"Grafas Cepelinas" – Vokietijos keleivinis dirižablis, panaudotas 1939 metais elektroniniam Anglijos radiolokacinių kompleksų stebėjimui. „Grafas Cepelinas“ – antras tokio pavadinimo vokiečių dirižablis – buvo pastatytas 1938 metais ir iki šiol laikomas geriausiu komerciniu dirižabliu iš visų, kada nors pakilusių į padangę.
Sėkmingai atlikęs skrydžio bandymus, „Grafas Cepelinas“ vis dėlto taip ir nestojo į rikiuotę kaip keleivinis lėktuvas. 1939 metų pavasarį vokiečiai naudojo Frankfurte besibazavusį dirižablį kaip radiolokacinio stebėjimo žvalgybinį, iškėlę ekipažui užduotį nustatyti bangų, kuriomis dirbo anglų radarai, ilgį ir jų kompleksų išdėstymo vietą.
„Grafas Cepelinas“ buvo pasirinktas visai neatsitiktinai: to meto lėktuvai neturėjo pakankamai atsargų ilgiems skrydžiams ir laisvų vietų reikiamiems įrenginiams įtaisyti.
1939 metų pabaigoje „Grafas Cepelinas“ išskrido į pirmąją savo žvalgybą. Bet dėl elektroninių įrenginių problemų jokių naudingų duomenų neparvežė. Antrasis skrydis įvyko tų pačių metų rugpjūčio pradžioje ir vėl baigėsi nesėkmingai.
Ir jeigu pirmą kartą dirižablį pastebėjo Anglijos radarai, tai rugpjūtį per antrąjį skrydį radarai jo neaptiko. Užtat buvo stebimas jo vaizdas. Londono "Daily Thelegraph" papasakojo apie tai savo puslapiuose, bet Vokietijos valdžia kategoriškai paneigė pranešimą, pareiškusi, kad dirižablis neperžengė Vokietijos ribų ir nepriartėjo prie Anglijos pakrančių.
O kai Europoje plykstelėjo karas, „Grafas Cepelinas“ buvo galutinai uždarytas angare.
Prie to reikia pridurti, kad paženklintas LZ.130, jis tapo paskutiniu kietos konstrukcijos dirižabliu iš 130, sumontuotų Vokietijoje.
Pirmasis „Grafas Cepelinas“, pastatytas 1928-aisiais metais ir skraidęs civilinėse aviacijos linijose, per 10 metų atliko 590 reisų ir buvo nurašytas 1937 metų birželį. Būtent tas dirižablis savo laiku atliko pirmąjį ilgą skrydį per Atlantą į Jungtines Amerikos Valstijas, trukusį 112 valandų.
1929 metais jis apskrido aplink pasaulį – su daugybe nusileidimų ir ilgais skrydžiais virš Sibiro, apskriedamas žemės rutulį iš viso per 21 dieną (iš kurių 7 dienas atėmė įvairūs uždelsimai). Tais pačiais metais dirižablis skrido su tyrėjų partija į Arktį, o 1930 metais pradėjo reguliarius reisus tarp Vokietijos ir Pietų Amerikos.
Abu dirižabliai „Grafas Cepelinas“ 1940 metais buvo atiduoti į metalo laužą: Liufftwaffe šefui Geringui koviniams lėktuvams reikėjo aliuminio.
2013.04.02