Žurnalistika plius PR technologijos lygu naujo tipo verslas


Print

Lietuvos žurnalistų ir leidėjų savireguliacijos organizacijos ir žiniasklaidos veiklą prižiūrinčios kitos įstaigos vis dar bando kovoti su Visuomenės informavimo įstatymo pažeidimais. Nuolat bandoma skaidrinti žiniasklaidos veiklą, atskirti žurnalistiką nuo reklamos, bausti už paslėptą reklamą. Tačiau ši kova tampa vis sudėtingesnė.

Štai Alytuje veikia viena viešoji įstaiga, kuri vadinasi VšĮ “Dzūkijos krašto viešųjų ryšių technologijos”. Pavadinimas lyg ir pasako, kuo užsiima ši įstaiga – viešųjų ryšių technologijos. Bet nesuklyskite. Taip vadinama šios įstaigos įkurta CIKOS redakcija užsiima ir viešaisiais ryšiais, ir žurnalistika, ir dar kažkokiu tarpininkavimu:

“CIKA – tai pirmasis lietuviškas portalas, užtikrinantis autentiškas saviraiškos galimybes. CIKA internetinė televizija leidžia patiems tapti redaktoriais ir kurti tai kas jūsų manymu yra įdomu ir aktualu.

Paslaugos:
1) Ryšiai su žiniasklaida (Nuolatinis santykių su žiniasklaida palaikymas; pranešimų ir kitos informacinės medžiagos rengimas ir išplatinimas; interviu ir spaudos konferencijų organizavimas).
2) Organizacijos įvaizdžio formavimas ( klipukų kūrimas, straipsnių užsakymas ir rašymas).
3) Rinkodarinė komunikacija (Priemonių plano, skirto organizacijos ar jos siūlomų produktų ar paslaugų sudarymas – viešųjų ryšių, reklamos, renginių įgyvendinimas).
4) Konferencijų, seminarų organizavimas (renginių plano sudarymas ir organizavimas, naudojant šiuolaikines multimedijos priemones).
5) Informacinių bukletų ruošimas ir leidyba ( lankstinukai, plakatai- jų užsakymas, grafinis apipavidalinimas ir leidyba).
6) Reklama internete, televizijoje, radijuje. (Reklaminio banerio paruošimas ir jo išplatinimas).”

Šioje įstaigoje dirba lyg ir du už turinį bei, matyt, kitas paslaugas atsakingi asmenys – Cika administratorius ir redaktorius Karolis Barčas ir vyr. redaktorė Jūratė Marčiulaitienė. Dar yra direktorius. Daugiau darbuotojų nenurodoma.

Tik šiandien mane pasiekė labai įdomi informacija – lankstukas – apie šios pačios įstaigos veiklą. Ji siūlosi talkinti ir kuriant viešuosius partijų ar kitų įstaigų ryšius, užsakyti straipsnius ir pan. Pabandžiau išsamiai išsiaiškinti, kuo gi užsiima ta CIKA redakcija. Atvirai pasakius, man plaukai pasišiaušė (šiaip ir be to esu pasišiaušęs, bet tai suveikė papildomai). Štai kaip savo reklamos paslaugas su rubrika Reklama pristato pati redakcija:

“www.cika.lt – tai internetinis televizijos puslapis, kurio pagrindinis tikslas palaikyti abipusiai naudingus santykius tarp užsakovų, organizacijų, žiniasklaidos ir visuomenės, bei formuoti ilgalaikę dalykinę reputaciją ir palaikyti nuolatinius ryšius su tiksline auditorija. Mūsų puslapio prioritetas tarnauti ir būti tarpinė grandis tarp užsakovo ir visuomenės. Pagrindinė mūsų puslapio veiklos sritis – kompanijų įvaizdžio ir reputacijos sukūrimas, formavimas ir palaikymas, bei prekių ir paslaugų pristatymas siekiant pritraukti ir išlaikyti esamus ir naujus klientus ar verslo partnerius.”

Keistas čia darinys. Jei tai televizija ir interneto portalas su žurnalistika – tai kokie dar čia užsakovai? Jei tai reklamos paslaugos, tai kodėl tai vadinama redakcija, o CIKA logotipe įrašyti žodžiai “žinios ir informacija”? Žinoma, nurodyti ir reklaminių klipų, ir reklaminio straipsnio įkainiai. Tačiau kadangi ir man kilo daugybė klausimų dėl šios įstaigos veiklos skaidrumo, todėl klausimų dar daugiau sukėlė ir vienas to portalo lankytojas, kuris prie reklamos įkainių ir pasiūlymų paliko savo labai įdomų komentarą. Beje, jei jau minėta įstaiga rūpinasi ne tik kitų, bet ir savo reputacija, tai prie savo įkainių talpindama tą komentarą elgiasi labai keistai:

Spalis 13, 2009 – 20:00 — Svečias
Matematikas
Vidutinis lankomumas – 300 lankytojų. Banerio kaina- 1200. Ar galima rasti tokių durnų, kurie čia reklamą užsakytų

Žinoma, atidžiau peržiūrėjęs visos kontoros veiklso aprašymus ir peržiūrėjęs internete jų darbus, supratau tik viena – ši kontora užsiima viskuo, už ką tik mokami pinigai. O turinį, už kurį nemokami pinigai, jai nemokamai gali ir turėtų siųsti bet kas. Kaip sakoma, pigu, patikima ir krizę galima kaip nors išgyventi. Bet koks gi tai yra žiniasklaidos verslo, žurnalistikos ir PR mutantas, net man sunku atsakyti kolegoms. Galiu tik tiek pasakyti, kad Žurnalistų ir leidėjų etikos komisijai turėtų kilti labai daug klausimų.

Na o kai kuriuos atsakymus apie minėtos VšĮ direktoriaus Jono Balčiaus veiklos aspektus politikoje ir žiniasklaidoje galite paskaityti interviu su pačiu direktoriumi. Kai aš paskaičiau, kilo dar daugiau klausimų. Bet apie juos pabandysiu vėliau parašyti.

Nuotraukoje: Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius.

www.dainius.org

2010.02.05


Prisijunkite prie diskusijos