jų prioritetą – būtent šitoms rizikoms suvaldyti“, – kalbėjo K. Šliužas.
 
„Tačiau yra ir reputacinės rizikos ir, kaip matome, galbūt dėl politinės valios ir teisinių instrumentų nacionaliniu lygiu neatitikimo buvo daug neapibrėžtų situacijų, kur reikėjo priimti galbūt sprendimus čia ir dabar, tuo pat metu galvojant apie įmonės gerovę“, – tęsė valdybos pirmininkas.
 
Lietuvos geležinkelių stotis Vilniuje. Slaptai.lt nuotr.

Spaudos konferenciją K. Šliužas visgi pradėjo žodžiais, esą paskutiniuosius keletą metų įmonė sparčiai keitėsi į gera, ir tiek M. Bartuška, tiek likusi vadovybė tuo gali didžiuotis. Komentuodamas susidariusią situaciją, K. Šliužas atkreipė dėmesį, kad dabar šalį sukrėtusi situacija susiformavo neradus teisinių instrumentų politinei valiai išreikšti.
 
„Mūsų išvada išklausius įmonės vadovų ta, kad tokia didžiulė nežinomybės ir rizikinga situacija susidarė dėl to, kad didelis neatitikimas tarp politinės valios ir teisinių instrumentų jai įgyvendinti. Teisiniai instrumentai čia gali būti keleto lygmenų, jie skirtingai daro įtaką konkurencinei aplinkai“, – kalbėjo jis.
 
K. Šliužas aiškino, kad susidariusios situacijos būtų pavykę išvengti, jei sankcijos „Belaruskalij“ būtų priimtos Europos Sąjungoje. Taip pat jis akcentavo Lietuvos mastu įmanomas teisines priemones.
 
„Antras lygmuo – Lietuvos teisė ir sprendimai valstybės mastu, ar tai galvojant apie nacionalinio saugumo aspektus. Priėmus tokio lygio sprendimą būtų aiškus sprendimas, kaip elgtis įmonei šioje situacijoje. Gal nedidelis trūkumas lyginant su ES lygmeniu, nes nepaliestų arba mažai paliestų rinkos dalyvius už Lietuvos jurisdikcijos ribų“, – sakė K. Šliužas.
 
Penktadienį susisiekimo ministras Marius Skuodis pranešė nepasitikįs M. Bartuška ir pavedė „Lietuvos geležinkelių“ valdybai svarstyti, ar įmonės vadovas toliau gali eiti pareigas. Trintis tarp „Lietuvos geležinkelių“ direktoriaus ir ministro kilo gruodžio 8 d. įsigaliojus JAV sankcijoms Baltarusijos kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, kurios krovinių tranzitas per Lietuvą tądien nesustojo.
 
Kaip atskleidė M. Bartuška, Baltarusijos bendrovė „Lietuvos geležinkeliams“ pervedė avansinį mokėjimą už trąšų tranzitą už lapkritį, gruodį ir pusę sausio mėnesio, o apie tai Susisiekimo ir Užsienio reikalų ministerijoms buvo pranešta. Visgi patys ministrai tikina tokios informacijos neturėję.
 
M. Bartuška taip pat tikino, kad avansą „Belaruskalij“ pervedė jo nesuderinusi su „Lietuvos geležinkeliais“, ir mokėjimą nesėkmingai buvo bandoma grąžinti. M. Bartuška atkreipė dėmesį, kad nesilaikant sutarties, kuri galioja iki 2023 m., sąlygų, Susisiekimo ministerijai pavaldžią įmonę užgriūtų ieškiniai ir šimtus milijonų siekiančios baudos.
 
Valdyba pateikė sprendimų chronologiją
 
Penktadienį „Lietuvos geležinkeliai“ paskelbė įvykių seką, kaip bendrovės valdyba priiminėjo sprendimus dėl „Belaruskalij“ trąšų tranzito po gruodžio 8 d. Anot jos, M. Bartuška rugsėjo 28 d. pristatė veiksmus, kurių „Lietuvos geležinkeliai“ imasi dėl sankcijų Baltarusijai, bei informavo, kad bendrovė bendrauja su įvairiais bankais dėl atsiskaitymo galimybės, kai įsigalios JAV sankcijos.
 
Lapkričio 16 d. M. Bartuška informavo valdybą, kad bendrovė pasirašė „Belaruskalij“ sutarties pakeitimą dėl avansinių mokėjimo sąlygų, „Belaruskalij“ jau pervedus avansinius mokėjimus už 2,5 mėnesio. Valdybos nariai pabrėžė, kad atsižvelgiant į tai, jog santykiai su Baltarusija yra labai jautrūs, siekiant valdyti rizikas, M. Bartuška turėtų informuoti aukščiausio lygio valstybės institucijas, ministrę pirmininkę, ministrus, Seimo narius apie savo veiksmus dėl tolesnių santykių su „Belaruskalij“.
 
Tądien M. Bartuška valdybą informavo ir apie tai, kad dar spalio mėnesį išsiuntė oficialų pranešimą JAV Užsienio lėšų kontrolės biurui dėl „Belaruskalij“ sankcijų ir surengė konferencinį pokalbį, o apie JAV institucijos išaiškinimą dėl sankcijų taikymo buvo raštiškai informuotas Lietuvos bankas, Lietuvos bankų asociacija, Užsienio reikalų ministerija ir komerciniai bankai. Geležinkeliai taip pat pranešė sprendimo, kaip gauti „Belaruskalij“ mokėjimus po gruodžio 8 d., ieškanti su su įvairiomis fintech įmonėmis ir neobankais.
Traukiniai Vilniaus geležinkelio stotyje. Slaptai.lt nuotr.
 
Gruodžio 7 d. posėdyje valdyba nusprendė pritarti iš „Belaruskalij“ gautų patvirtintų avansinių mokėjimų grąžinimui pagal Sutartį už vežimus po gruodžio 31 d. ir įgalioti M. Bartušką atlikti visus veiksmus, kad šis sprendimas būtų įgyvendintas.
 
Pranešime valdyba pažymėjo dar spalio mėnesį priėmusi sprendimą tolesnę „Lietuvos geležinkelių“ strategiją planuoti be baltarusiškos kilmės krovinių, o lapkričio 16 d, pristačiusi visos „Lietuvos geležinkelių“ įmonių grupės biudžetą be „Belaruskalij“ užsakymų.
 
Šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų.
 
Skaičiuojama, kad iki šiol „Lietuvos geležinkelių“ antrinė įmonė „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.
 
Lukas Juozapaitis (ELTA)
 
2021.12.15; 06:01

„Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.

„Lietuvos geležinkelių“ valdybos pirmininkas Kęstutis Šliužas sako, kad labiausiai tikėtina data, kada Baltarusijos kalio trąšų gamintojos „Belaruskalij“ trąšos nebekeliaus per Lietuvą, yra kitų metų balandžio 1 d.
 
„Čia galbūt, sakyčiau, vienas klausimas būtų, kada tokie kroviniai į Lietuvą nepateks, tai galiu pasakyti, kad labiau tikėtina, pagal dabar galiojančias sankcijas ir įstatymus, balandžio 1 d. – labiausiai tikėtinas scenarijus“, – antradienio vakarą surengtoje spaudos konferencijoje sakė K. Šliužas.
 
Pasak jo, jei iki to laiko būtų priimtos Europos Sąjungos (ES) sankcijos arba būtų priimtas Susisiekimo ministerijos inicijuotas įstatymas stabdyti „Belaruskalij“ trąšų tranzitą per Lietuvą, galutinė trąšų gabenimo Lietuvos teritorija nutraukimo data galėtų būti paankstinta.
Jei iki to laiko atsiras naujos sankcijos, ar jos būtų ES, ar Lietuvoje būtų priimtas įstatymo projektas, kurį inicijavo Susisiekimo ministerija pirmadienį. Jei jis įsigaliotų gerokai anksčiau, tai ta data būtų anksčiau. Viskas priklauso nuo teisinės situacijos“, – sakė jis.
 
K. Šliužas taip pat pažymėjo, kad tranzitą galima nutraukti anksčiau, jei pavyktų rasti teisinių priežasčių, kodėl „Lietuvos geležinkeliai“ ar „Belaruskalij“ nebegali vykdyti iki 2023 metų galiojančios sutarties įsipareigojimų.
 
„Turbūt trečias variantas – jeigu mes pamatytume tam tikras aplinkybes, dėl kurių viena ar kita sutarties šalis negali vykdyti savo įsipareigojimų, tokių kaip mokėjimai, galimai tai irgi būtų vienas žingsnių, kurie galėtų sukurti tam teisinį pagrindą“, – nurodė valdybos pirmininkas.
 
Šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų, tačiau „Lietuvos geležinkeliai“ iš baltarusių įmonės dar prieš sankcijoms įsigaliojant gavo netipinį avansinį mokėjimą už tranzito per Lietuvą į Klaipėdos uostą paslaugas.
 
Baltarusijos bendrovė „Lietuvos geležinkeliams“ pervedė avansinį mokėjimą už trąšų tranzitą už lapkritį, gruodį ir pusę sausio mėnesio.
„Lietuvos geležinkelių“ direktorius Mantas Bartuška tikino, kad avansą „Belaruskalij“ pervedė jo nesuderinusi su „Lietuvos geležinkeliais“ ir mokėjimą nesėkmingai buvo bandoma grąžinti. M. Bartuška atkreipė dėmesį, kad nesilaikant sutarties, kuri galioja iki 2023 m., sąlygų, Susisiekimo ministerijai pavaldžią įmonę užgriūtų ieškiniai ir šimtus milijonų siekiančios baudos.
 
Skaičiuojama, kad iki šiol „Lietuvos geležinkelių“ antrinė įmonė „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.
 
Antradienį vakare geležinkelių valdyba pranešė, kad M. Bartuška po pereinamojo laikotarpio trauksis iš „Lietuvos geležinkelių“ direktoriaus pareigų.
 
Lukas Juozapaitis (ELTA)
 
2021.12.15; 00:01

Delfi.lt redakcija. Slaptai.lt nuotr.

Portalas „Delfi“ skelbia, kad Prezidentūra vasarą nepritarė, jog Europos Sąjungos lygmeniu būtų taikomos sankcijos baltarusiškoms trąšoms. Portalo teigimu, tai rodo gautas vidinis susirašinėjimas tarp Prezidentūros Užsienio politikos grupės ir Užsienio reikalų ministerijos (URM) specialistų.
 
„Labai bloga situacija su Astravo sankcijom, nes su procedūrom pavėluota, paramai teikti ceitnotas. Užtat su trąšomis gausim pirmiausia nuostolius savo verslui, o rusai perims baltarusių įmonę. Pamėginkime apginti LT interesus! (…)“, – rašoma patarėjos išsiųstame laiške, kurį gavo portalas.
 
„Nesiekiame visų sankcijų sektorinių užblokuoti, tik norime trąšas out, AAE in“, – rašo asmuo, pasirašantis vardu Skirmantė. Kaip teigė Delfi, tikėtina, kad tai yra Skirmantė Straigienė, prezidento Užsienio politikos grupės patarėja.
 
Tačiau Prezidentūra tvirtina, kad paviešintas susirašinėjimas neatspindi galutinės pozicijos.
Rašymo priemonės. Slaptai.lt nuotr.
 
„Jūsų pateikiamos vidinio darbinio susirašinėjimo rengiantis birželio mėn. Europos Vadovų Tarybai (EVT) nuotrupos niekaip neatspindi galutinės bendros, suderintos su Vyriausybe pozicijos. Birželio mėn. Europos Vadovų Taryba diskutavo dėl sankcijų Baltarusijai. Pradėjus veikti Astravo AE, Lietuva siekė sankcijų už branduolinę energetiką atsakingiems Baltarusijos pareigūnams. Vėliau prisidėjo sankcijos trąšų sektoriui. Prezidentas EVT išreiškė palaikymą ES susitarimui dėl sektorinių sankcijų Baltarusijos režimui“, – teigiama „Delfi“ perduotame komentare.
 
Tuo metu kai vyko susirašinėjimas, Prezidentūra viešai komunikavo, kad sankcijas palaiko, nepaisant to, ar jos apims Lietuvai jautrų trąšų eksportą, ar ne.
 
Tai, kad prezidentas nebuvo prieš ES sankcijas „Belaruskalij“, Prezidentūra teigė Eltai ir penktadienį komentuodama konservatorės Radvilės Morkūnaitės-Mikulėnienės išsakytą poziciją. Ji penktadienį Eltai teigė, kad G. Nausėda dar vasarą, kai ES svarstė sankcijas „Belaruskalij“, šioms priemonėms nepritarė.
 
Konservatorė komentuodama G. Nausėdos išsakytą kritiką Vyriausybei teigė turinti informacijos, kad prezidentas vasarą, Europos Sąjungai diskutuojant dėl griežtesnių sankcijų „Belaruskalij“, laikėsi kiek kitokios pozicijos.
 
„Prezidento pozicija stebina ir vėl… Nors gal ir galima pasidžiaugti, kad dabar ir vėl pasikeitė Prezidentūros pozicija dėl „Belaruskalij“ – dėl sankcijų trąšoms. Kaip suprantu, prezidentas palaiko tokias sankcijas, tačiau dar vasarą, kuomet ES sankcijų kontekste buvo svarstomas „Belaruskalij“ klausimas, tai Prezidentūra siūlė netaikyti sankcijų trąšoms ir „Belaruskalij“ apskritai. Tuomet buvo priimtas sprendimas, ir Vyriausybė principingai stovėjo už tai, kad ES lygiu būtų įtrauktas ir „Belaruskalij“. Tai būtų leidę šiandien neturėti tokios situacijos. Deja, pora ES šalių vetavo šį pasiūlymą“, – svarstė politikė.
 
Prezidentas išsakė poziciją dėl „Belaruskalij“ trąšų tranzito
 
Prezidentas Gitanas Nausėda penktadienį sukritikavo Vyriausybę dėl likusio „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą. Jis teigė, kad apie pasiruošimą trauktis paskelbę ministrai kitose šalyse jau būtų pasitraukę, o ne lauktų premjerės įvertinimo.
 
Geležinkelis. Slaptai.lt nuotr.

„Manau, kad padaryta didelė žala. Pirmiausia padaryta didelė žala valstybės reputacijai. Deklaruodami, kad laikomės vertybinės užsienio politikos, negalime sukelti nė menkiausių abejonių partneriams, kad jos iš tikrųjų nesilaikomė. Tai yra deklaracijos ir mūsų konkretūs veiksmai turi atitikti“, – žurnalistams penktadienį surengtoje spaudos konferencijoje teigė G. Nausėda.
 
„Tai, kas buvo iki šiol padaryta, mano nuomone, ne visiškai atitinka politinės atsakomybės principą, jeigu teigiama, kad ministrai yra pasirengę atsistatydinti, tai Vakarų praktikoje jie tai ir daro. Jie pateikia atsistatydinimo pareiškimą, ir tada jau kitos institucijos priima atitinkamus sprendimus“, – taip pat pabrėžė šalies vadovas.
 
Paklaustas, ar dar pasitiki ministrais Gabrieliumi Landsbergiu ir Mariumi Skuodžiu ir visa Vyriausybe, prezidentas akcentavo, kad būtina įvertinti kilusią situaciją. Vis tik, pasak jo, laiko pasiruošti sankcijų įvedimui ir minimizuoti nuostolius buvo užtektinai.
 
„Mes privalome įvertinti šią situaciją, kuri kilo. Kaip jūs puikiai žinote, situacija rutuliojosi nuo rugpjūčio mėnesio, mes turėjome keturis mėnesius laiko, kad galėtume pasiruošti, įvertinti visas aplinkybes, minimizuoti nuostolius, tartis su sąjungininkais, bet visa tai daroma tik dabar. Klausimas: kodėl? Kodėl buvo praleista tiek laiko ir nepadaryti tie veiksmai, kuriuos dabar tenka daryti paskubomis. Tai atsakymas būtų atitinkamas“, – kritikavo šalies vadovas.
 
Informacijos šaltinis – ELTA
 
2021.12.13; 16:19

Gabrielius Landsbergis. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis raštu kreipėsi į premjerę Ingridą Šimonytę dėl jo atleidimo iš einamų pareigų.
 
„Matydamas besiklostančią padėtį, susijusią su po JAV įvestų sankcijų besitęsiančiu baltarusiškų krovinių per Lietuvą gabenimu, bei suprasdamas, kokius reputacinius iššūkius tai kelia Jūsų vadovaujamai Lietuvos Respublikos Vyriausybei, remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 84 straipsniu ir vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 10 straipsniu, prašau priimti mano atsistatydinimo pareiškimą ir atleisti iš užsienio reikalų ministro pareigų artimiausiu Jums įmanomu metu“, – rašoma I. Šimonytei adresuotame ir G. Landsbergio pasirašytame prašyme.
 
Prezidentas išsakė poziciją dėl „Belaruskalij“ trąšų tranzito
 
Prezidentas Gitanas Nausėda penktadienį sukritikavo Vyriausybę dėl likusio „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą. Jis teigė, kad apie pasiruošimą trauktis paskelbę ministrai kitose šalyse jau būtų pasitraukę, o ne lauktų premjerės įvertinimo.
 
„Manau, kad padaryta didelė žala. Pirmiausia padaryta didelė žala valstybės reputacijai. Deklaruodami, kad laikomės vertybinės užsienio politikos, negalime sukelti nė menkiausių abejonių partneriams, kad jos iš tikrųjų laikomės. Tai yra deklaracijos ir mūsų konkretūs veiksmai turi atitikti“, – žurnalistams penktadienį surengtoje spaudos konferencijoje teigė G. Nausėda.
 
„Tai, kas buvo iki šiol padaryta, mano nuomone, ne visiškai atitinka politinės atsakomybės principą, jeigu teigiama, kad ministrai yra pasirengę atsistatydinti, tai Vakarų praktikoje jie tai ir daro. Jie pateikia atsistatydinimo pareiškimą, ir tada jau kitos institucijos priima atitinkamus sprendimus“, – taip pat pabrėžė šalies vadovas.
 
Gabrielius Landsbergis. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.

Paklaustas, ar dar pasitiki ministrais Gabrieliumi Landsbergiu ir Mariumi Skuodžiu ir visa Vyriausybe, prezidentas akcentavo, kad būtina įvertinti kilusią situaciją. Vis tik, pasak jo, laiko pasiruošti sankcijų įvedimui ir minimizuoti nuostolius buvo užtektinai.
 
„Mes privalome įvertinti šią situaciją, kuri kilo. Kaip jūs puikiai žinote, situacija rutuliojosi nuo rugpjūčio mėnesio, mes turėjome keturis mėnesius laiko, kad galėtume pasiruošti, įvertinti visas aplinkybes, minimizuoti nuostolius, tartis su sąjungininkais, bet visa tai daroma tik dabar. Klausimas: kodėl? Kodėl buvo praleista tiek laiko ir nepadaryti tie veiksmai, kuriuos dabar tenka daryti paskubomis. Tai atsakymas būtų atitinkamas“, – kritikavo šalies vadovas.
 
„Juk bazinis dalykas yra labai paprastas – sankcijos buvo įvestos kaip atsakas į hibridinę ataką, kuri yra Baltarusijos režimo vykdoma prieš Lietuvą. (…) Tai yra hibridinė ataka prieš Lietuvą, ir mes negalime sukelti jokių dviprasmybių savo veiksmais ir elgtis nenuosekliai“, – pabrėžė G. Nausėda.
Gabrielius Landsbergis. Foto by Dainiaus Labutis (ELTA).
 
ELTA primena, kad apie pasiryžimą trauktis yra užsiminę du ministrai – užsienio reikalų Gabrielius Landsbergis ir susisiekimo Marius Skuodis. Sprendimus dėl ministrų likimo premjerė Ingrida Šimonytė žada pristatyti kitos savaitės pradžioje.
 
Šie pareiškimai išsakyti po to, kai, trečiadienį įsigaliojus JAV sankcijoms „Belaruskalij“, jų tranzitas per Lietuvą nesustojo. „Belaruskalij“ dar lapkritį atlikus avansinį mokėjimą Lietuvos geležinkeliams už paslaugas, šių lėšų gali pakakti pervežimams gruodį, sausį ir vasarį.
 
Benas Brunalas (ELTA)
 
2021.12.11; 04:47

Ingrida Šimonytė ir Gabrielius Landsbergis. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.

Premjerė Ingrida Šimonytė teigia kol kas nenusprendusi, ar užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis turėtų trauktis iš einamų pareigų.
 
„Kai nuspręsiu, tada ir informuosiu“, – Vyriausybės valandoje teigė I. Šimonytė.
 
Vis tik premjerė pabrėžė labai vertinanti, kad ministrai sugeba prisiimti politinę atsakomybę.
 
„Labai vertinu, kad ministrai (…) vis dėlto vertina savo politinę atsakomybę aukščiau negu kažkokią ministrinę poziciją“, – patikino ji.
 
Užsienio reikalų ministras G. Landsbergis ketvirtadienį pareiškė esąs pasiruošęs trauktis iš einamų pareigų dėl reputacinės žalos valstybei, kai paaiškėjo, kad baltarusiškų trąšų tranzitas per Lietuvą ir toliau tęsiasi.
 
„Vakar vakare aš premjerei pasakiau, kad esu pasiruošęs trauktis ir laukiu premjerės apsisprendimo“, – žurnalistams Seime teigė G. Landsbergis.
 
ELTA primena, kad trečiadienį įsigaliojo JAV sankcijos baltarusiškoms trąšoms. Tačiau kol kas dėl teisinių niuansų trąšų tranzitas per Lietuvą toliau tęsiamas.
 
Šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų.
 
Tuo metu „Lietuvos geležinkelių“ grupei priklausanti krovinių geležinkeliu vežimo bendrovė „LTG Cargo“ skelbia, kad gruodį teiks trąšų gabenimo paslaugas „Belaruskalij“. Pagal galiojančią sutartį Baltarusijos bendrovė už jas atsiskaitė iš anksto.
 
Dėl susidariusios situacijos „Lietuvos geležinkeliai“ konsultuojasi su Lietuvos, ES ir JAV institucijomis, tarp kurių – JAV Iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuras (OFAC).
 
Skaičiuojama, kad iki šiol „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.
 
Gailė Jaruševičiūtė-Mockuvienė (ELTA)
 
2021.12.10; 06:02

Gabrielius Landsbergis. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis pripažįsta, kad kol kas Jungtinių Amerikos Valstijų įvestos sankcijos Aliaksandro Lukašenkos režimui tarnaujančiai trąšų įmonei „Belaruskalij“ yra tik teorinės. Ministras mano, kad šioje situacijoje efektyviausias sprendimas būtų plėsti europines sankcijas Baltarusijai.
 
„Man šiek tiek apmaudu, kad tos sankcijos yra, deja, tik teorinės. Ir mosikuotis oriniais ginklais galim visi. Šiandieną Vyriausybė turi atrasti būdus, kaip de facto sankcionuoti tą įmonę. Jokio kito būdo Europos Sąjungai neįvedus sankcijų, deja, neegzistuoja. O Lietuva, kaip žinote, savarankiškų sankcijų įvesti negali dėl to, kad tai yra prekybos politikos dalis, kuri yra deleguota Europos Komisijai“, – žurnalistams trečiadienį teigė G. Landsbergis.
 
„Tai Jungtinės Amerikos Valstijos turi galimybę įvesti sankcijas, kurios yra griežtos. Jos tada įpareigoja įmones įtraukti veiklą ir bendradarbiauti su sankcionuojama įmone. Tai buvo padaryta „Nord Stream2“ vamzdžio tiesimo atveju. Šį kartą buvo pasirinkta taip nedaryti“, – pridūrė jis.
 
Todėl ministras užsimena, kad šioje situacijoje sankcijų įvedimas reiškia daugiau politinį gestą, o ne realų sankcionavimą.
 
„Našta viso to įvedimo realiai tada tenka, kaip aš minėjau, įmonėms. Bet jos, kaip matome, aiškina, kad joms reputacija jų nerūpi. Teisinio įpareigojimo įvesti sankcijas neturi, tai tenka Vyriausybei. Tai kartais susidaro toks įspūdis, kad vos ne sankcionuojama šiuo atveju ne „Belaruskalij“, o Lietuvos Respublikos Vyriausybė, kuri, aš neabejoju, priims sprendimus tokius, kokių reikia“, – sakė jis.
 
Ministras akcentuoja, kad, jeigu Vyriausybėje bus pateiktas koks nors pasiūlymas, galintis apriboti baltarusiškų trąšų tranzitą per Lietuvą, jis tokį siūlymą palaikys.
 
Vilniaus geležinkelių stotyje. Slaptai.lt nuotr.

Vis tik G. Landsbergis mano, kad geresnis sprendimas būtų buvęs Baltarusijai įvesti antrines sankcijas.
 
„Antrinės sankcijos taip pat yra teisinis sankcijų instrumentas, kuomet kiekviena įmonė, kuri dirba su sankcionuota įmone, atsiduria sankcijų sąraše“, – sakė ministras.
 
Todėl diplomatijos vadovas dar kartą pabrėžia, kad efektyviausias instrumentas dabartinėje situacijoje būtų plėsti europines sankcijas.
 
„Aš lieku prie nuomonės, kad efektyviausias instrumentas yra europinių sankcijų plėtimas. Priežasčių ir argumentų, kodėl tai reiktų daryti, yra apsčiai dėl to, kad A. Lukašenkos režimas pelnosi iš trąšų. Ir neabejotinai tiek aš, tikiuosi, ir valstybės vadovas EVT posėdžiuose kelsime šį klausimą toliau plėsti sankcijas“, – pažymėjo G. Landsbergis.
 
ELTA primena, kad trečiadienį įsigaliojo JAV sankcijos baltarusiškoms trąšoms. Tačiau kol kas dėl teisinių niuansų trąšų tranzitas per Lietuvą toliau tęsiamas.
 
Šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų.
A. Lukašenka vis dar vadovauja Baltarusijai. EPA-ELTA nuotr.
 
Tuo metu „Lietuvos geležinkelių“ grupei priklausanti krovinių geležinkeliu vežimo bendrovė „LTG Cargo“ skelbia, kad gruodį teiks trąšų gabenimo paslaugas „Belaruskalij“. Pagal galiojančią sutartį Baltarusijos bendrovė už jas atsiskaitė iš anksto.
 
Dėl susidariusios situacijos „Lietuvos geležinkeliai“ konsultuojasi su Lietuvos, ES ir JAV institucijomis, tarp kurių – JAV Iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuras (OFAC).
 
Skaičiuojama, kad iki šiol „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.
 
Gailė Jaruševičiūtė-Mockuvienė (ELTA)
 
2021.12.09; 07:02

Geležinkelis. Slaptai.lt nuotr.

Susisiekimo ministras Marius Skuodis kreipėsi į Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisiją dėl „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutarties. Tą trečiadienį ministras atskleidė žurnalistams.
 
„Kreipiausi į nacionaliniam saugumui svarbių objektų komisiją, kad ji įvertintų pačių „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartį – kiek ji atitinka Lietuvos nacionalinio saugumo interesus iš esmės. Šioje vietoje diskusiją perkeliame į teisinį lygmenį, nes sankcijas įgyvendinam ne žodžiais, o praktiniais ir teisiniais žingsniais“, – trečiadienį žurnalistams sakė M. Skuodis.
 
Baltarusijos kalio trąšų milžinei „Belaruskalij“ gruodžio 8 d. rytą pradėjo galioti Jungtinių Amerikos Valstijų Iždo departamento sankcijos. Ministro teigimu, Lietuvos įmonės nėra įpareigotos jų paisyti, tačiau, prireikus, tam tikrus sprendimus, kad sankcijų būtų paisoma, atliks ir Vyriausybė.
 
„Dabartinės sankcijos, kokios jos yra priimtos per kelis kartus ir plėstos, pirmiausia galioja JAV juridiniams ir fiziniams asmenims ir atsiskaitymams JAV doleriais. Kitaip sakant, tiesiogiai Lietuvos juridiniams asmenims jos nėra taikomos. Čia kyla klausimas, kas jas įgyvendina. Tokias sankcijas įgyvendina juridiniai asmenys (…), bet valstybė turi galimybių imtis ir pati atitinkamų veiksmų ir visos įmonės (sankcijas – ELTA) įgyvendins“, – tikino ministras.
 
Trečiadienį įsigaliojo JAV sankcijos baltarusiškoms trąšoms. Tačiau kol kas dėl teisinių niuansų trąšų tranzitas per Lietuvą toliau tęsiamas. Šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų.
 
Tuo metu „Lietuvos geležinkelių“ grupei priklausanti krovinių geležinkeliu vežimo bendrovė „LTG Cargo“ skelbia, kad gruodį teiks trąšų gabenimo paslaugas „Belaruskalij“. Pagal galiojančią sutartį Baltarusijos bendrovė už jas atsiskaitė iš anksto.
 
Dėl susidariusios situacijos „Lietuvos geležinkeliai“ konsultuojasi su Lietuvos, ES ir JAV institucijomis, tarp kurių – JAV Iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuras (OFAC).
 
Skaičiuojama, kad iki šiol „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.
Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija atlieka investuotojų ir asmenų, siekiančių įgyti ar įgijusių transliavimo ir (ar) retransliuojamo turinio licenciją, patikrą dėl atitikties nacionalinio saugumo interesams.
 
Komisija taip pat įgaliota atlikti nacionaliniam saugumui svarbios įmonės ketinamo sudaryti ar sudaryto sandorio patikrą, duoti sutikimą pirmos ir antros kategorijų nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių reorganizavimo, pertvarkymo, restruktūrizavimo ar likvidavimo procesų įgyvendinimui.
 
Lukas Juozapaitis (ELTA)
 
2021.12.09; 06:55