Iš žvalgybos enciklopedijos: žurnalo „Amerasia“ byla


Print

“Žurnalo “Amerasia” byla – tai išsamus aplinkybių, susijusių su slaptų JAV vyriausybinių dokumentų išspausdinimu žurnale „Amerasia“, tyrimas. Žurnalas čia pat buvo apkaltintas simpatijomis kinų komunistams.

„Amerasia“ nušviesdavo Amerikos ir Kinijos santykius.

Be to, tarp žurnalo nuolatinių autorių būdavo valstybės departamento bendradarbių.

Žurnalo „Amerasia“ byla tapo viena iš pirmųjų sensacijų, kurios buvo atskleistos penktajame ir šeštajame dešimtmečiuose per parlamentinius tyrimus, surengtus ieškant šnipų JAV vyriausybėje. O skandalas įsiplieskė tuomet, kai žurnalas 1945-aisiais metais paskelbė slaptą JAV Strateginių tarnybų valdybos ataskaitą apie padėtį Tailande.

1945 metais žurnalas išspausdino slaptą Strateginių tarnybų valdybos (STV) ataskaitą apie Tailandą. Atsakydami į tai STV bendradarbiai, griebęsi „naktinių vizitų“ taktikos, patylomis prasiskverbė į redakcijos biurus ir rado ten daug kitų slaptų dokumentų. Radiniai buvo dingstis FTB vadovams pradėti tyrimus.

FTB suėmė žurnalo redaktorių Filipą Džafą ir du bendradarbius – Emanuelį Larseną iš Valstybės departamento ir leitenantą Endrių Rotą iš Jūrų žvalgybos valdybos (JŽV), apkaltinus pažeidžiant saugumo taisykles.

Specialios parlamentinės komisijos, nagrinėjusios klausimus, susijusius su valstybės tarnautojų patikimumu, posėdyje JŽV karininkas papasakojo, kad KJP yra tūkstančiai „prijaučiančiųjų“ (šiuo terminu apibūdinami simpatizuojantieji komunizmui, bet ne narystė komunistinėse organizacijose).

Filipas Džafas prisipažino esąs kaltas, kad laikė pas save slaptus dokumentus, o Emanuelis Larsenas – kad nesutrukdė jų išspausdinimui. Abiem buvo skirtos baudos. Endriui Rotui kaltinimai buvo panaikinti.

Tarp dokumentų, rastų žurnalo redakcijoje, buvo ir Džono Stiuarto Serviso, Valstybės departamento kadrinio bendradarbio, raštelio-pranešimo kopija. Raštelyje išklota prezidento Ruzvelto laiško generalisimui Čan Kaiši, Gomindano režimo, besipriešinančio Kinijos komunistams, lyderiui kvintesencija. Dž.S.Servisas, Valstybės departamento vedantysis ekspertas Kinijos klausimais, gana aštriai atsiliepė apie Čan Kaiši figūrą.

Amerikietiškos Ruzvelto–Trumeno politikos Kinijos atžvilgiu kritikai laikėsi nuomonės, kad Kinijos komunistų pergalė pilietiniame kare Kinijoje dalinai buvo dėsninga tos politikos pasekmė. Dž.S.Servisą pavertė „atpirkimo ožiu“ ir 1951 metais atleido iš Valstybės departamento.

Pasipiktinęs jis padavė ieškinį teismui ir 1957 metais laimėjo – buvo grąžintas į pareigas.

Nuotraukoje: į žvalgybinį skandalą pakliuvusio žurnalo “Amerasia” viršelis.

2012.08.05


Prisijunkite prie diskusijos