Kodėl buvęs KGB pulkininkas supirkinėja laikraščius


Print

“Novaja gazeta” – tai, berods, vienintelis tikrai nepriklausomas ir tuo pačiu įtakingas leidinys, kuriam pavyko nebankrutuoti ir tuo pačiu išsaugoti nepriklausomybę Vladimiro Putino valdomoje Rusijoje.

Nūnai šis laikraštis gali prarasti savo veidą. Jame gali ženkliai sumažėti iki šiol Kremliaus atžvilgiu egzistavusio kriticizmo. Kai kurie Vakarų ir Rusijos leidiniai tvirtina, jog “Novaja gazeta” laikraštį įsigijo KGB atsargos pulkininkas, buvęs Rusijos Valstybės Dūmos narys, bankininkas ir spaudos magnatas Aleksandras Lebedevas. Tiksliau tariant, šis Rusijos turtuolis viešai pareiškė ieškosiąs lėšų “Novaja gazeta” leidybos stiprinimui.

Pono A.Lebedevo ketinimas investuoti į opozicinį Rusijos leidinį – įdomus. O gal net keistas. Iki šiol šis turtuolis savo milijonus investuodavo į Didžiosios Britanijos leidinius, tiek nuostolingus, tiek ir į populiarius. O štai dabar staiga susidomėjo nepriklausomybę nuo Kremliaus diktato išsaugojusiu, bet itin varganai besiverčiančiu rusišku leidiniu – “Novaja gazeta”. Kai kurie šaltiniai nurodo net 50 milijonų svarų sterlingų dydžio sumą, kurią esą žadama investuoti. Girdi, net tiek pinigų A.Lebedevas ketina skirti skurstantiems “Novaja gazeta” žurnalistams bei pačio leidinio atnaujinimui. Skeptikai įtaria, kad toks buvusio KGB pulkininko sprendimas – dviprasmiškas. Puiku, jei mintis įsigyti “Novaja gazeta” subrendo natūraliai. Puiku, jei išties norima padėti leidiniui. Tačiau nereikia atmesti versijos, jog A.Lebedevui galbūt neleidžiama savarankiškai valdyti milijonų. Arba leidžiama tik dalinai būti savarankišku. Todėl, sakykim, Aleksandras Starcevas leidinyje “The Moscow Post” aprašo ir tokį skeptikų klausimą: “o kas, jei A.Lebedevui kažkas nurodinėja, ką pirkti ir ko nepirkti?”

Kai 2009-aisiais metais A.Lebedevas nusprendė įsigyti visame Londone populiarų leidinį “The Evening Standard”, nusistebėjimas kilo ne tik Didžiosios Britanijos sostinėje, bet ir Rusijos sostinėje Maskvoje. Tąsyk intensyviai spėliota, ką iš tiesų reiškia toks turtuolio žingsnis. Įtakingas britų žurnalistas Endriu Gauersas atvirai paklausė: “Įdomu, kokios mintys verda pono Lebedevo galvoje”.

Po to pirkinio neprabėgo nė trys mėnesiai, kai A.Lebedevas panoro įsigyti dar vieną įtakingą britišką leidinį – “The Independent”. Duodamas išskirtinį interviu vokiečių leidiniui “Dier Spiegel” turtuolis A.Lebedevas pažymėjo, jog 2010-aisiais jis iš viso investavo 50 milijonų eurų į britiškus leidinius ir 35 milijonus – į “Novaja gazeta”.

Tuo tarpu vienas buvęs “Novaja gazeta” darbuotojas linkęs manyti, jog tai – tik gražūs žodžiai. Tas buvęs darbuotojas prisipažino, jog “Novaja gazeta” leidinį paliko tik dėl nuolat vėluojančių ir itin skurdžių atlyginimų. Jo žiniomis, panaši padėtis egzistuoja ir dabar, kai leidinį įsigijo ponas A.Lebedevas. “Novaja gazeta” darbuotojų niekas neapipylė solidžiais honorarais ir įspūdingais atlyginimais. Vienintelis naujojo savininko nuopelnas tas, kad jis paragino įkurti specialųjį fondą, skirtą leidinio palaikymui. Įkūręs fondą A.Lebedevas prašė, kad skaitytojai patys gelbėtų “Novaja gazeta”, į specialiąją sąskaitą pervesdami po 50 ar 100 rublių. O savų pinigų investuoti turtuolis neskubėjo.

Žodžiu, finansinė „Novaja gazeta“ leidinio padėtis išlieka katastrofiška. Nepaisant skurdo “Novaja gazeta” žurnalistai nesiliauja rašę sudėtingomis, pavojingomis temomis. Pavyzdžiui, iki šiol narplioja buvusios “Novaja gazeta” žurnalistės Anos Politkovskajos nužudymo aplinkybes. (Suomiškame “Novaja gazeta” variante buvo pasirodęs ir šių eilučių autoriaus interviu su tuo metu Lietuvoje kalintais čečėnais Hadižat ir Maliku Gatajevais, persekiotais Lietuvos VSD darbuotojų).

Tačiau kai kurie ekspertai baiminasi, kad ilgainiui “Novaja gazeta” nebegalės imtis Kremlių erzinančių temų. Pavyzdžiui, negalės nagrinėti perbėgėlio iš FSB Aleksandro Litvinenkos nužudymo aplinkybių. Juk kai A.Lebedevas įsigijo “The Evening Standard”, leidinys pakeitė įvaizdį – ir temas, ir rašymo manierą. Dabar jis į įvykius žvelgia labiau iš skandalingos ir sarkastiškos pusės. Be to, jį pradėta leisti nemokamai, ir jis tapo visiškai priklausomas nuo reklamos davėjų. Jo nuostoliai 2010-aisiais sudarė apie 40 milijonų eurų.

O A.Lebedevo įsigytas “The Independent” savo reitingus bandė pakelti kviesdamas vienai dienai vyriausiojo redaktoriaus postą užimti garsiąjam britų atlikėjui Eltonui Džonui. Tąsyk buvo surengtas labdaringas vakaras, skirtas tiems, kurie serga AIDS.

Bet jei į A.Lebedevo rankas pakliuvusiais britiškais leidiniais rūpinamasi, tai padėtis “Novaja gazeta”, ją įsigijus A.Lebedevui, – nė kiek nepagerėjo. Galima manyti, jog net pablogėjo. Šiandien “Novaja gazeta” pergyvena bene pačius sunkiausius laikus. Investicijų sulaukti ji gali greičiausiai tik tuo atveju, jei keis savo požiūrį į Kremlių. Juk per pastaruosius dvidešimt metų paaiškėjo, jog pono A.Lebedevo pažiūros ir nuostatos mažai kuo skiriasi nuo jo buvusių darbdavių. A.Lebedevas pasižymi tuo, kad visuomet kuo puikiausiai sutardavo su Rusijos valdžia. 1995-aisiais jam buvo leista įkurti “Nacionalnyj rezervnyj bank”. Tai padėjo jam suburti įtakingą korporaciją ir sėkmingai dalyvauti Rusijos pramonės gigantų privatizacijoje.

2008-aisiais A.Lebedevas buvo laikomas vienu iš turtingiausių pasaulio žmonių. Jis tuomet valdė per 3 milijardus JAV dolerių. Be to, A.Lebedevas, tapęs Rusijos Valstybės Dūmos nariu, pasižymėjo tuo, kad nė karto nekritikavo nei Rusijos prezidento, nei Rusijos premjero. Kritikavo tik buvusį Maskvos merą Jurijų Lužkovą. Bet kritikavo tik tuomet, kai šis užsitraukė Kremliaus nemalonę.

Dar viena iškalbinga detalė. A.Lebedevo įsigytų britiškų leidinių redaktoriumi tapo jo sūnus Jevgenijus Lebedevas, garsėjantis pomėgiu lankytis triukšminguose jaunimo vakarėliuose.

Taigi taip ir neaišku, kodėl A.Lebedevas supirkinėja britiškus leidinius. Galbūt šį sprendimą įtakoja aplinkybė, jog Didžiojoje Britanijoje susikoncentravo itin gausus Vladimiro Putino oponentų būrys, omenyje turint perbėgėlius iš KGB ir FSB, čečėnų nepriklausomybininkus bei turtuolį Borisą Berezovskį. Štai Kremlius ir nusprendė, jog po perbėgėlio iš FSB A.Litvinenkos žūties atėjo metas imtis kur kas patrauklesnių, mažiau šokiruojančių metodų. Kam bauginti, žudyti Kremliaus oponentus, jei galima supirkti spaudą ir jos pagalba veiksmingai kompromituoti V.Putino nedraugus?.

Tiesa, šitokią versiją pateikiantys analitikai spėja, jog rusiško laikraščio “Novaja gazeta” atžvilgiu A.Lebedevas laikysis kiek kitokios taktikos nei keisdamas supirktų britiškų leidinių pozicijas. “Novaja gazeta” žurnalistų niekas nevers liaupsinti Kremliaus. Kremliui naudinga turėti bent vieną tikrai opozicinį leidinį, kurį būtų galima rodyti vakariečiams, esą demokratijos Rusijoje – užtektinai. Tačiau dabar ryškėja ir nuostata, kad niekas neleis laikraščiui “Novaja gazeta” sutvirtėti finansiškai. Naujasis “Novaja gazeta” savininkas galbūt šį leidinį ir įsigijo tik tam, kad patikimai laikytų skurde.

Nuotraukoje: Rusijos turtuolis Aleksandras Lebedevas, supirkinėjantis laikraščius.

2011.07.13


Prisijunkite prie diskusijos