Nauja televizijos žvaigždė ar “naudingas kvailys”?


Print

Vakarų leidiniai atsiliepė į Džiuliano Asandžo (Juliano Assange) debiutą interviuotojo vaidmenyje per “Russia Today” (RT) kanalą.

Assandžo laida vadinasi „Pasaulis rytoj“.

Pirmuoju svečiu tapo Hasanas Nasrala (Hassan Nasrallah), libanų judėjimo Hezbala (Hezbollah) lyderis. Pašnekesys surengtas per vaizdo įrašą, Assandžas – Britanijoje namų arešte, o Nasrala – nenurodytoje vietoje Libane. „Areštantas veda televizijos šou“ – praneša “The New York Times” antraštė, turint omenyje, kad Assandžas laikomas namų arešte.

„Du žmonės, kuriems paskelbta paieška, maloniai šnekučiavosi“, – pastebi žurnalistė Alessandra Stenli, primindama, kad Nasrala įtrauktas į Izraelio valdžios  sudarytą likviduojamųjų asmenų sąrašą.

Autorė mano: pavadinimas „Pasaulis rytoj“ nesiderina su „beveik atavistišku“ Russia Today kanalu, kuris „sukurtas Putino Kremliaus linijai propaguoti užsienyje“. Nejaugi tą aikštelę pasirinko žmogus, esantis savo pozicijoje kaip kairysis radikalus demaskuotojas ir kovotojas už žodžio laisvę su supervalstybėmis?!

Asandžo laida vargu ar sulauks gerų reitingų ar pakeis daugelio žiūrovų įsitikinimus, bet, galimas dalykas, padės vedančiajam pataisyti savo reputaciją: „anksčiau vieni Asandžą laikė didvyriu, kiti – privačiu detektyvu, bet šiandien jis dažniausiai vaizduojamas kaip psichas“. Iš Stenli stebėjimų, eteryje savo laidoje Asandžas atrodė kiek sukaustytas, bet kalbėjo protingai, apie save šnekėjo mažai, uždavė Nasralai keletą griežtų klausimų.

Pats Asandžas reklaminiame interviu transliacijos išvakarėse pranašavo: Vakarų laikraščiai apšauks jį „priešo kovotoju ir išdaviku, kuris miega su Kremliumi“. Savo ruožtu, Stenli mano, kad šioje laidoje Asandžas nelabai uoliai dirbo Kremliui. Jeigu RT Sirijos sukilėlius vadina „teroristais“, tai Asandžas, priešingai, priekaištavo Nasralui už nepritarimą sukilimui Sirijoje. Nasrala be užuolankų paprieštaravo: visiems žinoma, kad Hezballa palaiko Asado režimą ir jų lojalumas yra abipusis.

„Asandžas paleido per Putino kanalą savo šou, aptarnaujantį savo asmeninius tikslus: pirmasis svečias – Hezbala lyderis“, – taip vadinasi Forbes apžvalgininko Tomo Vatsono (Thom Watson) straipsnis.

Nuo šiol Asandžo tikslai visiškai skaidrūs, mano autorius. „Kokia buvo pirmojo svečio, iš kurio ėmė interviu Asandžas pirmojoje „Pasaulis rytoj“ laidoje, pirmoji frazė? „Izraelio valstybė – neteisėta valstybė“, – aiškina jis. Svečias buvo Nasrala, Hezbala lyderis, primena autorius.

Asandžas pasakė Nasralai: „Jūs kovojate prieš JAV hegemoniją“. Vatsono nuomone, ši frazė atskleidžia tikruosius Asandžo tikslus. Čia pat autorius skuba pridurti: „Daugelis garbingų žmonių ginčija ekonominę ir politinę Vakarų hegemoniją“. Bet kodėl Asandžas pardavė savo asmeninį laiką ir įvaizdį autoritarinio režimo televizijos kanalui? Kaip žmogus, kurio svetainė demaskuoja valstybines paslaptis, pasirinko valstybę, liūdnai garsėjančią žiauriu elgesiu su žurnalistais ir nepagarba žodžio laisvei? – klausia jis.

„Neabejotina, kad Asandžas rinksis svečius, kurių misija jam dalinai artima“ – rašo autorius. Todėl jo nestebina, kad pirmuoju svečiu tapo Nasrala, kurį JAV ir ES laiko teroristu. Pagaliau JAV – pagrindinis taikinys (bent jau Asandžui ir Wikileaks‘ui), apibendrina jis.

Independent pasirinko neįmantrią antraštę „Džulianas Asandžas debiutavo tok-šou per Kremliaus finansuojamą Russia Today kanalą“. Žurnalisto Džeromo Teiloras (Jerome Taylor) nuomone, Asandžas atėjo dirbti į RT vadovaudamasis principu „Neįstengi jų nugalėti – stok į jų gretas“. Asandžas seniai skundžiasi, kad didžioji žiniasklaida jam neteisinga, aiškina jis. „WikiLeaks įkūrėjas laiko save teisybės ieškotoju, bet, gana simptomatiška, susierzina, kai jam užduodami nepatogūs klausimai apie jo paties organizacijas“, – priduria autorius.

Koks Assandžas inerviuotojo vaidmenyje? Autoriaus nuomone, su Nasrala jis bendravo daugiausia pagarbiai, bet kartais sublizgėdavo sunkiais klausimais Nasralai apie jo požiūrį į Asado režimą. Nasrala atsakinėjo labiau kaip „Sirijos vyriausybės ruporas“, mano autorius.

„Pasaulis rytoj“: Džulianas Asandžas pasirodė esąs „naudingas kvailys“, – tvirtina antraštė laikraštyje The Guardian. Žurnalistas Liukas Hardingas (Luke Harding) Russia Today kanalą vadina „Kremliaus propagandos kanalu“.

Autorius pripažįsta, kad susitarimas su Nasrala dėl interviu – tikras Asandžo laimėjimas, nes Hezballa lyderis jau 6 metus nebendravo su spauda. Bet pats interviu Hardingą nuvylė: „Klausimai aiškiai buvo aptarti iš anksto, vieni – bedančiai, kiti – pataikūniški, su Nasralos atsakymais vedantysis nesiginčijo“. Autorius taip pat mano, kad Asandžas nėra apsigimęs televizininkas.  

„Pati gudriausias Asandžo laidos aspektas – ne jos turinys, o tai, apie ką joje nutylima“, – rašo autorius. Hardingo nuomone, RT stulbinančiai mažai praneša apie šio meto įvykius Rusijoje, pavyzdžiui, „apie korupciją viršūnėse“. Kanalas siūlo sklandžią šiuolaikišką tarybinės propagandos versiją“, jo mėgstama tema – Vakarų veidmainystė.

Kodėl gi Asandžas sutiko, autoriais žodžiais tariant, tapti „pėstininku globaliniame Kremliaus informaciniame kare“? Galimas dalykas, jam reikalingi pinigai. „Ir, žinoma, antiamerikietiška Asandžo programa puikiai derinasi su Kremliaus“, – priduria Hardingas.

Bet ar skaitė Asandžas Amerikos diplomatų depešas, išspausdintas WikiLeaks‘o? – klausia autorius. Jos piešia niūrų Putino Rusijos vaizdą. Tokiu aspektu Asandžo bendradarbiavimas su Putino režimu atrodo keistas ir nepadorus.

„Egzistuoja ilga gėdinga tradicija: Vakarų intelektualai leidžia Maskvai apgaudinėti save“, – rašo autorius, paminėdamas Bernardą Šou, Herbertą Velsą ir Andrė Židą. Laida „Pasaulis rytoj“ patvirtino, kad Asandžas – ne bebaimis revoliucionierius, o naudingas kvailys, baigia Hardingas.

O štai Libijos Daily Star aptiko Asandžo laidoje kai ką sensacingo ir aktualaus. Redakcinio straipsnio antraštė skelbia: „Interviu Asandžui Nasrala pranešė apie kontaktus su Sirijos opozicija“.

„Aš apie tai kalbu pirmą kartą – mes užmezgėme kontaktus (…) su opozicija, kad padrąsintume juos ir prisidėtume prie dialogo su (Sirijos) režimu proceso. Bet jie atmetė dialogą“, – cituoja laikraštis Nasralos žodžius iš interviu Asandžui.

„Nuo pat pradžių mes turėjom režimą, kuris nori įvykdyti reformas ir pasiruošęs dialogui. Kita vertus, jūs turite opoziciją, kuri nepasirengusi dialogui ir nepasirengusi sutikti su reformomis. Ji nori vieno – nuversti režimą. Čia problema“, – pridūrė Nasrala.

Nasrala taip pat sakė, pritardamas Damasko pozicijai, kad Sirijoje ginkluotos grupuotės nužudė labai daug taikių gyventojų, o opozicija gauna ginklų ir pinigų iš arabų ir kitų užsienio šalių.

Nasralos žodžiais, krizei Sirijoje išspręsti būtinas dialogas ir reformos. Kitaip kils pilietinis karas – „būtent tai, ko nori amerikiečiai ir Izraelis“. Hezballa mielai bus tarpininkė, jeigu į ją kreipsis bet kuri organizacija, norinti dialogo su režimu, pažadėjo jis.

Nuodraukoje: Džulianas Asandžas (Julianas Assange’as), skandalingasis WikiLeaks įkūrėjas.

2012.04.22


Prisijunkite prie diskusijos