Išdavikiškas palankumas Guggenheimo projektui ir Fluxus menui


Print

Gruodžio 2 d. Vilniaus miesto savivaldybės taryba po pateikimo pritarė siūlymui toliau plėtoti Ermitažo – Guggenheimo muziejaus projektą. Sostinės politikai palaimino idėją, kuria siūloma pritarti anksčiau atliktai šio objekto galimybių studijai, pavesti specialiai savivaldybės darbo grupei koordinuoti ir kontroliuoti projekto įgyvendinimą. Jono Meko vizualiųjų menų centras turėtų atlikti projekto užsakovo funkcijas.

Jau ketvirtas Vilniaus meras šokdina savivaldybės komandą aplink Lietuvos kultūrai ir Vilniaus architektūrai svetimkūnio – Guggenheimo – projektą. Už 5 mln. JAV dolerių Vilniaus savivaldybė jau yra įsigijusi visą Jono Mačiūno, prilygstančią kosmopolitiniams pokštams, kolekciją – 2600 eksponatų.

Tie darbai esą skirti “Film-Makers Cinematheque”, “Film Culture” žurnalui. Muziejaus statyba turėtų pareikalauti 260 mln. litų. Be viešo konkurso, nedalyvaujant Lietuvos architektams, išskyrus “žinovus” G. Kirkilą ir J. Imbrasą, nuspręsta, kad geriausią projektą Guggenheimo muziejui Vilniuje pateikė irakiečių kilmės architektė Zaha Hadid. Kiek kainavo merijos klerkų guggenheiminės kelionės po užsienius, konkursas bei premijos dalyviams, projekto stūmėjas Artūras Zuokas nutylėjo.

Ką bendra su tautine kultūra turi Guggenheimo muziejus ir jame numatomi demonstruoti FLUXUS kūriniai? Tik tiek, kad tokio tipo pokštų autoriai yra lietuvių kilmės Jurgis Mačiūnas ir Jonas Mekas. Pats FLUXUS judėjimo, atspindinčio naują, kosmopolitišką požiūrį į meną pradininkas J. Mačiūnas teigė: “Jei kas nori, tai gali vadinti menu, kodėl gi ne? Mes niekad nepretendavome į meną. Aš nelaikau FLUXUS menu. Manau, kad tai geri, išradingi pokštai. Mūsų manifestai įgavo antimeno formas, o mes buvom palinkę į tai, ką galėtų padaryti kiekvienas. Čia viskas siejasi su Johnu Cage‘u. Kai jis sako, kad galima klausytis gatvės triukšmo ir patirti estetinius įspūdžius – nebereikia jokių muzikantų. Kiekvienas gali būti pats sau muzikantas ir klausytis gatvės bruzdėjimo… Menininkas profesionalas tampa visiškai nebereikalingas. Jeigu kasdienis gyvenimas, kasdieniai ready-made (paruošti vartojimui daiktai) tau suteikia tokius išgyvenimus, tu jais gali visiškai pakeisti meninę patirtį ir menininko poreikis tuomet išnyksta…“

Kitas FLUXUS išpažinėjas J. Mekas “karjerą” pradėjo Niujorke į jį panašių draugų kompanijoje kaip “Kino filmų gamintojų kooperatyvas” steigėjas, vėliau keitęs pavadinimus į “Naujos bangos kinas” ar dar kitokius, žiūrint kiek kartų jį suimdavo už pornografinių filmų gamybą. Pagal už Lietuvos laisvę kovojusios išeivijos nuostatas, Jonas Mekas priklauso į Lietuvos nepriklausomybę ranka numojusių ir su okupantų statytiniais bendradarbiavusių išeivių grupei. Viename Lietuvos kaimui skirtų laikraščių ne taip seniai buvo spausdinami J. Meko “Laiškai iš niekur”, kurie pasirodė esą “laiškai apie nieką”. Tačiau šis Niujorko “grynuolis”, atvykęs į Lietuvą, tarp savivaldybės klerkų jaučiasi “kaip namie”, o prezidentūroje net skrybėlės nenusiėmė.

Prisiminus Vaižganto atodūsius: “Ech, padliecai tie lietuviai, bet jie mano broliai…”, rastųsi, žinoma, pakankamai vietos ir minimų ne menininkų “menui”, tačiau ketinimai statydinti specialius, šimtus milijonų litų kainuojančius, Vilniaus architektūrai svetimus rūmus, prilygtų miesto šeimininkų nuprotėjimui.

Jau niekas neabejoja, kad ne potraukis menams, o rubikoninis postūmis pinigams iš statybų verslo savivaldybę aplink projektą šokdina. Užtektų žvilgterti į DELFI skaitytojų, kurių per 90 proc. nepritaria projekto įgyvendinimui, komentarus, kad atsisakytų “pasiutpolkės” su milijoninėmis skolomis bent jau sunkmečiu. Kita vertus, įvaldę visuomenės mulkinimo taktiką,  klerkai pamiršta, kad statybos turi būti derinamos su visuomene. O jei virš 90 proc. miestelėnų priešinasi? Jei projektas vadinamas afera, nesąmone, nuprotėjimo pasekme, antimenu, naujaisiais vasiukais ir pan.?

Teks “fluksusinius” žaisliukus ir jiems skirto muziejaus projektą padėti į pagal FLUXUS “ideologiją” daiktų dėlionei skirtą vietą, t. y. – bet kur arba niekur.

2009.12.05


Prisijunkite prie diskusijos